Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa seurataan liikennekäytössä olevien linja-autojen käyttövoimajakaumaa ja päästöjä. Sivuja päivitetään käyttövoimien osalta kaksi kertaa ja päästöjen osalta kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus

8 %
liikennekäytössä olevien linja-autojen käyttövoimista.

Vuonna 2023 tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä lähes

5 %
syntyi linja-autoista (Ympäristöministeriö).

Manner-Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan noin runsas kymmenen tuhatta linja-autoa. 

Linja-autojen käyttövoimajakauma

Diesel on ollut linja-autoissa ylivoimaisesti yleisin käyttövoima. Dieselin osuus on nyt noin 90 %. Vaihtoehtoisia käyttövoimia eli käytännössä sähkölinja-autoja on tullut viime vuosina paljon liikennekäyttöön. Niitä on noin 850 kappaletta. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja.

Tällä hetkellä vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kaikista käyttövoimista on 8 %. Vaihtoehtoisista käyttövoimista käytännössä kaikki ovat ns. kaupunkibusseja, jotka ovat yleensä täyssähkölinja-autoja.

Diesel-linja-autojen määrä väheni muutamalla tuhannella, kun koronapandemia alkoi vuonna 2020. Sen jälkeen määrä on vähitellen kivunnut runsaaseen 10 000 kappaleeseen.

Vaihtoehtoisista käyttövoimista täyssähkölinja-autoja on vajaa 800 kappaletta. Kaasulinja-autoja on noin 70 kappaletta.

Linja-autojen päästöt

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2023 tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat 8,9 Mt CO₂-ekv ja niiden osuus kaikista Suomen päästöistä oli 23 %. Ympäristöministeriön ilmastovuosikertomuksen mukaan linja-autojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on 5 %.