Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa seurataan linja-autojen käyttövoimia ja hiilidioksidipäästöjä. Sivuja päivitetään käyttövoimien osalta kolme kertaa ja hiilidioksidipäästöjen osalta kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Linja-autojen käyttövoimajakauma

Manner-Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan noin runsas kymmenen tuhatta linja-autoa. 

Diesel on ollut linja-autoissa ylivoimaisesti yleisin käyttövoima. Dieselin osuus on nyt noin 90 %. Vaihtoehtoisia käyttövoimia eli käytännössä sähkölinja-autoja on tullut viime vuosina paljon liikennekäyttöön. Niitä oli kesäkuun 2025 lopussa runsaat 1 000 kappaletta ja valtaosa niistä on täyssähkölinja-autoja. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja. Bensiinilinja-autoja on vain noin 20 kappaletta.

DIesel-linja-autojen määrä on vähitellen vähentynyt noin 9 300 kappaleeseen. Vielä kolme vuotta sitten niitä oli lähes 10 000 kappaletta.

Vuoden 2025 kesäkuun lopussa vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus linja-autoista on 10 %. Vaihtoehtoisista käyttövoimista käytännössä kaikki ovat ns. kaupunkibusseja, jotka taas ovat lähes kauttaaltaan täyssähkölinja-autoja.

Vaihtoehtoisista käyttövoimista täyssähkölinja-autoja on  tällä hetkellä noin 1 000 kappaletta ja kaasulinja-autoja on noin 60 kappaletta.

Ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen linja-autojen käyttövoimat

Linja-autokanta uudistuu, kun linja-autoja ensirekisteröidään tai tuodaan käytettynä maahan. Vuoden 2024 aikana linja-autoja ensirekisteröitiin tai tuotiin käytettynä maahan noin 800 kappaletta, joista noin kaksi kolmasosaa on ensirekisteröityjä.

Vielä muutama vuosi sitten diesel oli vallitseva käyttövoimaensirekisteröidyissä tai käytettynä maahantuoduissa linja-autoissa. Vuodesta 2021 vaihtoehtoisten käyttövoimien linja-autot ovat alkaneet yleistymään kovaa vauhtia. Vuoden 2024 aikana ensirekisteröidyistä tai käytettynä maahntuoduista linja-autoista noin 40 % on vaihtoehtoisia käyttövoimia, joista lähes kaikki olivat täyssähköisiä linja-autoja. 

 

Vaihtoehtoisten käyttövoimien ensirekisteröintien määrä vaihtelee melkoisesti kvartaalista toiseen. Tähän on syynä se, että kaupungit tilaavat sähkölinja-autoja kerralla isomman määrän ja näiden tilausten ensirekisteröinnit osuvat aina tietyille kvartaaleille. Diesel-linja-autojen ensirekisteröinnit ja käytettynä maahantuonnit tapahtuvat varsin tasaisesti pitkin vuotta. 

Keskimäärin noin 150 linja-autoa ensirekisteröidään tai tuodaan käytettynä maahan yhden kvartaalin aikana ja näistä noin 40 % on sähkölinja-autoja.

Vuoden 2024 aikana ensirekisteröitiin 319 täyssähkölinja-autoa. Se on ennätysmäärä, mitä vuositasolla on täyssähkölinja-autoja ensirekisteröity. Kaikki täyssähkölinja-autot ovat toistaiseksi olleet ensirekisteröityjä eikä yhtään täyssähköistä linja-autoa ole vielä tuotu käytettynä maahan. Kaasulinja-autojen ensirekisteröinnit ja maahantuonnit ovat jääneet yksittäisiksi kappaleiksi. Vuonna 2024 ensirekisteröitiin yksi kaasulinja-auto ja tuotiin käytettynä maahan yksi kaasulinja-auto.

Sähkölinja-autojen ensirekisteröintien määrissä on kaupunkien tilauksista johtuen paljon vaihtelua kvartaaleittain tarkasteltuna. Viimeisen parin vuoden aikana Suomessa ensirekisteröidään yhden kvartaalin aikana keskimäärin noin 50 täyssähkölinja-autoa. Kahden vuoden aikana on ensirekisteröity yksi kaasullinja-auto ja tuotu käytettynä maahan yksi kaasulinja-auto.

 

Linja-autojen hiilidioksipäästöt

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2024 tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat 9,3 Mt CO₂-ekv ja niiden osuus kaikista Suomen päästöistä oli 23 %. Tieliikenteen osuus taas koko liikenteen päästöistä on 95 %. 

Ympäristöministeriön ilmastovuosikertomuksen 2024 mukaan linja-autojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä oli 5 %.

Tieliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet tasaisesti vuoteen 2023 asti. Niin kutsuttu jakeluvelvoite on ollut keskeisin syy liikenteen päästöjen vähenemiseksi. Jakeluvelvoite tarkoittaa, että liikennepolttoaineen jakelijoiden vuosittain kulutukseen toimittamasta liikennepolttoaineesta tietyn osuuden tulee olla uusiutuvia polttoaineita. Jakeluvelvoite on tällä hetkellä 16,5 %. Tämän jakeluvelvoitteen mukainen uusiutuvien polttoaineiden osuus on vuosina 2008 - 2023 nousujohteisesti kasvanut. Muita syitä liikenteen päästöjen vähenemiseksi on ollut liikenteen sähköistyminen ja se, että liikenteen fossiilisen bensiinin ja dieselin kulutus on viime vuosina vähentynyt liikennesuoritteiden kasvun hidastuessa. Myös uusien autojen energiatehokkuus on parantunut, joka on luonnollisesti vähentänyt päästöjä.

Suurimpana syynä tieliikenteen päästöjen kasvuun vuonna 2024 on Ilmastovuosikertomus 2025 mukaan se, että uusiutuvan energian osuus polttoaineen jakelussa väheni vuoteen 2023 verrattuna.