Tilannekuvassa seurataan liikennekäytössä olevien linja-autojen käyttövoimajakaumaa ja päästöjä. Sivuja päivitetään käyttövoimien osalta kaksi kertaa ja päästöjen osalta kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus
Vuonna 2023 tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä lähes
Manner-Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan noin runsas kymmenen tuhatta linja-autoa.
Linja-autojen käyttövoimajakauma
Diesel on ollut linja-autoissa ylivoimaisesti yleisin käyttövoima. Dieselin osuus on nyt noin 90 %. Vaihtoehtoisia käyttövoimia eli käytännössä sähkölinja-autoja on tullut viime vuosina paljon liikennekäyttöön. Niitä on noin 850 kappaletta. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja.
Tällä hetkellä vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kaikista käyttövoimista on 8 %. Vaihtoehtoisista käyttövoimista käytännössä kaikki ovat ns. kaupunkibusseja, jotka ovat yleensä täyssähkölinja-autoja.
Diesel-linja-autojen määrä väheni muutamalla tuhannella, kun koronapandemia alkoi vuonna 2020. Sen jälkeen määrä on vähitellen kivunnut runsaaseen 10 000 kappaleeseen.
Vaihtoehtoisista käyttövoimista täyssähkölinja-autoja on vajaa 800 kappaletta. Kaasulinja-autoja on noin 70 kappaletta.
Linja-autojen päästöt
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2023 tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat 8,9 Mt CO₂-ekv ja niiden osuus kaikista Suomen päästöistä oli 23 %. Ympäristöministeriön ilmastovuosikertomuksen mukaan linja-autojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on 5 %.