Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa seurataan liikennekäytössä olevien kuorma-autojen käyttövoimajakaumaa ja päästöjä. Sivuja päivitetään käyttövoimien osalta kaksi kertaa ja päästöjen osalta kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien kuorma-autoista

74 %
käy kaasulla.

Vuonna 2023 tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä noin

37 %
syntyi kuorma-autoista (Ympäristöministeriö).

Manner-Suomessa liikennekäytössä olevien kuorma-autojen määrä, noin 90 000–100 000 kappaletta, on pysynyt samalla tasolla viime vuosina. Noin 35–40 % liikennekäytössä olevista kuorma-autoista on luvanvaraisessa käytössä.

Kuorma-autojen käyttövoimajakauma

Diesel on selvästi yleisin käyttövoima kuorma-autoissa. Dieselillä käy 96 % Suomen liikennekäytössä olevista kuorma-autoista. Bensiinillä käy 3 %, ja yksi prosentti kuorma-autoista käyttää vaihtoehtoisia käyttövoimia. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien kuorma-autot ovat viime vuosina alkaneet vähitellen yleistymään. Kaasu on yleisin käyttövoima kuorma-autoissa. Etanolia käytetään seuraavaksi eniten vaihtoehtoisista käyttövoimista, ja sähköiset kuorma-autot ovat tulleet käyttöön viimeisen parin vuoden aikana. Sähköiset käyttövoimat eli täyssähkö- ja hybridikuorma-autot ovat yleistyneet viimeisen puolen vuoden aikana vauhdilla ja niitä on jo lähes yhtä paljon kuin etanolikuormaautoja.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien kuorma-autoista 74 % käy tällä hetkellä kaasulla, 13 % etanolilla ja 13 % sähköllä. Kaasuokuorma-autot ovat lisääntyneet nopeasti ja  sähköllä käyviä kuorma-autoja on tullut erityisen paljon liikennekäyttöön viimeisen puolen vuoden aikana. Etanolikuorma-autojen määrä on pysynyt aika lailla samana viimeisen viiden vuoden aikana.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kuorma-autoista jakautuu niin, että Etelä-Suomessa niitä on enemmän ja Pohjois- ja Itä-Suomessa vähemmän.

Eniten vaihtoehtoisten käyttövoimien kuorma-autoja on kesäkuun lopussa 2024 Uudellamaalla (2,6 %), Pohjanmaan maakunnassa (1,2 %), Etelä-Karjalassa (1,1 %) ja Pirkanmaalla (1,1 %).

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kaikista liikennekäytössä olevista kuorma-autoista joulukuun 2024 lopussa

Käyttövoimaltaan vaihtoehtoisten kuorma-autojen osuus maakunnittain

Kuorma-autojen päästöt

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2023 tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat 8,9 Mt CO₂-ekv ja niiden osuus kaikista Suomen päästöistä oli 23 %. Ympäristöministeriön ilmastovuosikertomuksen mukaan henkilöautojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on 35 %.