Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa seurataan henkilöautojen käyttövoimajakauman kehitystä ja hiilidioksidipäästöjä. Sivuja päivitetään käyttövoimien osalta kolme kertaa ja hiilidioksidipäästöjen osalta kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen käyttövoimat

Manner-Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan noin 2,8 miljoonaa henkilöautoa. Määrä on pysynyt melko vakiona viime vuosina. 

Bensiini on ollut henkilöautoissa selvästi yleisin käyttövoima (64 %), ja toiseksi yleisin on ollut diesel (24 %). Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus käyttövoimista (13 %) on viime vuosina kasvanut nopeasti. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja. Käyttövoimaltaan vaihtoehtoisten ajoneuvojen hiilidioksidipäästöt ovat selvästi vähäisemmät kuin bensiini- ja dieselajoneuvojen.

Ladattavien hybridi- ja täyssähköhenkilöautojen osuus on vaihtoehtoisista käyttövoimista on tätä nykyä yli 90 %.

Vaihtoehtoisista käyttövoimista 94 % on joko ladattavia hybridejä (51 %) tai täyssähköhenkilöautoja (43 %). Kaasuhenkilöautoja on tällä hetkellä 5 % ja etanolihenkilöautoja 1 %.

Käyttövoimaltaan diesel- ja bensiinihenkilöautojen määrä on vähentynyt noin 250 000 kappaleella viimeisen kolmen vuoden aikana. Sen sijaan vaihtoehtoisten käyttövoimien henkilöautojen määrä on kivunnut jo noin 360 000 kappaleeseen.

Ladattavia hybridihenkilöautoja on jo noin 184 000. Täyssähköisiä henkilöautoja on noin 153 000. Kaasulla käyviä henkilöautoja on runsas 15 000. Etanolihenkilöautoja on liki 5 000 kappaletta. Täyssähköhenkilöautojen määrä kasvaa kaikkein nopeiten ja on odotettavissa, että niitä on pian enemmän kuin ladattavia hybridejä.

Liikennekäyttöön on tullut viime kvartaalien aikana vetyhenkilöautoja. Niitä on tällä hetkellä 16 kappaletta.

Käyttövoimaltaan vaihtoehtoisten henkilöautojen osuus vaihtelee maakunnittain Suomessa. Syyskuun lopussa 2025 niitä on selvästi eniten Uudellamaalla (21,2 %) ja seuraavaksi eniten Varsinais-Suomessa (13,7 %) ja Pirkanmaalla (12,6 %).

Vähiten vaihtoehtoisten käyttövoimien henkilöautoja on Kainuussa, Etelä-Pohjanmaassa, Pohjois-Karjalassa ja Lapissa.

Käyttövoimaltaan vaihtoehtoisten henkilöautojen osuudet maakunnittain

Ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen henkilöautojen käyttövoimat

Henkilöautokanta uudistuu, kun henkilöautoja ensirekisteröidään tai tuodaan käytettynä maahan. Viime vuosina ensirekisteröityjä ja käytettynä maahantuotuja henkilöautoja on vuosittain tullut vajaa 120 000 kappaletta. Vielä viisi vuotta sitten määrä oli noin 150 000 henkilöautoa vuosittain. Ensirekisteröityjen määrä on laskenut viiden vuoden takaisesta noin 100 000 kappaleesta vähän päälle 70 000:een. Käytettynä maahantuodaan nykyisin samainen noin 45 000 kuin viitisen vuotta sitten.

Ensirekisteröidyissä ja käytettynä maahantuoduissa on tapahtunut suuri rakenteellinen muutos, kun vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus ensirekisteröidyistä ja käytettynä maahantuoduista on noussut  viimeisen neljän vuoden aikana runsaasta 30 prosentista yli 60 prosenttiin. Viime vuosien aikana käytännössä näistä kaikki ovat olleet ladattavia hybridi- tai täyssähköhenkilöautoja. Kaasu- ja etanolihenkiöautojen määrä ensirekisteröidyistä ja käytettynä maahantuoduista on kutistunut marginaaliseksi.

Viimeisen kahdeksan kvartaalin aikana ensirekisteröinneissä ja käytettynä maahantuoduissa henkilöautoissa ei ole tapahtunut paljoa muutoksia. Kokonaismäärä on pysytellyt noin 30 000 kappaleessa ja vaihtoehtoisten käyttövoimien henkilöautojen osuus on siitä noin kaksi kolmasosaa.

Ladattavia hybridi- ja täyssähköhenkilöautoja ensirekisteröidään ja tuodaan käytettynä maahan vuoden aikana runsas 70 000 kappaletta. Määrä on kolmin-nelinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana. Ladattavien hybridihenkilöautojen määrä kasvoi vuonna 2024 noin 30 000 kappaleella ja täyssähköhenkilöautojen määrä taas runsaalla 40 000 kappaleella.

Ladattavien hybridi- ja täyssähköhenkilöautojen ensirekisteröinnit ja käytettynä maahantuonnit ovat pysystelleet viime kvartaalien aikana varsin tasaisesti vajaassa 20 000 kappaleessa. 

Vaikka ladattavien hybridi- ja täysähköhenkilöautojen yhteismäärät ovat pysytelleet suurinpiirtein samoina viime kvartaaleina, niiden keskinäisessä suhteessa on tapahtunut iso muutos. Vielä vuosi sitten kvartaalissa 3/2024 ensirekisteröintien ja käytettynä maahantuotujen yhteismäärä olivat sekä ladattavissa hybrideissä ja täyssähköhenkilöautoissa yhtä suuret noin 9000 kappaletta. Nyt viimeisimmässä kvartaalissa 3/2025 täyssähköhenkilöautojen yhteismäärä oli 12 500 ja ladattavien hybridien runsasa 5 000 kappaletta.

Käytettynä maahantuotujen täyssähköhenkilöautojen määrä yli kaksinkertaistunut vuoden 2024 alun kvartaalin noin 2 800:sta noin 6 000 kappaleeseen. Vastaavasti samassa ajassa ladattavien hybridien määrä on pudonnut 40 %:iin noin 4 300 kappaleesta noin 1 700 kappaleeseen.

Henkilöautojen hiilidioksidipäästöt

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2024 tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat 9,3 Mt CO₂-ekv ja niiden osuus kaikista Suomen päästöistä oli 23 %. Tieliikenteen osuus taas koko liikenteen päästöistä on 95 %. 

Ympäristöministeriön ilmastovuosikertomuksen 2024 mukaan henkilöautojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on 52 %.

Tieliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet tasaisesti vuoteen 2023 asti. Niin kutsuttu jakeluvelvoite on ollut keskeisin syy liikenteen päästöjen vähenemiseksi. Jakeluvelvoite tarkoittaa, että liikennepolttoaineen jakelijoiden vuosittain kulutukseen toimittamasta liikennepolttoaineesta tietyn osuuden tulee olla uusiutuvia polttoaineita. Jakeluvelvoite on tällä hetkellä 16,5 %. Tämän jakeluvelvoitteen mukainen uusiutuvien polttoaineiden osuus on vuosina 2008 - 2023 nousujohteisesti kasvanut. Muita syitä liikenteen päästöjen vähenemiseksi on ollut liikenteen sähköistyminen ja se, että liikenteen fossiilisen bensiinin ja dieselin kulutus on viime vuosina vähentynyt liikennesuoritteiden kasvun hidastuessa. Myös uusien autojen energiatehokkuus on parantunut, joka on luonnollisesti vähentänyt päästöjä.

Vuonna 2024 tieliikenteen päästöt kasvoivat 4 % verrattuna vuoteen 2023. Suurimpana syynä tieliikenteen päästöjen kasvuun vuonna 2024 on Ilmastovuosikertomus 2025 mukaan se, että uusiutuvan energian osuus polttoaineen jakelussa väheni vuoteen 2023 verrattuna.

Alla olevassa kuvassa on kuvattuna tieliikenteen hiilidioksidipäästöt vuosina 2020 - 2024. Päästöjen jakautumisten osuuksia eri ajoneuvoille on käytetty Ilmastovuosikertomuksessa esitettyjä jakosuhteita eri vuosina. Vuodelle 2024 ei osuuksia ole laskettu ja tällöin on käytetty vuoden 2023 osuuksia.

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräisten päästöjen lasku kiihtyi merkittävästi vuonna 2021. Vuoden 2024 lopussa henkilöautot päästivät hiilidioksidia keskimäärin 136 grammaa kilometrillä. Viimeisen neljän vuoden aikana henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet 11 %. Päästöt alkoivat vähenemään jyrkemmin, kun sähköautojen määrä alkoi kasvaa nopeasti ja bensiini- ja dieselhenkilöautojen määrä vastaavasti vähetä.

Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt

Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö on laskenut viitenä viimeisenä vuotena yhteensä 51 %. Tärkeimpänä syynä on sähköhenkilöautojen kasvanut osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista. Kun vuonna 2019 sähköhenkilöautoja oli alle 10 % ensirekisteröidyistä henkilöautoista, niitä oli 50 % vuonna 2024. Päästöt hieman nousivat vuodesta 2023 ja syynä siihen on, että vuonna 2024 bensiinihenkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä nousi 43 prosenttiin, kun se vuonna 2023 oli 39 prosenttia.

Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen seurannassa on siirrytty vanhasta NEDC (New European Driving Cycle) -menetelmästä uuteen WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -menetelmään, sillä se kuvaa aiempaa paremmin henkilöautojen todellisia päästöjä. Mittaustavan muutos ei vaikuta jo olemassa olevaan autokantaan. Ensimmäiset henkilöautot, joilla on uuden mittaustavan mukaiset päästöarvot, tulivat liikenteeseen loppuvuodesta 2017.

Päästömittaustavan muutoksesta ja päästömittaustapojen eroista löytyy tarkempaa tietoa sivulta WLTP-päästömittaus (Ulkoinen linkki).