SUOSTUMUS: kävijätilastot

Valitse hyväksytkö tilastojen keräämisen

Keräämme sivuston käyttäjistä kävijätilastoja. Tiedot eivät ole henkilöitävissä sinuun. Tiedot tallennetaan ainoastaan Traficomin palvelimille.

Lue lisää: Tietoa sivustosta

Käyttötarkoitus

Tilastot auttavat meitä kehittämään palveluamme. Tilastotietoja käytetään myös osana virastoa koskevia raportteja.

Tilannekuvassa seurataan liikennekäytössä olevien henkilöautojen käyttövoimajakaumaa ja päästöjä. Sivuja päivitetään käyttövoimien osalta kaksi kertaa ja päästöjen osalta kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus jo noin

11 %
henkilöautojen käyttövoimista joulukuun lopussa 2024

Viimeisen neljän vuoden aikana henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet

11 %

Manner-Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan noin 2,8 miljoonaa henkilöautoa. Määrä on pysynyt melko vakiona viime vuosina. Liikennekäytössä olevien autojen määrässä on vuodenaikavaihtelua: se on suurempi kesäaikaan.

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen käyttövoimajakauma

Bensiini on ollut henkilöautoissa selvästi yleisin käyttövoima, ja toiseksi yleisin on ollut diesel. Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus käyttövoimista on viime vuosina kasvanut nopeasti. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja.

Liikennekäytössä olevat henkilöautot

Pylväskaavio 4 sarjalla.
Kaaviossa on 1 X-akseli, jossa on categories.
Kaaviossa on 1 Y-akseli, jossa on Kpl. Alue alkaen 0 ja päättyen 3000000.
Interaktiivinen kaavio päättyy

Tällä hetkellä vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kaikista käyttövoimista on 11 %. Bensiini- ja diesel-käyttövoimien osuus on siten 89 %. Vaihtoehtoisista käyttövoimista suurin osa on sähköautoja, joko hybridejä tai täyssähköautoja.

Käyttövoimaltaan diesel- ja bensiinihenkilöautojen määrä on vähentynyt noin 200 000 kappaleella viimeisen kolmen vuoden aikana. Sen sijaan vaihtoehtoisten käyttövoimien henkilöautojen määrä on kivunnut jo noin 300 000 kappaleeseen.

Henkilöautojen käyttövoimat: diesel + bensiini vs. vaihtoehtoiset

Janakaavio 2 janalla.
Kaaviossa on 1 X-akseli, jossa on categories.
Kaaviossa on 1 Y-akseli, jossa on Kappaletta. Alue alkaen 0 ja päättyen 3000000.
Interaktiivinen kaavio päättyy

Ladattavien hybridien henkilöautoja on jo noin 170 000. Täyssähköisiä henkilöautoja on noin 120 000. Kaasulla käyviä henkilöautoja on runsas 15 000. Etanolihenkilöautoja on liki 5 000 kappaletta.

Vaihtoehtoiset käyttövoimat liikennekäytössä olevista henkilöautoista

Pylväskaavio 4 sarjalla.
Kaaviossa on 1 X-akseli, jossa on categories.
Kaaviossa on 1 Y-akseli, jossa on Kpl. Alue alkaen 0 ja päättyen 400000.
Interaktiivinen kaavio päättyy

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus vaihtelee maakunnittain Suomessa.

Joulukuun lopussa 2024 selvästi eniten niitä on Uudellamaalla (18,4 %) ja seuraavaksi eniten Varsinais-Suomessa (11,5 %) ja Pirkanmaalla (10,7 %).

Vähiten vaihtoehtoisia käyttövoimia on Kainuussa, Lapissa ja Pohjois-Karjalassa.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus liikennekäytössä olevista henkilöautoista joulukuun 2024 lopussa

Vaihtoehtoisten käyttövoimien henkilöautot, osuudet maakunnittain

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2023 tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat 8,9 Mt CO₂-ekv ja niiden osuus kaikista Suomen päästöistä oli 23 %. Ympäristöministeriön ilmastovuosikertomuksen mukaan henkilöautojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on 52 %.

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräisten päästöjen lasku kiihtyi merkittävästi vuonna 2021. Vuoden 2024 lopussa henkilöautot päästivät hiilidioksidia keskimäärin 136 grammaa kilometrillä. Viimeisen neljän vuoden aikana henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet 11 %. Päästöt alkoivat vähenemään jyrkemmin, kun sähköautojen määrä alkoi kasvaa nopeasti ja bensiini- ja dieselhenkilöautojen määrä vastaavasti vähetä.

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt Suomessa (NEDC)

Janakaavio 12 pisteellä.
Kaaviossa on 1 X-akseli, jossa on categories.
Kaaviossa on 1 Y-akseli, jossa on g/km. Alue alkaen 130 ja päättyen 180.
Interaktiivinen kaavio päättyy

Uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen seurannassa on siirrytty vanhasta NEDC (New European Driving Cycle) -menetelmästä uuteen WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -menetelmään, sillä se kuvaa aiempaa paremmin autojen todellisia päästöjä. Mittaustavan muutos ei vaikuta jo olemassa olevaan autokantaan. 

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt on esitetty tällä sivulla NEDC-mittaustavan mukaisesti, jotta pidemmän aikavälin päästötietoja voidaan esittää. Vuodesta 2020 on myös tehty laskentatavan muutos, joka ottaa paremmin huomioon ladattavien hybridien hiilidioksidipäästöt. Lisää mittaustavan muutoksesta löydät sivulta WLTP-päästömittaus.

Suurimmat keskimääräiset hiilidioksidipäästöt liikennekäytössä olevilla henkilöautoilla olivat vuoden 2024 lopussa Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja Lapissa. Pienimmät keskipäästöt olivat Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa. Alla olevaa kuvaa on hyvä verrata kuvaan vaihtoehtoisten käyttövoimien osuuksista maakunnittain, sillä keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat sitä pienemmät, mitä enemmän maakunnassa on vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevia henkilöautoja.

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö (NEDC) maakunnittain vuoden 2024 lopussa 

Henkilöautojen hiilidioksididipäästöt NEDC-menetelmällä maakunnittain vuoden 2024 lopussa