Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa seurataan henkilöautojen käyttövoimajakauman kehitystä ja hiilidioksidipäästöjä. Sivuja päivitetään käyttövoimien osalta kaksi kertaa ja hiilidioksidipäästöjen osalta kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen käyttövoimat

Manner-Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan noin 2,8 miljoonaa henkilöautoa. Määrä on pysynyt melko vakiona viime vuosina. Liikennekäytössä olevien autojen määrässä on vuodenaikavaihtelua: se on suurempi kesäaikaan. 

Bensiini on ollut henkilöautoissa selvästi yleisin käyttövoima, ja toiseksi yleisin on ollut diesel. Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus käyttövoimista on viime vuosina kasvanut nopeasti. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja. Käyttövoimaltaan vaihtoehtoisten ajoneuvojen hiilidioksidipäästöt ovat selvästi vähäisemmät kuin bensiini- ja dieselajoneuvojen.

Varsinkin ladattavien hybridi- ja täyssähköhenkilöautojen osuus on suurentunut viimeisen viiden vuoden aikana.

Tällä hetkellä vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kaikista käyttövoimista on 11 %. Bensiini- ja diesel-käyttövoimien osuus on siten 89 %. Vaihtoehtoisista käyttövoimista suurin osa on sähköautoja, joko ladattavia hybridi- tai täyssähköhenkilöautoja.

Käyttövoimaltaan diesel- ja bensiinihenkilöautojen määrä on vähentynyt noin 250 000 kappaleella viimeisen kolmen vuoden aikana. Sen sijaan vaihtoehtoisten käyttövoimien henkilöautojen määrä on kivunnut jo noin 340 000 kappaleeseen.

Ladattavia hybridihenkilöautoja on jo noin 180 000. Täyssähköisiä henkilöautoja on noin 140 000. Kaasulla käyviä henkilöautoja on runsas 15 000. Etanolihenkilöautoja on liki 5 000 kappaletta.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus vaihtelee maakunnittain Suomessa.

Kesäkuun lopussa 2025 selvästi eniten niitä on Uudellamaalla (20,2 %) ja seuraavaksi eniten Varsinais-Suomessa (12,9 %) ja Pirkanmaalla (12,0 %).

Vähiten vaihtoehtoisia käyttövoimia on Kainuussa, Lapissa ja Pohjois-Karjalassa.

Käyttövoimaltaan vaihtoehtoisten henkilöautojen osuudet maakunnittain - karttakuvio

Ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen henkilöautojen käyttövoimat

Henkilöautokanta uudistuu, kun henkilöautoja ensirekisteröidään tai tuodaan maahan. Viime vuosina ensirekisteröityjä ja käytettynä maahantuotuja henkilöautoja on vuosittain tullut vajaa 120 000 kappaletta. Vielä viisi vuotta sitten määrä oli noin 150 000 henkilöautoa vuosittain. Ensirekisteröityjen määrä on laskenut viiden vuoden takaisesta noin 100 000 kappaleesta vähän päälle 70 000:een. Käytettynä maahantuodaan nykyisin samainen noin 45 000 kuin viitisen vuotta sitten.

Ensirekisteröidyissä ja käytettynä maahantuoduissa on tapahtunut suuri rakenteellinen muutos, kun vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus ensirekisteröidyistä ja käytettynä maahantuoduista on noussut  viimeisen neljän vuoden aikana runsaasta 30 prosentista yli 60 prosenttiin. Viime vuosien aikana käytännössä näistä kaikki ovat olleet ladattavia hybridi- tai täyssähköhenkilöautoja. Kaasu- ja etanolihenkiöautojen määrä ensirekisteröidyistä ja käytettynä maahantuoduista on kutistunut marginaaliseksi.

Viimeisen kahdeksan kvartaalin aikana ensirekisteröinneissä ja käytettynä maahantuoduissa henkilöautoissa ei ole paljoa tapahtunut muutoksia. Kokonaismäärä on pysytellyt noin 30 000 kappaleessa ja vaihtoehtoisten käyttövoimien henkilöautojen osuus on siitä noin 60 %.

Ladattavia hybridi- ja täyssähköhenkilöautoja ensirekisteröidään ja tuodaan käytettynä maahan vuoden aikana runsas 70 000 kappaletta. Määrä on kolmin-nelinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana. Ladattavien hybridihenkilöautojen määrä kasvaa vuositasolla noin 30 000 kappaleella ja täyssähköhenkilöautojen määrä taas runsaalla 40 000 kappaleella.

Ladattavien hybridi- ja täyssähköhenkilöautojen ensirekisteröinnit ja käytettynä maahantuonnit ovat pysystelleet viime kvartaalien aikana varsin tasaisesti vajaassa 20 000 kappaleessa. Käytettynä maahantuotujen täyssähköhenkilöautojen määrä on kaksinkertaistunut vuoden 2024 alun kvartaalin noin 2 800:sta noin 5 600 kappaleeseen.

Henkilöautojen hiilidioksidipäästöt

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2024 tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat 9,3 Mt CO₂-ekv ja niiden osuus kaikista Suomen päästöistä oli 23 %. Tieliikenteen osuus taas koko liikenteen päästöistä on 95 %. 

Ympäristöministeriön ilmastovuosikertomuksen 2024 mukaan henkilöautojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on 52 %.

Tieliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet tasaisestui vuoteen 2023 asti. Suurimpina syinä tähän on ollut liikenteen sähköistyminen, kun vuoden 2024 lopussa Suomessa oli noin 285 000 hybridi- tai täyssähköhenkilöautoa ja koko kannasta se on yli 10 %. Lisäksi liikenteen fossiilisen bensiinin ja dieselin kulutus on viime vuosina vähentynyt liikennesuoritteiden kasvun hidastuessa, uusien autojen energiatehokkus on parantunut ja uusiutuvan energian osuuksien kasvaessa polttoaineen jakelussa.

Suurimpana syynä tieliikenteen päästöjen kasvuun vuonna 2024 on Ilmastovuosikertomus 2025 mukaan se, että uusiutuvan energian osuus polttoaineen jakelussa väheni vuoteen 2023 verrattuna.

Alla olevassa kuvassa on kuvattuna tieliikenteen hiilidioksidipäästöt vuosina 2020 - 2024. Päästöjen jakautumisten osuuksia eri ajoneuvoille on käytetty Ilmastovuosikertomuksessa esitettyjä jakosuhteita eri vuosina. Vuodelle 2024 ei osuuksia ole laskettu ja tällöin on käytetty vuoden 2023 osuuksia.

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräisten päästöjen lasku kiihtyi merkittävästi vuonna 2021. Vuoden 2024 lopussa henkilöautot päästivät hiilidioksidia keskimäärin 136 grammaa kilometrillä. Viimeisen neljän vuoden aikana henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet 11 %. Päästöt alkoivat vähenemään jyrkemmin, kun sähköautojen määrä alkoi kasvaa nopeasti ja bensiini- ja dieselhenkilöautojen määrä vastaavasti vähetä.

Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt

Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö on laskenut viitenä viimeisenä vuotena yhteensä 51 %. Tärkeimpänä syynä on sähköhenkilöautojen kasvanut osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista. Kun vuonna 2019 sähköhenkilöautoja oli alle 10 % ensirekisteröidyistä henkilöautoista, niitä oli 50 % vuonna 2024. Päästöt hieman nousivat vuodesta 2023 ja syynä siihen on, että vuonna 2024 bensiinihenkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä nousi 43 prosenttiin, kun se vuonna 2023 oli 39 prosenttia.

Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen seurannassa on siirrytty vanhasta NEDC (New European Driving Cycle) -menetelmästä uuteen WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -menetelmään, sillä se kuvaa aiempaa paremmin henkilöautojen todellisia päästöjä. Mittaustavan muutos ei vaikuta jo olemassa olevaan autokantaan. Ensimmäiset henkilöautot, joilla on uuden mittaustavan mukaiset päästöarvot, tulivat liikenteeseen loppuvuodesta 2017.

Päästömittaustavan muutoksesta ja päästömittaustapojen eroista löytyy tarkempaa tietoa sivulta WLTP-päästömittaus (Ulkoinen linkki).