Tilannekuvassa seurataan liikennekäytössä olevien henkilöautojen käyttövoimajakaumaa ja päästöjä. Sivuja päivitetään käyttövoimien osalta kaksi kertaa ja päästöjen osalta kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus jo noin
Vuonna 2023 henkilöautojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä oli
Manner-Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan noin 2,8 miljoonaa henkilöautoa. Määrä on pysynyt melko vakiona viime vuosina. Liikennekäytössä olevien autojen määrässä on vuodenaikavaihtelua: se on suurempi kesäaikaan.
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen käyttövoimajakauma
Bensiini on ollut henkilöautoissa selvästi yleisin käyttövoima, ja toiseksi yleisin on ollut diesel. Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus käyttövoimista on viime vuosina kasvanut nopeasti. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja.
Tällä hetkellä vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kaikista käyttövoimista on noin 10 %. Bensiini- ja diesel-käyttövoimien osuus on siten noin 90 %. Vaihtoehtoisista käyttövoimista suurin osa on sähköautoja, joko hybridejä tai täyssähköautoja.
Käyttövoimaltaan diesel- ja bensiinihenkilöautojen määrä on vähentynyt noin 200 000 kappaleella viime vuosien aikana. Sen sijaan vaihtoehtoisten käyttövoimien henkilöautojen määrä on kivunnut lähes 300 000 kappaleeseen.
Ladattavien hybridien henkilöautoja on jo 150 000. Täyssähköisiä henkilöautoja on noin 100 000. Kaasulla käyviä henkilöautoja on runsas 15 000. Etanolihenkilöautoja on liki 5 000 kappaletta.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus vaihtelee maakunnittain Suomessa.
Kesäkuun lopussa 2024 selvästi eniten niitä on Uudellamaalla (16,1 %) ja seuraavaksi eniten Varsinais-Suomessa (9,8 %) ja Pirkanmaalla (9,3 %).
Vähiten vaihtoehtoisia käyttövoimia on Kainuussa, Lapissa ja Pohjois-Karjalassa.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus liikennekäytössä olevista henkilöautoista kesäkuun 2024 lopussa
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2023 tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat 8,9 Mt CO₂-ekv ja niiden osuus kaikista Suomen päästöistä oli 23 %. Ympäristöministeriön ilmastovuosikertomuksen mukaan henkilöautojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on 52 %.
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräisten päästöjen lasku kiihtyi merkittävästi vuonna 2021. Tätä selittää hyvin sähköautojen määrän kasvunopeus ja polttomoottoriautojen määrän vähenemisnopeus, jotka on kuvattu sivulla aiemmin olevassa kuvassa. Kun molemmat ovat kiihtyneet, on kokonaisvaikutus ollut merkittävä.
Uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen seurannassa on siirrytty vanhasta NEDC (New European Driving Cycle) -menetelmästä uuteen WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -menetelmään, sillä se kuvaa aiempaa paremmin autojen todellisia päästöjä. Mittaustavan muutos ei vaikuta jo olemassa olevaan autokantaan.
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt on esitetty tällä sivulla NEDC-mittaustavan mukaisesti, jotta pidemmän aikavälin päästötietoja voidaan esittää. Vuodesta 2020 on myös tehty laskentatavan muutos, joka ottaa paremmin huomioon ladattavien hybridien hiilidioksidipäästöt. Lisää mittaustavan muutoksesta löydät sivulta WLTP-päästömittaus.
Suurimmat keskimääräiset hiilidioksidipäästöt liikennekäytössä olevilla henkilöautoilla olivat vuoden 2023 lopussa Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja Lapissa. Pienimmät keskipäästöt olivat Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa. Alla olevaa kuvaa on hyvä verrata kuvaan vaihtoehtoisten käyttövoimien osuuksista maakunnittain, sillä keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat sitä pienemmät, mitä enemmän maakunnassa on vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevia henkilöautoja.