Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa seurataan kuorma-autojen käyttövoimien kehittymistä ja hiilidioksidipäästöjä. Sivuja päivitetään käyttövoimien osalta kaksi kertaa ja hiilidioksidipäästöjen osalta kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Manner-Suomessa liikennekäytössä olevien kuorma-autojen määrä, noin 90 000–100 000 kappaletta, on pysynyt samalla tasolla viime vuosina. Noin 35–40 % liikennekäytössä olevista kuorma-autoista on luvanvaraisessa käytössä.

Liikennekäytössä olevat kuorma-autot

Diesel on selvästi yleisin käyttövoima kuorma-autoissa. Dieselillä käy 96 % Suomen liikennekäytössä olevista kuorma-autoista. Bensiinillä käy 3 %, ja yksi prosentti kuorma-autoista käyttää vaihtoehtoisia käyttövoimia. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja sekä etanoli- ja vetyautoja. Vaikka vaihtoehtoisia käyttövoimia on tällä hetkellä vain prosentti kaikista kuorma-autoista, niiden kasvu on ollut nopeaa.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien kuorma-autot ovat viime vuosina yleistyneet nopeasti. Paineistettua ja nesteytettyä kaasua on vaihtoehtoisista käyttövoimista kaikista eniten, yhteensä 74 %. Täyssähkökuorma-autoja on tällä hetkellä 14 % ja etanolia käyttää 12 % vaihtoehtoisten käyttövoimien kuorma-autoista. Ladattavia hybridejä on alle prosentti.

Nesteytettyä kaasua käyttävien kuorma-autojen määrä on kasvanut nopeasti viime vuosina. Samoin täyssähkökuorma-autot ovat yleistyneet vauhdilla. Ennen vuotta 2022 nestetytettyjen kaasujen kuorma-autot on tilastoitu samassa paineistettujen kaasujen kanssa.

Ensirekisteröidyt ja käytettynä maahantuodut kuorma-autot

Kuorma-autokanta uudistuu, kun kuorma-autoja ensirekisteröidään tai tuodaan käytettynä maahan. Yleensä viime vuosina ensirekisteröityjä ja käytettynä maahantuotuja kuorma-autoja on tullut vuoden vuoden aikana vaihdellen noin 5 000 kappaletta. Vuoden 2024 aikana kuorma-autoja ensirekisteröitiin ja tuotiin käytettynä maahan runsaat 4 000 kappaletta, joka oli noin 750 kappaletta vähemän kuin vuoden 2023 aikana. Vaihtoehtoisten käyttövoimien kuorma-autojen ensirekisteröintien ja käytettynä maahantuotujen määrä määrä kaksinkertaistui vuodesta 2023 vuoteen 2024 noin 150:sta lähes 300 kappaleeseen.

Kuorma-autojen ensirekisteröinteien osuus on 75 % ensirekisteröintien ja käytettynä maahantuotujen yhteismäärästä.

Viimeisenä neljänä kvartaalina ensirekisteröityjen dieselkuorma-autojen määrä on pudonnut aiempiin kvartaaleihin verratuna. Määrä on vähentynyt runsaasta 900:sta per kvartaali runsaaseen 600:aan per kvartaali. Samanaikaisesti vaihtoehtoisten ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen kuorma-autojen määrä on viimeisenä neljänä kvartaalina noussut noin 100 kappaleeseen per kvartaali, kun aiemmin oli noin 50 kappaletta per kvartaali. Bensiinikuorma-autojen määrä on pysytellyt muutamassa kymmenessä.

 

Käyttövoimaltaan vaihtoehtoisten käyttövoimien kuorma-autojen ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen kappalemäärät ovat viimeisen viiden vuoden aikana viisinkertaistuneet vajaaseen 300 kappaleeseen vuodessa. Näistä 80 % on ensirekisteröityjä. Varsinkin vuonna 2024 ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen kuorma-autojen määrä peräti lähes kaksinkertaistui edelliseen vuoteen 2023 verrattuna.

 

Viimeisen kolmen kvartaalin aikana vaihtoehtoisia ensirekisteröityjä ja käytettynä maahantuotujen kuorma-autojen määrät ovat kasvaneet hyppäyksenomaisesti noin 100 kappaleeseen per kvartaali. Erityisesti ensirekisteröityjen nesteytettyjen kaasu- ja täyssähkökuorma-autojen määrä on noussut.

Kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2024 tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat 9,3 Mt CO₂-ekv ja niiden osuus kaikista Suomen päästöistä oli 23 %. Tieliikenteen osuus taas koko liikenteen päästöistä on 95 %. 

Ympäristöministeriön ilmastovuosikertomuksen 2024 mukaan kuorma-autojen osuus tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on 37 %.

Tieliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet tasaisestui vuoteen 2023 asti. Suurimpina syinä tähän ovat olleet liikenteen sähköistyminen, kun vuoden 2024 lopussa Suomessa oli noin 285 000 hybridi- tai täyssähköhenkilöautoa ja koko kannasta se on yli 10 %. Lisäksi liikenteen fossiilisen bensiinin ja dieselin kulutus on viime vuosina vähentynyt liikennesuoritteiden kasvun hidastuessa, uusien autojen energiatehokkus on parantunut ja uusiutuvan energian osuuksien kasvaessa polttoaineen jakelussa.

Suurimpana syynä tieliikenteen päästöjen kasvuun vuonna 2024 on Ilmastovuosikertomus 2025 mukaan se, että uusiutuvan energian osuus polttoaineen jakelussa väheni vuoteen 2023 verrattuna.

Alla olevassa kuvassa on kuvattuna tieliikenteen hiilidioksidipäästöt vuosina 2020 - 2024. Päästöjen jakautumisten osuuksia eri ajoneuvoille on käytetty Ilmastovuosikertomuksessa esitettyjä jakosuhteita eri vuosina. Vuodelle 2024 ei osuuksia ole laskettu ja tällöin on käytetty vuoden 2023 osuuksia.