Tilannekuvassa esitetään tietoa kaupallisten pysäköintipalvelujen tarjonnasta, käytöstä ja markkinatilanteesta. Tilannekuvaa päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tiedot ovat osa liikennepalveluiden tilannekuvaa.
Yhteenveto
- Pysäköintiratkaisuilla on pitkäaikaisia vaikutuksia, ja ne tulee nähdä kokonaisvaltaisena osana liikennejärjestelmää. Digitalisaatio on luonut uusia mahdollisuuksia tehostaa pysäköintijärjestelmiä, esimerkiksi mobiilimaksaminen ja kameratunnistus ovat yleistyneet. Uudet digitaaliset ratkaisut, kuten pysäköinnin joustava hinnoittelu, pysäköintipaikkojen vertaisvuokraus ja pysäköintitilanteen reaaliaikainen seuranta, voivat tehostaa infrastruktuurin käyttöä merkittävästi.
- Kaupallisten pysäköintipalvelujen käyttö on lisääntynyt, ja vuonna 2023 pysäköintitapahtumien määrä nousi 43,8 miljoonaan. Eniten pysäköintitapahtumia oli pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa.
- Vuonna 2023 kaupallisten pysäköintipalvelujen liikevaihto oli noin 140 miljoonaa euroa eli 18 % edellisvuotta enemmän.
Sähköautojen latauspaikkojen määrä kasvoi
Kaupallisten pysäköintipalvelujen liikevaihto
Noin
Yleistä kaupallisista pysäköintipalveluista
Pysäköintiratkaisut vaikuttavat vuosikymmenten ajan, joten pysäköintiä on tarkasteltava kokonaisvaltaisesti osana liikennejärjestelmää. Pysäköinnillä voidaan ohjata liikkumisen kysynnän kasvua kestäviin kulkumuotoihin. Keskitetty pysäköinti mahdollistaa parhaiten kaupallisten pysäköintipalvelujen tarjoamisen. Se vähentää myös parkkipaikkojen etsinnän aiheuttamaa liikennettä ja parantaa osaltaan keskusta-alueiden saavutettavuutta. Kaupallisia pysäköintipalveluja tarjoavien pysäköintioperaattoreiden intressinä on tarjota mahdollisimman hyvät pysäköintiolosuhteet. Kaupallisten operaattoreiden tarjoama keskitetty pysäköinti mahdollistaa myös lisäpalveluiden, kuten sähköautojen latauksen tai yhteiskäyttöautojen, tarjoamisen.
Kaupalliset toimijat ovat operaattoreina jonkin verran myös rakenteellisessa liityntäpysäköinnissä, jota on lähinnä suurimmissa kaupungeissa ja suurimmilla asemilla. Liityntäpysäköinnin rahoitusta, valtakunnallisia kehittämistarpeita sekä kehittämisen tilaa suurimmilla kaupunkiseuduilla on kuvattu tarkemmin erillisessä liityntäpysäköinnin tilannekuvassa. Se on julkaistu osana liikenneverkon strategista tilannekuvaa.
Digitalisoituminen on luonut uusia mahdollisuuksia tehostaa nykyisten pysäköintijärjestelmien käyttöä, mikä lisää myös kaupallisten pysäköintipalvelujen käyttömahdollisuuksia. Mobiilimaksaminen on yleistynyt ja pysäköintilaitosten puomeista ollaan siirtymässä kameratunnistukseen perustuvaan järjestelmään. Muita potentiaalisia digitaalisia ratkaisuja ovat pysäköinnin joustava hinnoittelu, pysäköintipaikkojen vertaisvuokraus, pysäköinnin optimointi eri vuorokaudenaikoina eri käyttötarkoitusten mukaan sekä reaaliaikainen pysäköintitilanteen seuranta ja ohjaus. Näiden käytöllä pysäköinti-infrastruktuurin käyttöä voidaan merkittävästi tehostaa, koska tyhjä pysäköintipaikka aiheuttaa merkittäviä kustannuksia.
Tilannekuvan tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämiin tietoihin kaupallisten pysäköintipalveluiden tarjonnasta ja käytöstä pysäköintipalveluita tarjoavilta yrityksiltä vuosilta 2020–2023. Tiedot kerätään vuosittain kutakin raportointivuotta seuraavan huhtikuun aikana alkavassa tiedonkeruussa.
Kaupallisten pysäköintipalvelujen käyttö on kasvamassa
Pysäköintitapahtumien määrä oli vuonna 2023 noin 43,8 miljoonaa, mikä oli noin viidenneksen enemmän kuin edellisenä vuonna. Pysäköinnit kestivät keskimäärin noin kahdeksan tuntia, mutta tähän vaikuttavat lentokenttien pysäköinnit, joissa keskimääräinen pysäköintiaika on huomattavasti korkeampi. Lentäminen elpyi vuonna 2022, jonka jälkeen muutos näkynyt erityisen hyvin pysäköinnin pituudessa, mutta myös pysäköintien määrässä. Ilman lentokenttien pysäköintejä ja lentoparkkeja pysäköinnin keskimääräinen pituus oli noin neljä tuntia ja mediaanipituus noin 70 minuuttia.
Noin puolet pysäköintitapahtumista tehtiin vuonna 2023 Uudellamaalla. Pääkaupunkiseudun jälkeen eniten pysäköintitapahtumia tehtiin Tampereella ja Turussa. Noin 90 prosenttia kaikista pysäköinneistä tehtiin suurilla kaupunkiseuduilla, joissa on myös kehitetty eniten liityntäpysäköintiä. Silti toistaiseksi alle 10 prosenttia pysäköintipalveluita käyttäneistä matkoista tehtiin osana matkaketjuja.
Kaupallisten pysäköintipalvelujen markkinat
Kaupallisten pysäköintipalvelujen liikevaihto oli vuonna 2023 noin 140 miljoonaa euroa, missä oli kasvua edelliseen vuoteen noin 18 %. Kasvu johtui osin toiminnan laajenemisesta ja osin orgaanisesta kasvusta. Myös koronapandemian jälkeinen lentomatkailun elpyminen on vaikuttanut positiivisesti liikevaihdon kehitykseen, vaikka Suomessa lennetään edelleen vähemmän verrattuna koronapandemiaa edeltävään aikaan.
Pysäköintipalvelujen tärkein myyntikanava oli fyysinen myyntipiste eli pysäköintitilassa sijaitseva parkkiautomaatti tai asiakaspalvelutiski, jonka kautta palveluja myytiin noin 45 prosenttia vuonna 2023. Seuraavaksi suosituimmat myyntikanavat olivat ulkopuolisen tarjoama myyntikanava ja oma sovellus, joiden osuudet olivat noin 20 prosenttia. oma sovellus, jonka kautta pysäköintejä ostettiin vajaa 30 %. Ulkopuolisen kumppanin tarjoaman myyntikanavan osuus on kasvanut vuosittain ja se nousi nyt ensimmäisen kerran toiseksi suosituimmaksi myyntikanavaksi.