Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Junaliikenteen turvallisuus

Tilannekuvassa seurataan junaliikenteen turvallisuutta. Tietoja päivitetään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Junaliikenteessä tapahtui vuonna 2022 17 merkittävää onnettomuutta, joissa kuoli neljä henkilöä ja seitsemän loukkaantui vakavasti. Merkittävien onnettomuuksien lukumäärä on vuotta 2021 selvästi pienempi, mutta 10 vuoden tarkastelussa samalla tasolla aikaisempien vuosien kanssa. Edellisten vuosien tapaan matkustajaturvallisuus säilyi erinomaisella tasolla.

Onnettomuudet junaliikenteessä

VR-Yhtymä Oyj:n mukaan vuonna 2022 junaliikenteessä tapahtui 95 törmäystä esteisiin ja 10 liikkuvan kaluston tulipaloa. Vuosina 2021 ja 2022 raportoitiin huomattavasti aiempia vuosia enemmän kalustoyksiköiden törmäyksiä esteisiin. Tämä selittynee osaltaan sillä, että veturinkuljettajia on viime vuosina pyydetty aktiivisesti ilmoittamaan junan törmäyksistä lumivalleihin.

Vuonna 2022 junaliikenteessä tapahtui 10 liikkuvan kaluston tulipaloa, joista kaksi luokiteltiin merkittäviksi onnettomuuksiksi. Liikkuvan kaluston tulipalojen vuosittainen lukumäärä on viime vuosina pysynyt melko samalla tasolla. Vuotta 2022 edeltävinä viitenä vuotena tapahtui keskimäärin yhdeksän liikkuvan kaluston tulipaloa vuosittain. Liikkuvan kaluston tulipalot saavat tyypillisesti alkunsa veturin moottoritilasta, vaunujen jarrulaitteista tai matkustajavaunujen lämmityslaitteista.

Vuonna 2022 ei raportoitu tapahtuneen yhtään kalustoyksiköiden välistä yhteentörmäystä tai niiden suistumista. Kyseiset tapaukset ovatkin viime vuosina olleet melko harvinaisia. Vuodesta 2016 lähtien yhteentörmäyksiä tai suistumisia on tapahtunut junaliikenteessä maksimissaan yksi vuodessa.

Vaaratilanteet junaliikenteessä

Junaliikenteessä tapahtuvat onnettomuudet ovat melko harvinaisia ja siten satunnaisvaihtelulla on suuri rooli niiden vuosittaisissa lukumäärissä. Tämän takia onnettomuuksien lukumäärän vuosittainen kehitys ei lyhyellä aikavälillä ole paras turvallisuustason kehityksen mittari. Vaaratilanteita tapahtuu onnettomuuksia enemmän ja siten niiden lukumäärää ja vakavuutta seuraamalla on mahdollista saada onnettomuuksia tarkempi kuva turvallisuuden kehityssuunnasta. On tärkeää kuitenkin huomioida, että muutos raportoitujen vaaratilanteiden vuosittaisessa lukumäärässä voi kertoa junaliikenteen turvallisuustilanteen muutoksen lisäksi myös esimerkiksi poikkeamien raportointikulttuurin muutoksesta.

Vuonna 2022 Suomen rautateillä tapahtui 73 EU:n yhteisten turvallisuusindikaattoreiden mukaista vaaratilannetta. Vaaratilanteiden kokonaismäärä väheni selkeästi edellisestä vuodesta (166 kpl vuonna 2021).

Vuonna 2022 junaliikenteessä tapahtui 16 luvatonta Seis-opasteen ohitusta. Seis-opasteen ohituksia tapahtui 33 kpl vuonna 2021 ja 25 kpl vuonna 2020. Vuosina 2015–2019 niitä tapahtui keskimäärin 53 vuosittain. Eli junaliikenteessä tapahtuneiden Seis-opasteiden ohitusten lukumäärä on vähentynyt selvästi viime vuosina. Tähän vähenemään myötävaikuttaneet tekijät eivät ole tiedossa. Seis-opasteen ohitukset tapahtuvat tyypillisesti alhaisilla nopeuksilla ja junan kulunvalvontalaite (JKV) pysäyttää kaluston heti ohituksen jälkeen. Seis-opasteen ohitukseen liittyvät riskit korostuvat, kun liikutaan ilman JKV:ta.

Vuonna 2022 Väyläviraston tietoon tuli 48 kiskon katkeamaa sekä 14 raiteen nurjahdusta. Sekä kiskon katkeamien että raiteen nurjahdusten lukumäärät vähenivät vuoteen 2021 verrattuna (vuonna 2021 raportoitiin tapahtuneen 82 kiskon katkeamaa ja 48 raiteen nurjahdusta). Raiteen nurjahdusten eli niin sanottujen hellekäyrien ja muiden raidegeometrian äkillisten muutosten lukumäärä väheni huomattavasti aiempiin vuosiin verrattuna. Geometriavirheiden raportoinnissa on tunnistettu suurta vuosittaista vaihtelua ‒ tapausten luokittelussa on mahdollisesti virheitä eikä ole varmuutta, onko kaikkia tapauksia raportoitu turvallisuuspoikkeamana. Siten geometriavirheiden vuosittaisiin lukumääriin ja lukumäärissä tapahtuneisiin muutoksiin tulee suhtautua varauksella. Kiskon katkeamisia tapahtui vuonna 2022 melkein puolet vähemmän kuin vuonna 2021, joskin sitä aiempiin vuosiin verrattuna oltiin hyvin samalla tasolla. Vuosina 2016–2020 kiskon katkeamisia tapahtui keskimäärin 44 vuosittain. Syyt vuoden 2021 muita vuosia suurempaan lukumäärään eivät ole tiedossa. Kiskon katkeamisten estämiseksi Väylävirasto on vuonna 2022 mm. laatinut hitsausohjeet hitsausvirheiden vähentämiseksi sekä järjestänyt hitsauspäivät hitsausten laadun kehittämiseksi. Kunnossapito on myös tehostetusti valvonut hitsauksiin liittyviä asioita.