Tilannekuvassa seurataan junaliikenteen turvallisuutta. Tietoja päivitetään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Onnettomuudet junaliikenteessä
Vuonna 2024 junaliikenteen turvallisuus säilyi hyvällä tasolla - vuoden aikana ei tapahtunut junien välisiä törmäyksiä eikä junien törmäystä muuhun rautatiekalustoon. Vuoden 2024 aikana junaliikenteessä tapahtui yksi suistuminen. Kyseinen suistuminen tapahtui tammikuussa Tampereen tavararatapihalla, jossa liikkeelle lähtenyt tavarajuna suistui kiskoilta kiskoille unohtuneen pysäytyskengän takia.
Vuonna 2024 junaliikenteessä raportoitiin 60 esteisiin törmäystä. Luku on hyvin samalla tasolla edellisen vuoden kanssa. Sitä aiempina vuosina esteisiin törmäysten vuosittaisissa lukumäärissä on ollut suurta vaihtelua, joka liittyy suurelta osin raportointikäytännöissä tapahtuneisiin muutoksiin. Vuonna 2024 tapahtuneista esteisiin törmäyksistä hieman yli puolet oli tasoristeyksissä tapahtuneita lumi-/aurausvalleihin törmäyksiä. Seuraavaksi eniten raportoitiin törmäyksiä radalle kaatuneisiin puihin. Muita törmäyksen kohteita oli mm. roikkuvat ajolangat sekä radalla olleet jäälohkareet.
Edellä mainittujen tapausten lisäksi muutamia lumivalleihin törmäyksiä on raportoitu tasoristeyksiin liittyvinä vaaratilanteina ja muutamia esteisiin törmäyksiä löytyy myös raportoituna 'Muu onnettomuus tai vaaratilanne' -kategoriaan. Junaliikenteessä tapahtuu lisäksi lukuisia törmäyksiä radalla ilkivaltaisesti laitettuihin tavaroihin ja esineisiin.
Vuonna 2024 junaliikenteessä tapahtui kuusi liikkuvan kaluston tulipaloa, joista yksi luokiteltiin merkittäväksi onnettomuudeksi siitä seuranneen yli kuuden tunnin liikennekatkon takia. Liikkuvan kaluston tulipalojen lukumäärä oli vuonna 2024 hieman edellisiä vuosia alhaisempi. Vuotta 2024 edeltävinä viitenä vuotena tapahtui keskimäärin kymmenen liikkuvan kaluston tulipaloa vuosittain.
Vaaratilanteet junaliikenteessä
Junaliikenteessä tapahtuvat onnettomuudet ovat melko harvinaisia ja siten satunnaisvaihtelulla on suuri rooli niiden vuosittaisissa lukumäärissä. Tämän takia onnettomuuksien lukumäärän vuosittainen kehitys ei lyhyellä aikavälillä ole paras turvallisuustason kehityksen mittari. Vaaratilanteita tapahtuu onnettomuuksia enemmän ja siten niiden lukumäärää ja vakavuutta seuraamalla on mahdollista saada onnettomuuksia tarkempi kuva turvallisuuden kehityssuunnasta. On tärkeää kuitenkin huomioida, että muutos raportoitujen vaaratilanteiden vuosittaisessa lukumäärässä voi kertoa junaliikenteen turvallisuustilanteen muutoksen lisäksi myös esimerkiksi poikkeamien raportointikulttuurin muutoksesta.
Vuonna 2024 Suomen rautateillä tapahtui 72 EU:n yhteisten turvallisuusindikaattoreiden (Rautatieturvallisuusdirektiivi 2016/798) (Ulkoinen linkki) mukaista vaaratilannetta. Vaaratilanteiden kokonaismäärä oli hyvin samalla tasolla edellisen vuoden kanssa (76 kpl vuonna 2023).
Vuonna 2024 junaliikenteessä tapahtui 17 luvatonta Seis-opasteen ohitusta. Lukumäärä oli jonkin verran edellisvuotta pienempi. Junaliikenteessä tapahtuneiden Seis-opasteiden ohitusten lukumäärä on vähentynyt selvästi viime vuosina. Vuosina 2019–2023 Seis-opasteen tapahtui keskimäärin 29 vuosittain ja sitä ennen (vuosina 2015‒2018) vastaava luku oli 54. Tähän vähenemään myötävaikuttaneet tekijät eivät ole tiedossa. Seis-opasteen ohitukset tapahtuvat tyypillisesti alhaisilla nopeuksilla ja junan kulunvalvontalaite (JKV) pysäyttää kaluston heti ohituksen jälkeen. Seis-opasteen ohitukseen liittyvät riskit korostuvat, kun liikutaan ilman JKV:ta.
Vuonna 2024 Väyläviraston tietoon tuli 42 kiskon katkeamaa ja viisi raiteen nurjahdusta. Kiskon katkeamien lukumäärä oli melko samalla tasolla kahden edellisen kanssa. Väylävirastossa on jo muutaman vuoden ajan kerätty systemaattisesti tietoa kiskon katkeamien syistä ja tarvittavista toimenpiteistä. Aiempien vuosien tapaan Väylävirasto järjesti hitsauksen parissa työskenteleville hitsauspäivät hitsausten laadun kehittämiseksi ja kunnossapito valvoi tehostetusti hitsauksiin liittyviä asioita. Lisäksi vuonna 2022 alkanut ultraäänitarkastuslaitteisiin liittyvä kehitystyö jatkui edelleen.
Raiteen nurjahduksia raportoitiin viisi, mikä on selkeästi edellisiä vuosia vähemmän. Kaikki vuonna 2024 raportoidut raiteen nurjahdukset eli niin sanotut hellekäyrät tapahtuivat puupölkkyrakenteella. Hellekäyrien syntymistä on pyritty estämään tehostamalla kiskon lämpötilojen seurantaa ja hallintaa. Tähän liittyen on kehitetty mm. urakoitsijoille suunnattua ohjeistusta sekä kiskon lämpötilaennusteita. Tässä yhteydessä tulee lisäksi huomioida, että hellekäyrien ja muiden raidegeometriavirheiden raportoinnissa on tunnistettu suurta vuosittaista vaihtelua ‒ tapausten luokittelussa on mahdollisesti virheitä eikä ole varmuutta, onko kaikkia tapauksia raportoitu turvallisuuspoikkeamana. Siten geometriavirheiden vuosittaisiin lukumääriin ja lukumäärissä tapahtuneisiin muutoksiin tulee suhtautua varauksella.