Tilannekatsauksessa tarkastellaan ilmatilaloukkauksia, niiden lukumääriä ja tapaustyyppejä. Tietoja päivitetään vähintään kahdesti vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Ilmatilaloukkauksen määritelmä
Ilmatilaloukkauksella tarkoitetaan tilannetta, jossa ilma-alus lentää valvottuun ilmatilaan, rajoitettuun ilmatilaan (kieltoalue P tai rajoitusalue R) tai ADIZ (Air Defence Identification Zone)-vyöhykkeelle ilman vaadittavaa selvitystä tai lupaa. Myös lentäminen AFIS-elimen ilmatilaan ilman vaadittavaa radioyhteyttä luokitellaan ilmatilaloukkaukseksi. Ilmatilaloukkaus on myös miehittämättömän ilma-aluksen lennätys kieltävällä UAS-ilmatilavyöhykkeellä tai lennätys rajoittavalla UAS-ilmatilavyöhykkeellä sitä koskevien ehtojen tai rajoitusten vastaisesti.
Ilmatilaloukkaukset H1/2025
Ensimmäisellä vuosipuoliskolla Suomessa raportoitiin 58 ilmatilaloukkausta. Määrä oli hieman 10 vuoden keskiarvon alapuolella ja edellistä vuotta pienempi. Pientä laskua nähtiin kaikilla osa-alueilla, mutta erityisesti harrasteilmailussa ja droonitoiminnassa.
Valvottu ilmatila
Valvottuun ilmatilaan kohdistuneita ilmatilaloukkauksia raportoitiin 42, mikä oli likimain aiempien vuosien keskiarvon tasalla. Tapauksista ei aiheutunut vakavia vaaratilanteita. Suurin osa kohdistui jälleen Helsinki-Vantaan ilmatilaan. Määrä oli hieman aiempia vuosia pienempi. Seuraavaksi eniten lennettiin Turun, Jyväskylän, Pirkkalan ja aluelennonjohdon ilmatilaan. Nämä määrät olivat likimain aiempien vuosien keskiarvon tasalla.
Yleisilmailu aiheutti suurimman osan loukkauksista, kuten tyypillisesti aiempinakin vuosina. Harrasteilmailun ja droonien aiheuttamat tilanteet olivat pienessä laskussa.
Syyt ilmatilaloukkauksiin olivat moninaisia, mutta useimmiten mainittu oli epähuomio tai unohdus. Parissa tapauksessa myös oli asetettu väärä ilmanpainearvo korkeusmittariin, ja sen johdosta noustu liian korkealle.
Alempaa tältä sivulta löydät linkin interaktiiviseen raporttiin, jossa esitetään ilmatilaloukkaustilannetta laajemmin. Vuoden 2025 alusta alkaen siinä on esitetty myös arvio syystä, mikäli se käy ilmoitustekstistä ilmi.
Fintraffic ANS julkaisi toukokuussa Fintraffic Sky-sivuston (https://sky.fintraffic.fi/# (Ulkoinen linkki)) , jossa esitetään ilmatilat ja niitä koskevat rajoitukset vastaavalla tavalla kuin Flyk-sovelluksessa (https://flyk.com/fi (Ulkoinen linkki)) . Esimerkiksi dronelennättäjät voivat näissä sovelluksissa helposti tarkistaa voiko dronea lennättää kyseisessä sijainnissa. Molemmissa voi tehdä myös lennätysilmoituksen ja Fintraffic Skyssä sen avulla myös lennätyspyynnön paikalliseen lennonjohtoon mikäli toiminta tapahtuu lentoaseman läheisyydessä. Lennätyksestä tulee lisäksi sopia puhelimitse lennätysajankohtana.
Kieltoalueet
Ilmatilaloukkaukset voivat kohdistua kieltoalueille, joita on perustettu esimerkiksi ydinvoimaloiden ympärille.
Ensimmäisellä vuosipuoliskolla ei raportoitu yhtään luvatonta lennätystä kieltoalueille. Määrät ovatkin olleet ilahduttavassa laskussa ja parina edellisenä vuonna lähes nollassa. Tyypillinen loukkauskohde on aiempina vuosina ollut P20 Loviisan ydinvoimalan ympärillä.
Rajoitusalueet
Ilmatilaloukkaukset voivat kohdistua rajoitusalueille, joita perustetaan suojaamaan ilmailua vaaralliselta toiminnalta, kuten ammunnoilta tai räjäytyksiltä.
Myös rajoitusalueille kohdistuneiden ilmatilaloukkausten määrä oli keskiarvoa pienempi. Loukkauksia raportoitiin vain 7, kun edellisenä vuonna määrä oli ollut 14. Sijainteina olivat melko tasaisesti rajoitusalueet ympäri Suomea.
Itsepalveluraportti
Traficom julkaisee ilmatilaloukkausten tiedot itsepalveluraporttina, jossa käyttäjä voi itse valita muuttujat, joiden perusteella luvut haluaa näytettävän. Raportilla voit tarkastella yksityiskohtaisemmin mm. ilmatilaloukkausten tapahtumapaikkoja ja ajankohtia. Itsepalveluraporttiin pääsee klikkaamalla alla olevaa kuvaa tai suoraan tästä linkistä (Ulkoinen linkki) (Sivu avautuu Microsoftin app.powerbi -palveluun).