Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekatsauksessa tarkastellaan ilmatilaloukkauksia, niiden lukumääriä ja tapaustyyppejä. Tietoja päivitetään vähintään kahdesti vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Ilmatilaloukkauksen määritelmä

Ilmatilaloukkauksella tarkoitetaan tilannetta, jossa ilma-alus lentää valvottuun ilmatilaan, rajoitettuun ilmatilaan (kieltoalue P tai rajoitusalue R) tai ADIZ (Air Defence Identification Zone)-vyöhykkeelle ilman vaadittavaa selvitystä tai lupaa. Myös lentäminen AFIS-elimen ilmatilaan ilman vaadittavaa radioyhteyttä luokitellaan ilmatilaloukkaukseksi. Ilmatilaloukkaus on myös miehittämättömän ilma-aluksen lennätys kieltävällä UAS-ilmatilavyöhykkeellä tai lennätys rajoittavalla UAS-ilmatilavyöhykkeellä sitä koskevien ehtojen tai rajoitusten vastaisesti.

Ilmatilaloukkaukset 2024

Vuonna 2024 Suomessa raportoitiin 150 ilmatilaloukkausta. Määrä oli juuri vuosien 2014-2023 keskiarvon tasalla. Edelliseen vuoteen verrattuna määrä selvästi kasvoi. Millään yksittäisellä ilmailun osa-alueella ei ollut suurta kasvua, vaan loukkausten määrä lisääntyi tasaisesti kaikilla osa-alueilla. 

Valvottu ilmatila

Viime vuonna Suomessa raportoitiin 113 valvotun ilmatilan ilmatilaloukkausta, mikä vastasi pitkälti aiempien vuosien keskiarvoa. Tapauksista ei aiheutunut vakavia vaaratilanteita. Suurin osa loukkauksista (34) kohdistui Helsinki-Vantaan ilmatilaan, jossa loukkausten määrä oli pitkän aikavälin keskiarvon mukainen. Muut yleisimmät kohteet olivat Tampere-Pirkkala (9), Oulu, Turku ja Ivalo (7 kussakin). Ivalo on viime vuosina noussut tilastoissa. Tampere-Pirkkala ja Oulu ovat olleet perinteisestikin kärkisijoilla. Vuonna 2023 suuri osa Ivalon loukkauksista johtui droneista, mutta viime vuonna niiden osuus oli pienempi.

Yleisilmailu aiheutti suurimman osan loukkauksista (45), ja määrä oli hieman yli pitkän aikavälin keskiarvon. Eniten loukkauksia kohdistui Helsinki-Vantaan ilmatilaan, mutta määrät pysyivät keskiarvon tasolla. Harrasteilmailun aiheuttamat loukkaukset jäivät pitkän aikavälin keskiarvon tasolle ja kohdistuivat useimmiten Helsingin ilmatilaan. Dronejen aiheuttamia loukkauksia raportoitiin 15, ja ne keskittyivät pääasiassa Helsingin alueelle. Kokonaismäärä pysyi hieman edellisvuotta pienempänä eikä poikennut merkittävästi keskiarvosta.

Tyypillisiä ilmatilaloukkausten syitä olivat navigaatiovirheet, joiden seurauksena lento tunkeutui lähestymisalueelle sen alareunasta tai sivusta. Navigaatiovirheiden yhteydessä lentäjä ei yleensä myöskään ottanut vaadittavaa radioyhteyttä lennonjohtoon. Viime vuonna näitä puutteita raportoitiin aiempia vuosia enemmän. Usein on vaikea arvioida, johtuiko radioyhteyden puuttuminen vahingosta vai lentäjän virheellisestä käsityksestä omasta sijainnistaan.

Miehitettyjen ilma-alusten lentäjät raportoivat yleensä kohtuullisen hyvin aiheuttamistaan ilmatilaloukkauksista. Dronejen lennättäjät taas tekevät ilmoituksia harvoin. Viime vuonna ilahduttavasti saatiin kuitenkin yksi ilmoitus, jossa lennättäjä myönsi vahingossa lennättäneensä dronea 120 metrin korkeudessa alueella, jossa suurin sallittu korkeus ilman lupaa oli 50 metriä. Hän totesi luottaneensa liikaa laitteen georajoituksiin. Tämänkaltaiset tilanteet voidaan helposti välttää tarkistamalla lennätysalueen rajoitukset esimerkiksi Flyk-sovelluksesta (Ulkoinen linkki)

Kieltoalueet

Ilmatilaloukkaukset voivat kohdistua kieltoalueille, joita on perustettu esimerkiksi ydinvoimaloiden ympärille. 

Vuonna 2024 raportoitiin yhdestä kieltoalueille kohdistuneesta ilmatilaloukkauksesta. Kyseisessä tapauksessa ulkomainen ilma-alus oli lentänyt Loviisan ydinvoimalan kieltoalueen läpi. 
Aiempina vuosina tapauksia on käynyt hieman alle 3 vuodessa. Pari viimeistä vuotta on sujunut varsin hyvin. 

Rajoitusalueet

Ilmatilaloukkaukset voivat kohdistua rajoitusalueille, joita perustetaan suojaamaan ilmailua vaaralliselta toiminnalta, kuten ammunnoilta tai räjäytyksiltä.

Vuonna 2024 rajoitusalueille lennettiin luvattu 24 kertaa. Määrä oli hieman vuosien 2014-2023 keskiarvon alapuolella, mutta muutamaa aiempaa vuotta korkeampi. Eniten lennettiin rajoitusalueille R113 Huovinrinne ja R94 Hätilä. Huovinrinne on aiempinakin vuosina ollut alue, jonne on lennetty useasti. 

Kaiken kaikkiaan eniten on lennetty luvatta Helsingin edustalla olevalle R64 Santahaminan alueelle, mutta muutamana viime vuonna sinne kohdistuneiden lentojen määrä on ollut nolla.

 

Itsepalveluraportti

Traficom julkaisee ilmatilaloukkausten tiedot itsepalveluraporttina, jossa käyttäjä voi itse valita muuttujat, joiden perusteella luvut haluaa näytettävän. Raportilla voit tarkastella yksityiskohtaisemmin mm. ilmatilaloukkausten tapahtumapaikkoja ja ajankohtia. Itsepalveluraporttiin pääsee klikkaamalla alla olevaa kuvaa tai suoraan tästä linkistä (Ulkoinen linkki) (Sivu avautuu Microsoftin app.powerbi -palveluun).