Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Ilmatilaloukkaukset

Tilannekatsauksessa tarkastellaan ilmatilaloukkauksia, niiden lukumääriä ja tapaustyyppejä. Tietoja päivitetään vähintään neljä kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Ilmatilaloukkauksen määritelmä

Ilmatilaloukkauksella tarkoitetaan tilannetta, jossa ilma-alus lentää valvottuun ilmatilaan, rajoitettuun (kielto(P)- tai rajoitusalue(R)) ilmatilaan tai ADIZ (Air Defence Identification Zone)-vyöhykkeelle ilman vaadittavaa selvitystä tai lupaa. Myös lentäminen AFIS-elimen ilmatilaan ilman vaadittua radioyhteyttä tai dronen lennättäminen ilman vaadittua lupaa luokitellaan ilmatilaloukkaukseksi.

Ilmatilaloukkaukset 2023

Vuonna 2023 Suomessa raportoitiin 129 ilmatilaloukkausta. Määrä oli vuosien 2013-2022 keskiarvon(150,3) alapuolella. Suhteessa lentoasemien operaatioiden määrään tapauksia oli hieman keskiarvoa enemmän. Edelliseen vuoteen verrattuna ilmatilaloukkausten määrä laski selvästi, n. 30 tapauksella. 

Valvottu ilmatila

Viime vuonna raportoitiin 104 valvottuun ilmatilaan kohdistunutta ilmatilaloukkausta. Määrä oli hieman vuosien 2013-2022 keskiarvon (110,4) alapuolella. Tapaukset eivät aiheuttaneet merkittävämpiä vaaratilanteita muulle liikenteelle. 

Suurin osa tapauksista(30) kohdistui Helsinki-Vantaan ilmatilaan, mutta määrä oli aiempien vuosien keskiarvon alapuolella. Muita suosituimpia kohteita olivat Tampere-Pirkkala, Turku ja Jyväskylä. Määrät olivat keskiarvon alapuolella, paitsi Tampere-Pirkkalassa päädyttiin sen yläpuolelle. 

Yleisilmailu aiheutti suurimman osan ilmatilaloukkauksista, kuten aiempinakin vuosina. Määrät jäivät kuitenkin selvästi keskiarvon alapuolelle. Yleisilmailun ilmatilaloukkaukset kohdistuivat pääosin Helsinki-Vantaalle, Tampere-Pirkkalaan sekä Poriin. Harrasteilmailussa määrät olivat pienempiä, mutta niissä oli nähtävissä kasvua edellisvuosiin verrattuna. Vuonna 2023 lukema oli kuitenkin vielä keskiarvon tasalla. Myös harrasteilmailun tapaukset kohdistuivat useimmiten Helsinki-Vantaan ilmatilaan. 

Dronet aiheuttivat yleisilmailun jälkeen toiseksi eniten ilmatilaloukkauksia, ja määrä oli myös keskiarvon yläpuolella. Dronejen aiheuttamien tapausten määrä oli suurimmillaan vuonna 2018 mutta lähti sen jälkeen selvään laskuun. Vuodesta 2022 alkaen määrä on jälleen ollut kasvussa. Suurin osa tapahtui Helsinki-Vantaalla ja pari näistä oli varsin röyhkeitä loukkauksia, jossa dronea oli lennätetty kenttäalueella. Droneja lennätettiin luvatta myös Pohjois-Suomen kentillä, viime vuonna erityisesti Ivalossa. 

Tyypillisiä syitä ilmatilaloukkauksille olivat navigaatiovirheet, mitkä aiheuttivat lennon tunkeutumisen lähestymisalueen puolelle joko sen alareunasta tai sivusta. Dronetoiminnan ilmatilaloukkauksien syistä ei ole juuri tietoa, sillä harva dronelennättäjä itse raportoi liian korkealla tehdystä lennätyksestä. Raportit tulevat pääosin lentäjiltä tai lennonjohdosta.

Kieltoalueet

Ilmatilaloukkaukset voivat kohdistua kieltoalueille, joita on perustettu esimerkiksi ydinvoimaloiden ympärille. 

Vuonna 2023 ei raportoitu yhdestäkään kieltoalueille kohdistuneesta ilmatilaloukkauksesta. Aiempina vuosina tällaisia tapauksia on ollut keskimäärin n. 3 vuodessa, joten viime vuosi sujui poikkeuksellisen hyvin. Aiempina vuosina tyypilliset alueet ovat olleet P15 eli Olkiluodon ydinvoimalan kieltoalue ja P20 Loviisan ydinvoimalan yläpuolella.

Rajoitusalueet

Ilmatilaloukkaukset voivat kohdistua rajoitusalueille, joita perustetaan suojaamaan ilmailua vaaralliselta toiminnalta, kuten ammunnoilta tai räjäytyksiltä.

Vuonna 2023 rajoitusalueille lennettiin luvatta 17 kertaa. Määrä oli vuosien 2013-2022 keskiarvon 21,8 alapuolella. Määrät ovat selvästi laskeneet vuoden 2020 huippulukemista, jolloin rajoitusalueille lennettiin 34 kertaa. 

Viime vuoden loukkaukset kohdistuivat vaihtelevasti rajoitusalueisiin ympäri Suomea. Aiempina vuosina useimmiten on lennetty Helsingin edustalla olevalle rajoitusalueelle R64 Santahamina, Hangon R83 Syndalen-alueelle sekä Porin lähistöllä oleville R73 Pohjankangas ja R113 Huovinrinne.

Ilmatilaloukkausten valvonta ja lisätietoja

Valvottuun ilmatilaan suuntautuneet ilmatilaloukkaukset kasvattavat ilma-alusten välisen yhteentörmäyksen mahdollisuutta. Toisaalta lentäminen luvatta rajoitusalueelle, jossa tapahtuu ammuntaa, räjäytyksiä tai muuta ilmailulle vaarallista toimintaa, on ilmeinen vaara yksittäisen ilma-aluksen kannalta. Kieltoalueiden tarkoituksena on suojata valtiollisesti tärkeitä kohteita kuten valtioneuvoston rakennuksia ja ydinvoimaloita. 

Rajoitus- ja kieltoalueiden lisäksi voidaan julkaista vaara-alueita (D) sellaisia tilanteita varten, jossa alueella tapahtuu vilkasta ilmailutoimintaa tai miehittämätöntä ilmailua näköyhteyden ulkopuolella tai muuta ilmailulle vaarallista toimintaa, josta on lentoturvallisuuden kannalta syytä tiedottaa. Vaara-alueelle voi kuitenkin ilma-aluksen päällikön harkinnan perusteella lentää ilman erillistä lupaa, joten ne eivät rajoita ilmatilan käyttöä vastaavasti kuin rajoitus- tai kieltoalueet. Näissäkin tapauksissa on hyvä ennen lentoa alueelle selvittää toiminnan luonne ja yhteydenottomahdollisuudet alueen varanneeseen tahoon. 

Kieltoalueet ovat jatkuvasti aktiivisia. Muita ilmatiloja aktivoidaan tarpeen mukaan (esim. valvottu ilmatila aktivoidaan kun lentoasemalla on lentotoimintaa ja rajoitettu ilmatila kun ilmailulle vaarallinen toiminta aloitetaan). Rajoitus- ja kieltoalueet voivat olla tilapäisiä tai pysyviä. 

Ilmatilaloukkausten tilanteesta ja niiden estämisestä kerrottiin tarkemmin huhtikuussa 2022 julkaistussa turvallisuustiedotteessa (Ulkoinen linkki).

Itsepalveluraportti

Traficom julkaisee ilmatilaloukkausten tiedot itsepalveluraporttina, jossa käyttäjä voi itse valita muuttujat, joiden perusteella luvut haluaa näytettävän. Raportilla voit tarkastella yksityiskohtaisemmin mm. ilmatilaloukkausten tapahtumapaikkoja ja ajankohtia. Itsepalveluraporttiin pääsee klikkaamalla alla olevaa kuvaa tai suoraan tästä linkistä (Ulkoinen linkki) (Sivu avautuu Microsoftin app.powerbi -palveluun).

Ladattavat liitetiedostot

Katsaus edellisten vuosien turvallisuustilanteeseen:

Aikaisempien vuosien turvallisuuskatsaukset löydät kootusti täältä