Ilmailun turvallisuustilanteen seurantataulukot
Tilannekatsauksessa tarkastellaan ilmailun turvallisuustilanne usean eri seurantamittarin avulla. Tietoja päivitetään neljä kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Ilmailun turvallisuustilanteen seurannasta
Turvallisuustilannetta seurataan ylätason (taso 1; onnettomuudet, vakavat vaaratilanteet ja kuolleet) mittarien lisäksi erilaisilla alatason (tason 2 ja 3) mittareilla, joilla seurataan operatiivisten riskitekijöiden kehitystä.
Tason 2 mittareita ovat merkittävimmät onnettomuuksien syytekijät (mm. kiitotiepoikkeamat, läheltä piti-tilanteet ilmassa ja ilma-aluksen hallinnan menetykset ilmassa) ja tasolla 3 mitataan näiden tai muiden onnettomuus- tai vaaratilanneuhkaa sisältävien tapausten syy- tai myötävaikuttavia tekijöitä.
Ilmailun turvallisuuden tilan seurantaan käytettävät mittarit ja niille määritetyt tavoitteet perustuvat Suomen ilmailun turvallisuusohjelmassa (FASP) määriteltyihin indikaattoreihin ja tavoitteisiin. Tarkempi kuvaus niistä löytyy Suomen ilmailun turvallisuusohjelman liitteestä 2 (Ulkoinen linkki).
Turvallisuustilannetta seurataan erityisesti kaupallisen ilmakuljetuksen, yleis- ja harrasteilmailun sekä lennonvarmistuksen ja lentopaikkojen kannalta. Tässä julkaisussa ei käsitellä riippu- ja varjoliitämistä eikä laskuvarjourheilua.
Tilakuvassa käytettyjen lyhenteiden sekä käsitteiden määritelmiä löydät täältä (Ulkoinen linkki).
Mittari | Tavoite | Tilannearvio | Tilannearvio historia- ja nykytilanteen |
---|---|---|---|
Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 1.1: Onnettomuuksien määrä SPI 1.2.: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä SPI 1.3.: Onnettomuuksissa kuolleiden määrä SPI 1.4: Vakavien vaaratilanteiden määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 1.1: ei onnettomuuksia SPI 1.2: ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia SPI 1.3: ei kuolleita SPI 1.4: vähenevä vakavien vaaratilanteiden määrä suhteutettuna liikenteen määrään (viiden vuoden keskiarvo) | VIHREÄ | SPI 1.1. Q1-Q4/2022: Ei onnettomuuksia suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa. Tavoite (ei onnettomuuksia kaupallisessa ilmakuljetuksessa) tältä osin saavutettu. SPI 1.4 Q1-Q4/2022: 5 vakavaa vaaratilannetta, aiempien vuosien tasolla. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään negatiivisena johtuen mm. dronetoiminnan sekä Ukrainan konfliktin aiheuttamista riskeistä. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 1.1: Onnettomuuksien määrä SPI 1.2.: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä SPI 1.3.: Onnettomuuksissa kuolleiden määrä SPI 1.4: Vakavien vaaratilanteiden määrä | Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 1.1: ≤ 10 onnettomuutta / 100 000 lentotuntia (viiden vuoden keskiarvo) SPI 1.2: ≤ 0,6 kuolemaan johtanutta onnettomuutta/ 100 000 lentotuntia (viiden vuoden keskiarvo) SPI 1.3: enintään 2 kuollutta/ 100 000 lentotuntia (viiden vuoden keskiarvo) SPI 1.4: vähenevä vakavien vaaratilanteiden määrä suhteutettuna liikenteen määrään (viiden vuoden keskiarvo) | KELTAINEN | SPI 1.1 Q1-Q4/2022: Suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa 4 onnettomuutta. Aiempien vuosien määrän alapuolella. Vuoden 2022 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2022 osalta varmistuu kevään 2023 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoitetta (alle 10 onnettomuutta/100 000 lentotuntia, 5v keskiarvo) ei saavuteta. Vuoden 2022 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2022 osalta varmistuu kevään 2023 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoitetta (alle 0,6 kuolemaan johtanutta onnettomuutta / 100 000 lentotuntia, 5v keskiarvo) ei saavuteta. Tavoitetta ei saavutetty myöskään v.2021. Vuoden 2022 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2022 osalta varmistuu kevään 2023 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoite (enintään 2 kuollutta per 100 000 lentotuntia, viiden vuoden keskiarvona) saavutetaan. SPI 1.4 Q1-Q4/2022: Vakavia vaaratilanteita tapahtui 18, hieman aiempia vuosia enemmän. Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta muutetaan neutraalista positiiviseksi. Kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta huolimatta tilanne yleis- ja harrasteilmailussa on kokonaisuudessa aiempien vuosien tasalla. |
Mittari | Tavoite | Tilannearvio | Tilannearvio historia- ja nykytilanteen |
---|---|---|---|
SPI 2.1: Kiitotieltä suistumistapausten (RE) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.1: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2022: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei kiitotieltä suistumisia. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.1: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1/-Q4/2022: yleis- ja harrasteilmailussa 4 kiitotieltä suistumista. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. | |
SPI 2.2: Kiitotiepoikkeamien (RI-VAP) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2022: 4 kiitotiepoikkeamaa (1 Suomessa, 3 ulkomailla) suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa, määrä pidemmän aikavälin keskiarvon tasalla. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1-Q4/2022: Yleis- ja harrasteilmailussa 18 kiitotiepoikkeamaa, määrä edellisvuosia pienempi. | |
Maa-ajoneuvot ja henkilöt: SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1-Q4/2022: 24 ajoneuvojen (22 lentoasemilla, 2 valvomattomilla lentopaikoilla) aiheuttamaa kiitotiepoikkeamaa. Lentoasemilla ajoneuvojen aiheuttamia kiitotiepoikkeamia aiempia vuosia enemmän. Suhteessa operaatioiden määrään lentoasemilla tapahtumien määrä oli pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella. Henkilöt aiheuttivat 4 kiitotiepoikkeamaa. | |
SPI 2.3: Yhteentörmäysten ja läheltä piti-tilanteiden (MAC/AIRPROX) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1-Q4/2022: suomalainen kaupallinen ilmakuljetus osallisena 39 läheltä piti-tilanteessa. Määrä oli yli kaksinkertainen edellisvuosiin verrattuna. Useassa tapauksessa toisena osapuolena oli ulkomainen drone. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2022: yleis- ja harrasteilmailu osallisena 12 tapauksessa (Suomessa 6, ulkomailla 6). Määrä selkeästi edellisvuosia pienempi tasolla. Tilannearvio muutetaan keltaisesta vihreäksi jo pitkään jatkuneen hyvän kehityksen johdosta. Kehityssuunta muutetaan positiivisesta neutraaliksi. Epävarmuutta lisää kuitenkin hieman ulkomailla tapahtuneiden tilanteiden kehityssuunta. | |
Lennonvarmistus: SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1-Q4/2022: Lennonjohdon aiheuttamia ilma-alusten välisiä porrastuksen alituksia 15. Määrä oli hivenen vuosien 2013-2021 keskiarvon alapuolella. Suhteessa operaatiomäärään määrä edellisvuosia suurempi. Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta pidetään neutraalina. . | |
SPI 2.4: Ohjattavissa olevan ilma-aluksen törmäys maastoon ja vastaavat vaaratilanteet-tapausten (CFIT) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.4: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2022: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa 1 near CFIT-tilanne. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.4: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q3/2024: yleis- ja harrasteilmailussa 4 CFIT/near CFIT-tilannetta. Määrä hieman pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella. | |
SPI 2.5: Ilma-aluksen ilmassa tapahtuneiden hallinnan menetystapausten (LOC-I) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.5: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2022: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa 1 hallinnan menetys-tilanne, joka tosin hyvin hetkellinen. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.5: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2022: yleis- ja harrasteilmailussa 2 hallinnan menetys-tilannetta. Määrä selvästi aiempien vuosien keskiarvon alapuolella. | |
SPI 2.6: Yhteentörmäysten rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä-tapausten (GCOL) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.6: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2022: kaupallisessa ilmakuljetuksessa 2 GCOL-tapausta. Toisessa tosin aiheuttajana maahuolinta-ajoneuvo. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.6: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2022: yleis- ja harrasteilmailussa 4 GCOL-tapausta Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta muutetaan neutraalista negatiiviseksi. |