Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekatsauksessa tarkastellaan ilmailun turvallisuustilanne usean eri seurantamittarin avulla. Tietoja päivitetään 2 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Ilmailun turvallisuustilanteen seurannasta

Turvallisuustilannetta seurataan ylätason (taso 1; onnettomuudet, vakavat vaaratilanteet ja kuolleet) mittarien lisäksi erilaisilla alatason (tason 2 ja 3) mittareilla, joilla seurataan operatiivisten riskitekijöiden kehitystä.

Tason 2 mittareita ovat merkittävimmät onnettomuuksien syytekijät (mm. kiitotiepoikkeamat, läheltä piti-tilanteet ilmassa ja ilma-aluksen hallinnan menetykset ilmassa) ja tasolla 3 mitataan näiden tai muiden onnettomuus- tai vaaratilanneuhkaa sisältävien tapausten syy- tai myötävaikuttavia tekijöitä.

Ilmailun turvallisuuden tilan seurantaan käytettävät mittarit ja niille määritetyt tavoitteet perustuvat Suomen ilmailun turvallisuusohjelmassa (FASP) määriteltyihin indikaattoreihin ja tavoitteisiin. Tarkempi kuvaus niistä löytyy Suomen ilmailun turvallisuusohjelman liitteestä 2 (Ulkoinen linkki)

Turvallisuustilannetta seurataan erityisesti kaupallisen ilmakuljetuksen, yleis- ja harrasteilmailun sekä lennonvarmistuksen ja lentopaikkojen kannalta. Tässä julkaisussa ei käsitellä riippu- ja varjoliitämistä eikä laskuvarjourheilua.

Julkaisussa käytettävien lyhenteiden ja käsitteiden määritelmät löytyvät täältä (Ulkoinen linkki)

Ilmailun turvallisuustilanteen seurantataulukko - operatiiviset tason 1 (ylätaso) mittarit
Kaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 1.1: Onnettomuuksien määrä 
SPI 1.2.: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä
SPI 1.3.: Onnettomuuksissa kuolleiden määrä
SPI 1.4: Vakavien vaaratilanteiden määrä  
Kaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 1.1: ei onnettomuuksia 
SPI 1.2: ei kuolemaan johtaneita
onnettomuuksia
SPI 1.3: ei kuolleita
SPI 1.4: vähenevä vakavien
vaaratilanteiden
määrä suhteutettuna liikenteen
määrään (viiden vuoden keskiarvo
VIHREÄ

SPI 1.1. H1/2025: Ei onnettomuuksia suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa. Tavoite saavutettu.
 
SPI 1.2 & SPI 1.3 H1/2025: Ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joten tavoitteet (ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ja ei kuolleita ilmailuonnettomuuksissa) saavutettiin. 

SPI 1.4 H1/2025: 2 vakavaa vaaratilannetta, selvästi keskiarvon alapuolella. 

Tavoitetta (vähenevä vakavien vaaratilanteiden määrä suhteessa liikenteen määrään, 5v keskiarvo) ei saavutettu vuonna 2024.
Vuonna 2022 ja 2023 tavoite saavutettiin.

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään negatiivisena johtuen mm. dronetoiminnan sekä Ukrainan konfliktin aiheuttamista riskeistä.

Yleis- ja harrasteilmailu: 
SPI 1.1: Onnettomuuksien määrä 
SPI 1.2.: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä
SPI 1.3.: Onnettomuuksissa kuolleiden määrä
SPI 1.4: Vakavien vaaratilanteiden määrä
Yleis- ja harrasteilmailu:
Yleis- ja harrasteilmailu:
SPI 1.1:  ≤ 10 onnettomuutta / 100 000 lentotuntia
(viiden vuoden keskiarvo)
SPI 1.2: ≤ 0,6 kuolemaan johtanutta
onnettomuutta/ 100 000 lentotuntia
(viiden vuoden keskiarvo)
SPI 1.3:  enintään 2 kuollutta/ 100 000 lentotuntia
(viiden vuoden keskiarvo) 
SPI 1.4: vähenevä vakavien vaaratilanteiden määrä
suhteutettuna liikenteen määrään (viiden vuoden keskiarvo)
KELTAINEN

SPI 1.1 H1/2025:  Suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa 3 onnettomuutta. Aiempien vuosien määrän tasolla. Vuoden 2024 osalta tavoite (alle 10 onnettomuutta/100 000 lentotuntia, 5v keskiarvo) saavutettiin.
Tavoite saavutettiin myös vuonna 2023.

SPI 1.2 H1/2025: Ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Määrä aiempien vuosien keskiarvon alapuolella.Vuoden 2024 osalta tavoitetta (alle 0,6 kuolemaan johtanutta onnettomuutta / 100 000 lentotuntia, 5v keskiarvo) ei saavutettu. Tavoitetta ei toistaiseksi ole saavutettu aiempinakaan vuosina.


SPI 1.3 H1/2025: Ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. 
Alle pidemmän ajan keskiarvon. Vuoden 2024 osalta tavoite (enintään 2 kuollutta per 100 000 lentotuntia, viiden vuoden keskiarvona) saavutettiin.  Tavoite on saavutettu joka vuosi v. 2020 eteenpäin.

SPI 1.4 H1/2025: Vakavia vaaratilanteita tapahtui 5, pidemmän ajan keskiarvoa vähemmän.

Vuoden 2024 osalta tavoitetta (vähenevä vaaratilanteiden määrä suhteutettuna liikenteen määrään, 5v keskiarvo) ei saavutettu Tavoite saavutettiin v. 2023.

Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta pidetään positiivisena. V. 2024 kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta huolimatta suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa on nähtävissä hyvä kehityssuunta turvallisuuden kannalta. 

Ilmailun turvallisuustilanteen seurantataulukko - operatiiviset tason 2 (onnettomuuksien tyypillisimmät syytekijät) mittarit
SPI 2.1: Kiitotieltä
suistumistapausten (RE) määrä 
Kaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 2.1: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄH1/2025: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei kiitotieltä suistumisia.

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina.
SPI 2.1: Kiitotieltä
suistumistapausten (RE) määrä
Yleis- ja harrasteilmailu:
SPI 2.1: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄH1/2025: yleis- ja harrasteilmailussa ei kiitotieltä suistumisia. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. 

Tilannearvio pidetään vihreänä. 
Kehityssuunta muutetaan negatiivisesta neutraaliksi.
SPI 2.2: Kiitotiepoikkeamien (RI-VAP) määräKaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄ

H1/2025: 3 kiitotiepoikkeamaa suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa, määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella.  

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina.

SPI 2.2: Kiitotiepoikkeamien (RI-VAP) määräYleis- ja harrasteilmailu:
SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄ

Q1-Q4/2024: Yleis- ja harrasteilmailussa 10 kiitotiepoikkeamaa, määrä keskiarvon tasolla.

Tilannearvio muutetaan keltaisesta vihreäksi, koska hyvä kehitys tilanteessa on jatkunut jo useita vuosia. Kehityssuunta muutetaan neutraaliksi.

SPI 2.2: Kiitotiepoikkeamien (RI-VAP) määräMaa-ajoneuvot ja henkilöt:
SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
KELTAINENH1/2025: 9 ajoneuvojen  aiheuttamaa kiitotiepoikkeamaa. Lentoasemilla ajoneuvojen aiheuttamia kiitotiepoikkeamia keskiarvon tasolla.

Tilannearvio pidetään keltaisena.
Kehityssuunta muutetaan negatiivisesta neutraaliksi4. 
SPI 2.3: Yhteentörmäysten ja läheltä piti-tilanteiden (MAC/AIRPROX) määräKaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
KELTAINEN

H1/2025: suomalainen kaupallinen ilmakuljetus osallisena 24 läheltä piti-tilanteessa. Määrä oli edelleen selvästi keskiarvon yläpuolella.  

Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehitysuunta pidetään negatiivisena. Ukrainan konfliktin katsotaan lisäävän yhteentörmäyksen tai läheltä piti-tilanteen riskiä.

SPI 2.3: Yhteentörmäysten ja läheltä piti-tilanteiden (MAC/AIRPROX) määräYleis- ja harrasteilmailu:
SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄ

H1/2025: yleis- ja harrasteilmailu osallisena 4 tapauksessa. Määrä alle keskiarvon.   

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta muutetaan negatiivisesta neutraaliksi.

SPI 2.3: Yhteentörmäysten ja läheltä piti-tilanteiden (MAC/AIRPROX) määräLennonvarmistus:
SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen.
KELTAINEN

H1/2025: Lennonjohdon aiheuttamia ilma-alusten välisiä porrastuksen alituksia 6. Määrä oli aiempien vuosien keskiarvon alapuolella. 

Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta muutetaan neutraalista positiiviseksi.

SPI 2.4: Ohjattavissa olevan ilma-aluksen törmäys
maastoon ja vastaavat vaaratilanteet-tapausten (CFIT) määrä 
Kaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 2.4: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄH1/2025: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei CFIT-tilanteita. 

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina.
SPI 2.4: Ohjattavissa olevan ilma-aluksen törmäys
maastoon ja vastaavat vaaratilanteet-tapausten (CFIT) määrä 
Yleis- ja harrasteilmailu:
SPI 2.4: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄH1/2025: yleis- ja harrasteilmailussa ei CFIT/near CFIT-tilanteita. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella.

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina.
SPI 2.5: Ilma-aluksen ilmassa tapahtuneiden hallinnan menetystapausten (LOC-I) määräKaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 2.5: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄH1/2025: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei hallinnan menetys-tilanteita. Määrä keskiarvon alapuolella.

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina
SPI 2.5: Ilma-aluksen ilmassa tapahtuneiden hallinnan menetystapausten (LOC-I) määräYleis- ja harrasteilmailu:
SPI 2.5: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja
suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄH1/2025: yleis- ja harrasteilmailussa 2 hallinnan menetys-tilannetta. Määrä aiempien vuosien keskiarvon tasalla.

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina.
SPI 2.6: Yhteentörmäysten rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä-tapausten (GCOL) määräKaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 2.6: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja
suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄH1/2025: kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei GCOL-tapauksia. Määrä keskiarvon alapuolella.

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta muutetaan kuitenkin neutraalista negatiiviseksi, huomioiden mm. lisääntyneiden työnnön häirintöjen määrä. 
SPI 2.6: Yhteentörmäysten rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä-tapausten (GCOL) määräYleis- ja harrasteilmailu:
SPI 2.6: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja
suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄ

Q1-Q4/2024: yleis- ja harrasteilmailussa 1 GCOL-tapaus. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. 

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina.