Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekatsauksessa tarkastellaan ilmailun turvallisuustilanne usean eri seurantamittarin avulla. Tietoja päivitetään 2 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Ilmailun turvallisuustilanteen seurannasta

Turvallisuustilannetta seurataan ylätason (taso 1; onnettomuudet, vakavat vaaratilanteet ja kuolleet) mittarien lisäksi erilaisilla alatason (tason 2 ja 3) mittareilla, joilla seurataan operatiivisten riskitekijöiden kehitystä.

Tason 2 mittareita ovat merkittävimmät onnettomuuksien syytekijät (mm. kiitotiepoikkeamat, läheltä piti-tilanteet ilmassa ja ilma-aluksen hallinnan menetykset ilmassa) ja tasolla 3 mitataan näiden tai muiden onnettomuus- tai vaaratilanneuhkaa sisältävien tapausten syy- tai myötävaikuttavia tekijöitä.

Ilmailun turvallisuuden tilan seurantaan käytettävät mittarit ja niille määritetyt tavoitteet perustuvat Suomen ilmailun turvallisuusohjelmassa (FASP) määriteltyihin indikaattoreihin ja tavoitteisiin. Tarkempi kuvaus niistä löytyy Suomen ilmailun turvallisuusohjelman liitteestä 2 (Ulkoinen linkki)

Turvallisuustilannetta seurataan erityisesti kaupallisen ilmakuljetuksen, yleis- ja harrasteilmailun sekä lennonvarmistuksen ja lentopaikkojen kannalta. Tässä julkaisussa ei käsitellä riippu- ja varjoliitämistä eikä laskuvarjourheilua.

Julkaisussa käytettävien lyhenteiden ja käsitteiden määritelmät löytyvät täältä (Ulkoinen linkki)

Ilmailun turvallisuustilanteen seurantataulukko - operatiiviset tason 1 (ylätaso) mittarit
Kaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 1.1: Onnettomuuksien määrä 
SPI 1.2.: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä
SPI 1.3.: Onnettomuuksissa kuolleiden määrä
SPI 1.4: Vakavien vaaratilanteiden määrä  
Kaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 1.1: ei onnettomuuksia 
SPI 1.2: ei kuolemaan johtaneita
onnettomuuksia
SPI 1.3: ei kuolleita
SPI 1.4: vähenevä vakavien
vaaratilanteiden
määrä suhteutettuna liikenteen
määrään (viiden vuoden keskiarvo
VIHREÄ

SPI 1.1. Q1-Q4/2024: 2 onnettomuutta suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa. Tavoitetta (ei onnettomuuksia kaupallisessa ilmakuljetuksessa) ei saavutettu. 
SPI 1.2 & SPI 1.3 Q1-Q4/2024: Ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joten tavoitteet (ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ja ei kuolleita ilmailuonnettomuuksissa) saavutettiin. 

SPI 1.4 Q1-Q4/2024: 14 vakavaa vaaratilannetta, selvästi keskiarvon yläpuolella. 

Vuoden 2024 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten liikenteen määrään suhteutettu tilanne varmistuu kevään 2025 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoite (vähenevä vakavien vaaratilanteiden määrä suhteessa liikenteen määrään, 5v keskiarvo) ei saavuteta.
Vuonna 2022 ja 2023 tavoite saavutettiin.

Tilannearvio pidetään vihreänä huolimatta kahdesta onnettomuudesta, jotka tapaustyyppinä olivat varsin poikkeuksellisia tilanteita. Kehityssuunta pidetään negatiivisena johtuen mm. dronetoiminnan sekä Ukrainan konfliktin aiheuttamista riskeistä.

 

Yleis- ja harrasteilmailu: 
SPI 1.1: Onnettomuuksien määrä 
SPI 1.2.: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä
SPI 1.3.: Onnettomuuksissa kuolleiden määrä
SPI 1.4: Vakavien vaaratilanteiden määrä
Yleis- ja harrasteilmailu:
Yleis- ja harrasteilmailu:
SPI 1.1:  ≤ 10 onnettomuutta / 100 000 lentotuntia
(viiden vuoden keskiarvo)
SPI 1.2: ≤ 0,6 kuolemaan johtanutta
onnettomuutta/ 100 000 lentotuntia
(viiden vuoden keskiarvo)
SPI 1.3:  enintään 2 kuollutta/ 100 000 lentotuntia
(viiden vuoden keskiarvo) 
SPI 1.4: vähenevä vakavien vaaratilanteiden määrä
suhteutettuna liikenteen määrään (viiden vuoden keskiarvo)
KELTAINEN

SPI 1.1 Q1-Q4/2024: Suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa 6 onnettomuutta. Aiempien vuosien määrän alapuolella.

Vuoden 2024 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2024 osalta varmistuu kevään 2025 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoite (alle 10 onnettomuutta/100 000 lentotuntia, 5v keskiarvo) saavutetaan.
Tavoite saavutettiin vuonna 2023.

SPI 1.2 Q1-Q4/2024: 1 kuolemaan johtanut onnettomuus. Määrä aiempien vuosien keskiarvon alapuolella.

Vuoden 2024 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2024 osalta varmistuu kevään 2025 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoitetta (alle 0,6 kuolemaan johtanutta onnettomuutta / 100 000 lentotuntia, 5v keskiarvo) ei saavuteta. Tavoitetta ei toistaiseksi ole saavutettu.


SPI 1.3 Q1-Q4/2024: 1 kuolemaan johtanut onnettomuus, jossa menehtyi 1 henkilö. Alle pidemmän ajan keskiarvon.

Vuoden 2024 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2024 osalta varmistuu kevään 2025 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoite (enintään 2 kuollutta per 100 000 lentotuntia, viiden vuoden keskiarvona) saavutetaan.
 Tavoite on saavutettu joka vuosi v. 2020 eteenpäin.

 

SPI 1.4 Q1-Q4/2024: Vakavia vaaratilanteita tapahtui 22, aiempi, jonkin verran pidemmän ajan keskiarvoa enemmän.
Vuoden 2024 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2024 osalta varmistuu kevään 2025 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoitetta (vähenevä vaaratilanteiden määrä suhteutetettuna liikenteen määrään, 5v keskiarvo) ei saavuteta. 
Tavoite saavutettiin v. 2023.

Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta pidetään positiivisena.  Kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta huolimatta tilanne yleis- ja harrasteilmailussa on nähtävissä hyvä kehityssuunta turvallisuuden kannalta. 

 

Ilmailun turvallisuustilanteen seurantataulukko - operatiiviset tason 2 (onnettomuuksien tyypillisimmät syytekijät) mittarit
SPI 2.1: Kiitotieltä
suistumistapausten (RE) määrä 
Kaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 2.1: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄQ1-Q4/2024: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei kiitotieltä suistumisia.

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina.
SPI 2.1: Kiitotieltä
suistumistapausten (RE) määrä
Yleis- ja harrasteilmailu:
SPI 2.1: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄQ1/-Q4/2024: yleis- ja harrasteilmailussa 10 kiitotieltä suistumista. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella. 

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kiitotieltä suistumisista ei aiheutunut yhtään onnettomuutta, mikä oli poikkeuksellista. Kehityssuunta muutetaan kuitenkin neutraalista negatiiviseksi.
SPI 2.2: Kiitotiepoikkeamien (RI-VAP) määräKaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄQ1-Q4/2024: 7 kiitotiepoikkeamaa (Kaikki Suomessa) suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa, määrä pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella. Suurehko määrä helikopteritoiminnassa. 

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina.
SPI 2.2: Kiitotiepoikkeamien (RI-VAP) määräYleis- ja harrasteilmailu:
SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄ

Q1-Q4/2024: Yleis- ja harrasteilmailussa 8 kiitotiepoikkeamaa, määrä edellisvuosia pienempi. 

 

Tilannearvio muutetaan keltaisesta vihreäksi, koska hyvä kehitys tilanteessa on jatkunut jo useita vuosia. Kehityssuunta muutetaan neutraaliksi.

SPI 2.2: Kiitotiepoikkeamien (RI-VAP) määrä

Maa-ajoneuvot ja henkilöt:
SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.

KELTAINENQ1-Q4/2024: 25 ajoneuvojen  aiheuttamaa kiitotiepoikkeamaa. Lentoasemilla ajoneuvojen aiheuttamia kiitotiepoikkeamia hieman aiempia vuosia enemmän. Suhteessa operaatioiden määrään lentoasemilla tapahtumien määrä oli pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella.  Henkilöt eivät aiheuttaneet kiitotiepoikkeamia.

Tilannearvio pidetään keltaisena.
Kehityssuunta muutetaan neutraalista negatiiviseksi. 
SPI 2.3: Yhteentörmäysten ja läheltä piti-tilanteiden (MAC/AIRPROX) määräKaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
KELTAINEN

Q1-Q4/2024: suomalainen kaupallinen ilmakuljetus osallisena 43 läheltä piti-tilanteessa. Määrä oli edelleen selvästi keskiarvon yläpuolella. 

 

Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehitysuunta pidetään negatiivisena. Ukrainan konfliktin katsotaan lisäävän yhteentörmäyksen tai läheltä piti-tilanteen riskiä ulkomailla.

 

 

SPI 2.3: Yhteentörmäysten ja läheltä piti-tilanteiden (MAC/AIRPROX) määräYleis- ja harrasteilmailu:
SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen
ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄ

Q1-Q4/2024: yleis- ja harrasteilmailu osallisena 18 tapauksessa (Suomessa 18). Määrä oli keskiarvon tasalla. 
  

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta muutetaan neutraalista negatiiviseksi. Kotimaan tapahtumamäärissä on ollut pientä kasvua parina viime vuonna. 

 

SPI 2.3: Yhteentörmäysten ja läheltä piti-tilanteiden (MAC/AIRPROX) määräLennonvarmistus:
SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen.
KELTAINEN

Q1-Q4/2024: Lennonjohdon aiheuttamia ilma-alusten välisiä porrastuksen alituksia 20. Määrä oli vuosien 2014-2023 keskiarvon yläpuolella. Suhteessa operaatiomäärään määrä myös keskiarvon yläpuolella.

Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta muutetaan positiivisesta neutraaliksi.

 

SPI 2.4: Ohjattavissa olevan ilma-aluksen törmäys
maastoon ja vastaavat vaaratilanteet-tapausten (CFIT) määrä 
Kaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 2.4: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄQ1-Q4/2024: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa 2 CFIT-tilannetta. Tapahtumat kuumailmapallotoiminnassa ja helikopteritoiminnassa.

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina.
SPI 2.4: Ohjattavissa olevan ilma-aluksen törmäys
maastoon ja vastaavat vaaratilanteet-tapausten (CFIT) määrä 
Yleis- ja harrasteilmailu:
SPI 2.4: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄQ1-Q4/2024: yleis- ja harrasteilmailussa 1 CFIT/near CFIT-tilanne. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella.

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina.
SPI 2.5: Ilma-aluksen ilmassa tapahtuneiden hallinnan menetystapausten (LOC-I) määräKaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 2.5: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄQ1-Q4/2024: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei hallinnan menetys-tilanteita. Määrä keskiarvon alapuolella.

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina
SPI 2.5: Ilma-aluksen ilmassa tapahtuneiden hallinnan menetystapausten (LOC-I) määräYleis- ja harrasteilmailu:
SPI 2.5: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja
suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄ

Q1-Q4/2024: yleis- ja harrasteilmailussa 4 hallinnan menetys-tilannetta. Määrä aiempien vuosien keskiarvon alapuolella.

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina.

 

SPI 2.6: Yhteentörmäysten rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä-tapausten (GCOL) määräKaupallinen ilmakuljetus: 
SPI 2.6: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja
suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄQ1-Q4/2024: kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei GCOL-tapauksia. Määrä keskiarvon alapuolella.

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta muutetaan negatiivisesta neutraaliksi.
SPI 2.6: Yhteentörmäysten rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä-tapausten (GCOL) määräYleis- ja harrasteilmailu:
SPI 2.6: ei numeraalista tavoitetta.
Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja
suhteutetun määrän kehitykseen.
VIHREÄ

Q1-Q4/2024: yleis- ja harrasteilmailussa ei GCOL-tapauksia. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. 

 

Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta muutetaan negatiivisesta neutraaliksi.