Tilannekatsauksessa tarkastellaan ilmailun turvallisuustilanne usean eri seurantamittarin avulla. Tietoja päivitetään 2 kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Ilmailun turvallisuustilanteen seurannasta
Turvallisuustilannetta seurataan ylätason (taso 1; onnettomuudet, vakavat vaaratilanteet ja kuolleet) mittarien lisäksi erilaisilla alatason (tason 2 ja 3) mittareilla, joilla seurataan operatiivisten riskitekijöiden kehitystä.
Tason 2 mittareita ovat merkittävimmät onnettomuuksien syytekijät (mm. kiitotiepoikkeamat, läheltä piti-tilanteet ilmassa ja ilma-aluksen hallinnan menetykset ilmassa) ja tasolla 3 mitataan näiden tai muiden onnettomuus- tai vaaratilanneuhkaa sisältävien tapausten syy- tai myötävaikuttavia tekijöitä.
Ilmailun turvallisuuden tilan seurantaan käytettävät mittarit ja niille määritetyt tavoitteet perustuvat Suomen ilmailun turvallisuusohjelmassa (FASP) määriteltyihin indikaattoreihin ja tavoitteisiin. Tarkempi kuvaus niistä löytyy Suomen ilmailun turvallisuusohjelman liitteestä 2 (Ulkoinen linkki).
Turvallisuustilannetta seurataan erityisesti kaupallisen ilmakuljetuksen, yleis- ja harrasteilmailun sekä lennonvarmistuksen ja lentopaikkojen kannalta. Tässä julkaisussa ei käsitellä riippu- ja varjoliitämistä eikä laskuvarjourheilua.
Julkaisussa käytettävien lyhenteiden ja käsitteiden määritelmät löytyvät täältä (Ulkoinen linkki).
Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 1.1: Onnettomuuksien määrä SPI 1.2.: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä SPI 1.3.: Onnettomuuksissa kuolleiden määrä SPI 1.4: Vakavien vaaratilanteiden määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 1.1: ei onnettomuuksia SPI 1.2: ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia SPI 1.3: ei kuolleita SPI 1.4: vähenevä vakavien vaaratilanteiden määrä suhteutettuna liikenteen määrään (viiden vuoden keskiarvo | VIHREÄ | SPI 1.1. Q1-Q4/2024: 2 onnettomuutta suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa. Tavoitetta (ei onnettomuuksia kaupallisessa ilmakuljetuksessa) ei saavutettu. SPI 1.4 Q1-Q4/2024: 14 vakavaa vaaratilannetta, selvästi keskiarvon yläpuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä huolimatta kahdesta onnettomuudesta, jotka tapaustyyppinä olivat varsin poikkeuksellisia tilanteita. Kehityssuunta pidetään negatiivisena johtuen mm. dronetoiminnan sekä Ukrainan konfliktin aiheuttamista riskeistä.
|
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 1.1: Onnettomuuksien määrä SPI 1.2.: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä SPI 1.3.: Onnettomuuksissa kuolleiden määrä SPI 1.4: Vakavien vaaratilanteiden määrä | Yleis- ja harrasteilmailu: Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 1.1: ≤ 10 onnettomuutta / 100 000 lentotuntia (viiden vuoden keskiarvo) SPI 1.2: ≤ 0,6 kuolemaan johtanutta onnettomuutta/ 100 000 lentotuntia (viiden vuoden keskiarvo) SPI 1.3: enintään 2 kuollutta/ 100 000 lentotuntia (viiden vuoden keskiarvo) SPI 1.4: vähenevä vakavien vaaratilanteiden määrä suhteutettuna liikenteen määrään (viiden vuoden keskiarvo) | KELTAINEN | SPI 1.1 Q1-Q4/2024: Suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa 6 onnettomuutta. Aiempien vuosien määrän alapuolella. Vuoden 2024 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2024 osalta varmistuu kevään 2025 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoite (alle 10 onnettomuutta/100 000 lentotuntia, 5v keskiarvo) saavutetaan. Vuoden 2024 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2024 osalta varmistuu kevään 2025 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoitetta (alle 0,6 kuolemaan johtanutta onnettomuutta / 100 000 lentotuntia, 5v keskiarvo) ei saavuteta. Tavoitetta ei toistaiseksi ole saavutettu. Vuoden 2024 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2024 osalta varmistuu kevään 2025 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoite (enintään 2 kuollutta per 100 000 lentotuntia, viiden vuoden keskiarvona) saavutetaan. SPI 1.4 Q1-Q4/2024: Vakavia vaaratilanteita tapahtui 22, aiempi, jonkin verran pidemmän ajan keskiarvoa enemmän. Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta pidetään positiivisena. Kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta huolimatta tilanne yleis- ja harrasteilmailussa on nähtävissä hyvä kehityssuunta turvallisuuden kannalta.
|
SPI 2.1: Kiitotieltä suistumistapausten (RE) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.1: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2024: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei kiitotieltä suistumisia. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina. |
SPI 2.1: Kiitotieltä suistumistapausten (RE) määrä | Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.1: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1/-Q4/2024: yleis- ja harrasteilmailussa 10 kiitotieltä suistumista. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kiitotieltä suistumisista ei aiheutunut yhtään onnettomuutta, mikä oli poikkeuksellista. Kehityssuunta muutetaan kuitenkin neutraalista negatiiviseksi. |
SPI 2.2: Kiitotiepoikkeamien (RI-VAP) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2024: 7 kiitotiepoikkeamaa (Kaikki Suomessa) suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa, määrä pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella. Suurehko määrä helikopteritoiminnassa. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina. |
SPI 2.2: Kiitotiepoikkeamien (RI-VAP) määrä | Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2024: Yleis- ja harrasteilmailussa 8 kiitotiepoikkeamaa, määrä edellisvuosia pienempi.
Tilannearvio muutetaan keltaisesta vihreäksi, koska hyvä kehitys tilanteessa on jatkunut jo useita vuosia. Kehityssuunta muutetaan neutraaliksi. |
SPI 2.2: Kiitotiepoikkeamien (RI-VAP) määrä | Maa-ajoneuvot ja henkilöt: | KELTAINEN | Q1-Q4/2024: 25 ajoneuvojen aiheuttamaa kiitotiepoikkeamaa. Lentoasemilla ajoneuvojen aiheuttamia kiitotiepoikkeamia hieman aiempia vuosia enemmän. Suhteessa operaatioiden määrään lentoasemilla tapahtumien määrä oli pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella. Henkilöt eivät aiheuttaneet kiitotiepoikkeamia. Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta muutetaan neutraalista negatiiviseksi. |
SPI 2.3: Yhteentörmäysten ja läheltä piti-tilanteiden (MAC/AIRPROX) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1-Q4/2024: suomalainen kaupallinen ilmakuljetus osallisena 43 läheltä piti-tilanteessa. Määrä oli edelleen selvästi keskiarvon yläpuolella.
Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehitysuunta pidetään negatiivisena. Ukrainan konfliktin katsotaan lisäävän yhteentörmäyksen tai läheltä piti-tilanteen riskiä ulkomailla.
|
SPI 2.3: Yhteentörmäysten ja läheltä piti-tilanteiden (MAC/AIRPROX) määrä | Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2024: yleis- ja harrasteilmailu osallisena 18 tapauksessa (Suomessa 18). Määrä oli keskiarvon tasalla. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta muutetaan neutraalista negatiiviseksi. Kotimaan tapahtumamäärissä on ollut pientä kasvua parina viime vuonna. |
SPI 2.3: Yhteentörmäysten ja läheltä piti-tilanteiden (MAC/AIRPROX) määrä | Lennonvarmistus: SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1-Q4/2024: Lennonjohdon aiheuttamia ilma-alusten välisiä porrastuksen alituksia 20. Määrä oli vuosien 2014-2023 keskiarvon yläpuolella. Suhteessa operaatiomäärään määrä myös keskiarvon yläpuolella. Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta muutetaan positiivisesta neutraaliksi.
|
SPI 2.4: Ohjattavissa olevan ilma-aluksen törmäys maastoon ja vastaavat vaaratilanteet-tapausten (CFIT) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.4: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2024: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa 2 CFIT-tilannetta. Tapahtumat kuumailmapallotoiminnassa ja helikopteritoiminnassa. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina. |
SPI 2.4: Ohjattavissa olevan ilma-aluksen törmäys maastoon ja vastaavat vaaratilanteet-tapausten (CFIT) määrä | Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.4: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2024: yleis- ja harrasteilmailussa 1 CFIT/near CFIT-tilanne. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina. |
SPI 2.5: Ilma-aluksen ilmassa tapahtuneiden hallinnan menetystapausten (LOC-I) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.5: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2024: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei hallinnan menetys-tilanteita. Määrä keskiarvon alapuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina |
SPI 2.5: Ilma-aluksen ilmassa tapahtuneiden hallinnan menetystapausten (LOC-I) määrä | Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.5: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2024: yleis- ja harrasteilmailussa 4 hallinnan menetys-tilannetta. Määrä aiempien vuosien keskiarvon alapuolella.
|
SPI 2.6: Yhteentörmäysten rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä-tapausten (GCOL) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.6: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2024: kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei GCOL-tapauksia. Määrä keskiarvon alapuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta muutetaan negatiivisesta neutraaliksi. |
SPI 2.6: Yhteentörmäysten rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä-tapausten (GCOL) määrä | Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.6: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2024: yleis- ja harrasteilmailussa ei GCOL-tapauksia. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta muutetaan negatiivisesta neutraaliksi.
|