Tilannekatsauksessa tarkastellaan ilmailun turvallisuustilanne usean eri seurantamittarin avulla. Tietoja päivitetään neljä kertaa vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Ilmailun turvallisuustilanteen seurannasta
Turvallisuustilannetta seurataan ylätason (taso 1; onnettomuudet, vakavat vaaratilanteet ja kuolleet) mittarien lisäksi erilaisilla alatason (tason 2 ja 3) mittareilla, joilla seurataan operatiivisten riskitekijöiden kehitystä.
Tason 2 mittareita ovat merkittävimmät onnettomuuksien syytekijät (mm. kiitotiepoikkeamat, läheltä piti-tilanteet ilmassa ja ilma-aluksen hallinnan menetykset ilmassa) ja tasolla 3 mitataan näiden tai muiden onnettomuus- tai vaaratilanneuhkaa sisältävien tapausten syy- tai myötävaikuttavia tekijöitä.
Ilmailun turvallisuuden tilan seurantaan käytettävät mittarit ja niille määritetyt tavoitteet perustuvat Suomen ilmailun turvallisuusohjelmassa (FASP) määriteltyihin indikaattoreihin ja tavoitteisiin. Tarkempi kuvaus niistä löytyy Suomen ilmailun turvallisuusohjelman liitteestä 2 (Ulkoinen linkki).
Turvallisuustilannetta seurataan erityisesti kaupallisen ilmakuljetuksen, yleis- ja harrasteilmailun sekä lennonvarmistuksen ja lentopaikkojen kannalta. Tässä julkaisussa ei käsitellä riippu- ja varjoliitämistä eikä laskuvarjourheilua.
Tilakuvassa käytettyjen lyhenteiden sekä käsitteiden määritelmiä löydät täältä (Ulkoinen linkki).
Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 1.1: Onnettomuuksien määrä SPI 1.2.: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä SPI 1.3.: Onnettomuuksissa kuolleiden määrä SPI 1.4: Vakavien vaaratilanteiden määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 1.1: ei onnettomuuksia SPI 1.2: ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia SPI 1.3: ei kuolleita SPI 1.4: vähenevä vakavien vaaratilanteiden määrä suhteutettuna liikenteen määrään (viiden vuoden keskiarvo) | VIHREÄ | SPI 1.1. Q1-Q4/2023: Ei onnettomuuksia suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa. Tavoite (ei onnettomuuksia kaupallisessa ilmakuljetuksessa) tältä osin saavutettu. SPI 1.4 Q1-Q4/2023: 7 vakavaa vaaratilannetta, hieman keskiarvon yläpuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään negatiivisena johtuen mm. dronetoiminnan sekä Ukrainan konfliktin aiheuttamista riskeistä. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 1.1: Onnettomuuksien määrä SPI 1.2.: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä SPI 1.3.: Onnettomuuksissa kuolleiden määrä SPI 1.4: Vakavien vaaratilanteiden määrä | Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 1.1: ≤ 10 onnettomuutta / 100 000 lentotuntia (viiden vuoden keskiarvo) SPI 1.2: ≤ 0,6 kuolemaan johtanutta onnettomuutta/ 100 000 lentotuntia (viiden vuoden keskiarvo) SPI 1.3: enintään 2 kuollutta/ 100 000 lentotuntia (viiden vuoden keskiarvo) SPI 1.4: vähenevä vakavien vaaratilanteiden määrä suhteutettuna liikenteen määrään (viiden vuoden keskiarvo) | KELTAINEN | SPI 1.1 Q1-Q4/2023: Suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa 5 onnettomuutta. Aiempien vuosien määrän alapuolella. Vuoden 2023 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2023 osalta varmistuu kevään 2024 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoite (alle 10 onnettomuutta/100 000 lentotuntia, 5v keskiarvo) saavutetaan. Vuoden 2023 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2023 osalta varmistuu kevään 2024 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoitetta (alle 0,6 kuolemaan johtanutta onnettomuutta / 100 000 lentotuntia, 5v keskiarvo) ei saavuteta. Tavoitetta ei saavutetty myöskään v.2022. Vuoden 2023 lentotuntitilastojen kerääminen on käynnissä, joten tilanne vuoden 2023 osalta varmistuu kevään 2024 aikana. Alustavan arvion perusteella tavoite (enintään 2 kuollutta per 100 000 lentotuntia, viiden vuoden keskiarvona) saavutetaan. SPI 1.4 Q1-Q4/2023: Vakavia vaaratilanteita tapahtui 13, aiempia vuosia vähemmän. Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta pidetään positiivisena. Kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta huolimatta tilanne yleis- ja harrasteilmailussa on nähtävissä hyvä kehityssuunta turvallisuuden kannalta. |
SPI 2.1: Kiitotieltä suistumistapausten (RE) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.1: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2023: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa ei kiitotieltä suistumisia. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.1: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1/-Q4/2023: yleis- ja harrasteilmailussa 6 kiitotieltä suistumista. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina | |
SPI 2.2: Kiitotiepoikkeamien (RI-VAP) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2023: 4 kiitotiepoikkeamaa (1 Suomessa, 3 ulkomailla) suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa, määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1-Q4/2023: Yleis- ja harrasteilmailussa 20 kiitotiepoikkeamaa, määrä edellisvuosia pienempi. Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta pidetään positiivisena. | |
Maa-ajoneuvot ja henkilöt: SPI 2.2: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1-Q4/2023: 25 ajoneuvojen aiheuttamaa kiitotiepoikkeamaa. Lentoasemilla ajoneuvojen aiheuttamia kiitotiepoikkeamia hieman aiempia vuosia enemmän. Suhteessa operaatioiden määrään lentoasemilla tapahtumien määrä oli pidemmän aikavälin keskiarvon yläpuolella. Henkilöt aiheuttivat 3 kiitotiepoikkeamaa. Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta pidetään neutraalina. | |
SPI 2.3: Yhteentörmäysten ja läheltä piti-tilanteiden (MAC/AIRPROX) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1-Q4/2023: suomalainen kaupallinen ilmakuljetus osallisena 45 läheltä piti-tilanteessa. Määrä oli edelleen selvästi keskiarvon yläpuolella. Useassa tapauksessa toisena osapuolena oli ulkomainen drone. Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehitysuunta pidetään negatiivisena. Ukrainan konfliktin katsotaan lisäävän yhteentörmäyksen tai läheltä piti-tilanteen riskiä |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2023: yleis- ja harrasteilmailu osallisena 16 tapauksessa (Suomessa 13, ulkomailla 3). Määrä hieman keskiarvon alapuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina. Epävarmuutta lisää ulkomailla tapahtuneiden tilanteiden kehityssuunta. | |
Lennonvarmistus: SPI 2.3: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | KELTAINEN | Q1-Q4/2023: Lennonjohdon aiheuttamia ilma-alusten välisiä porrastuksen alituksia 12. Määrä oli hivenen vuosien 2013-2022 keskiarvon alapuolella. Suhteessa operaatiomäärään määrä hieman keskiarvon alapuolella. Tilannearvio pidetään keltaisena. Kehityssuunta pidetään positiivisena. | |
SPI 2.4: Ohjattavissa olevan ilma-aluksen törmäys maastoon ja vastaavat vaaratilanteet-tapausten (CFIT) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.4: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2023: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa 1 near CFIT-tilanne. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.4: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2023: yleis- ja harrasteilmailussa 2 CFIT/near CFIT-tilannetta. Määrä hieman pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina. | |
SPI 2.5: Ilma-aluksen ilmassa tapahtuneiden hallinnan menetystapausten (LOC-I) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.5: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2023: suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa 2 hetkellistä hallinnan menetys-tilannetta. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.5: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2023: yleis- ja harrasteilmailussa 3 hallinnan menetys-tilannetta. Määrä selvästi aiempien vuosien keskiarvon alapuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään neutraalina. | |
SPI 2.6: Yhteentörmäysten rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä-tapausten (GCOL) määrä | Kaupallinen ilmakuljetus: SPI 2.6: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2023: kaupallisessa ilmakuljetuksessa 1 GCOL-tapaus. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta muutetaan neutraalista negatiiviseksi. |
Yleis- ja harrasteilmailu: SPI 2.6: ei numeraalista tavoitetta. Tilannearvio perustuu tapahtumien absoluuttisen ja suhteutetun määrän kehitykseen. | VIHREÄ | Q1-Q4/2023: yleis- ja harrasteilmailussa 1 GCOL-tapaus. Määrä pidemmän aikavälin keskiarvon alapuolella. Tilannearvio pidetään vihreänä. Kehityssuunta pidetään negatiivisena. |
Ladattavat liitetiedostot
Katsaus edellisten vuosien turvallisuuteen:
Aikaisempien vuosien turvallisuuskatsaukset löydät kootusti täältä