Tilannekuvassa tarkastellaan henkilövahinkoja rautatieonnettomuuksissa. Tietoa päivitetään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Rautatieonnettomuuksissa kuoli
Rautatieonnettomuuksissa loukkaantui vakavasti
Rautatieonnettomuuksissa kuolleet ja loukkaantuneet
Vuonna 2023 rautatieonnettomuuksissa kuoli neljä henkilöä. Lukumäärä on sama kuin vuotta aiemmin sekä hyvin samansuuntainen kuin vuosina 2018–2020. Vuosina 2017 ja 2021 kuolleita oli selkeästi muita vuosia enemmän, mikä liittyi muita vuosia suurempaan tasoristeysonnettomuuksissa kuolleiden henkilöiden lukumäärään. Vuoden 2023 rautatieonnettomuuksissa kuolleista henkilöistä kolme kuoli tasoristeysonnettomuudessa ja yksi jäi tapaturmaisesti junan alle. Tasoristeysonnettomuuksissa kuolleista kaksi oli autonkuljettajia ja yksi polkupyöräilijä.
Rautatieonnettomuuksissa loukkaantui vuonna 2023 vakavasti kolme henkilöä. Kaikki kyseiset henkilöt olivat osallisena tasoristeysonnettomuudessa – kaksi autonkuljettajana ja yksi polkupyöräilijänä. Vakavasti loukkaantuneiden henkilöiden lukumäärä on jokseenkin pienempi kuin aiempina vuosina, mutta yksittäisen vuoden lukumääristä ei vielä voida vetää johtopäätöksiä turvallisuustilanteen kehittymisestä.
Luvattomaan rautatiealueella liikkumiseen liittyvät turvallisuuspoikkeamat
Taulukossa 2 esitetään Väyläviraston kokoamat, luvattomaan rautatiealueella liikkumiseen liittyvät turvallisuuspoikkeamat vuosilta 2017–2023. Luvattomasti rautatiealueella olevien henkilöiden allejäänneistä seuraa lähes poikkeuksetta junan alle jääneen henkilön kuolema. Suuri osa näistä allejäänneistä on tahallisia.
Allejääntien vuosittainen lukumäärä on pysynyt hyvin samalla tasolla jo useita vuosia, eikä siinä ole nähtävissä selkeää kehityssuuntaa. Vuonna 2021 allejääntejä tapahtui hieman aiempaa vähemmän, mutta vuonna 2022 palattiin taas takaisin aiemmalle tasolle. Vuonna 2023 allejäännin vaaratilanteiden lukumäärä oli hyvin samalla tasolla edellisen vuoden sekä vuosien 2017–2018 kanssa. Vuoden 2021 muita vuosia pienemmälle allejääntien lukumäärälle tai vuosien 2019‒2021 muita vuosia pienemmille allejääntien vaaratilanteiden lukumäärälle ei ole selkeää selitystä.
Luvattomia rautatiealueella liikkumisia raportoitiin vuosina 2022 ja 2023 selkeästi aiempia vuosia vähemmän. Toimijoiden kanssa käytyjen keskusteluiden perusteella on tullut ilmi, että muutokset raportoiduissa luvattomien rautatiealueella liikkumisten lukumäärissä heijastavat enemmän muutosta kyseisten tapausten ilmoitusaktiivisuudessa kuin itse tapahtumien yleisyydessä. Taulukosta 2 nähdään myös, että ilkivaltaan liittyviä poikkeamia raportoitiin vuosina 2022 ja 2023 aiempia vuosia vähemmän. Tämä ei silti välttämättä tarkoita, että rataverkolla tapahtuva ilkivalta olisi vähenemään päin. Haasteena ilkivaltatapausten seurannassa on mm. ilkivaltatapausten raportointiaktiivisuus sekä se, että osassa poikkeamailmoituksista raportoidaan kerralla useita ilkivallantekoja (esim. yhden viikon aikana havaitut tapaukset).
Luvattomaan rautatiealueella liikkumiseen liittyvät turvallisuuspoikkeamat vuosilta 2017–2022
Allejäänti | 70 | 61 | 62 | 56 | 38 | 59 | 59 |
Allejäännin vaaratilanne | 55 | 50 | 16 | 9 | 19 | 53 | 59 |
Luvaton liikkuminen rautatiealueella | 108 | 124 | 171 | 194 | 254 | 82 | 75 |
Muu henkilöonnettomuus 1 | 32 | 10 | 9 | 1 | |||
Muu henkilövahinko 2 | 3 | 4 | 3 | ||||
Ilkivalta | 299 | 205 | 205 | 394 | 251 | 166 | 161 |
Yhteensä | 535 | 444 | 457 | 685 | 572 | 369 | 355 |
Lähde: Väyläviraston rautateiden turvallisuuskertomus 2023
- Sisältää allejääntejä lukuun ottamatta kaikki muut rautatiejärjestelmään liittyvät henkilöonnettomuudet (myös aikaisemmin muihin onnettomuuksiin raportoidut henkilöonnettomuudet).
- Vuodesta 2020 lähtien kaikki henkilövahingot raportoidaan henkilöonnettomuuksien yhteenvedossa.
Junan allejääntien ja niihin liittyvän luvattoman rautatiealueella oleskelun ja luvattomien radanylitysten estämisestä keskustellaan säännöllisesti toimijoiden kesken eri yhteistyöryhmissä. Vuonna 2019 aloitti Traficomin kokoonkutsumana erityisesti tähän aiheeseen keskittyvä yhteistyöryhmä, jonka tavoitteena on mm. parantaa eri toimijoiden välistä tiedonvaihtoa sekä edistää aiheeseen liittyen tutkimusten ja toimenpiteiden toteuttamista. Rautatiealan toimijoiden lisäksi yhteistyöryhmän toimintaan osallistuu edustajia muun muassa poliisista, tutkimuslaitoksista sekä sosiaali- ja terveysalalta. Vuonna 2023 Väylävirasto oli mukana toteuttamassa Voit vielä valita -kampanjaa (Ulkoinen linkki), jolla varoitettiin kaluston päälle kiipeämisen vaaroista. Tämän lisäksi Väylävirasto ja VR-Yhtymä Oyj kampanjoivat vuonna 2023 koulujen syyslomien aikaan Jätä rata rauhaan (Ulkoinen linkki) -teemalla sosiaalisessa mediassa. Kampanjaan liittyi mm. vuonna 2022 ensi-iltansa saanut animaatio sekä animaation maailmaan sijoittuva peli, jotka muistuttavat nuoria rautatieturvallisuudesta.