Tilannekuvassa tarkastellaan henkilövahinkoja rautatieonnettomuuksissa. Tietoa päivitetään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Vuonna 2024 rautatieonnettomuuksissa kuoli neljä henkilöä. Lukumäärä on sama kuin vuotta aiemmin sekä hyvin saman suuntainen kuin vuosina 2018–2020 kanssa. Vuosina 2017 ja 2021 kuolleita oli selkeästi muita vuosia enemmän, mikä liittyi muita vuosia suurempaan tasoristeysonnettomuuksissa kuolleiden henkilöiden lukumäärään. Vuoden 2024 rautatieonnettomuuksissa kuolleista henkilöistä kaksi menehtyi työtehtävien aikana - yksi vaihtotöissä ja yksi ratatöissä.
Vuoden 2024 rautatieonnettomuuksissa loukkaantui vakavasti yksi henkilö. Kyseessä oli kuorma-auton kuljettaja, joka loukkaantui kuorma-auton törmätessä tasoristeyksessä kulkeneeseen kiskobussiin. Vakavasti loukkaantuneiden henkilöiden lukumäärä oli selkeästi aiempia vuosia pienempi, mutta yksittäisen vuoden lukumääristä ei vielä voida vetää johtopäätöksiä turvallisuustilanteen kehittymisestä.
Alla olevassa taulukossa esitetään Väyläviraston kokoamat luvattomaan rautatiealueella liikkumiseen liittyvät turvallisuuspoikkeamat vuosilta 2020–2024. Luvattomasti rautatiealueella olevien henkilöiden allejäänneistä seuraa lähes poikkeuksetta junan alle jääneen henkilön kuolema. Suuri osa näistä allejäänneistä on tahallisia.
Allejääntien vuosittainen lukumäärä on pysynyt hyvin samalla tasolla jo useita vuosia eikä siinä ole nähtävissä selkeää kehityssuuntaa. Vuonna 2021 allejääntejä tapahtui hieman aiempaa vähemmän, mutta vuonna 2022 palattiin taas takaisin aiemmalle tasolle. Allejääntien vaaratilanteisiin, luvattomaan rautatiealueella liikkumiseen sekä ilkivaltaan liittyvien ilmoitusten vuosittaisissa lukumäärissä on suurta vaihtelua. Vaikuttaisi siltä, että muutokset raportoitujen tapahtumien lukumäärissä heijastavat enemmän muutosta kyseisten tapausten ilmoitusaktiivisuudessa kuin itse tapahtumien yleisyydessä.
Vuonna 2024 Traficomin ja Väyläviraston harjoittelijat tekivät selvitystä vuosien 2023–2024 aikana tapahtuneesta luvattomasta rautatiealueella liikkumisesta (sis. allejäännin vaaratilanteet, ilkivalta sekä muu luvaton liikkuminen). Työhön liittyen keskeisiä rautatieliikennetoimijoita pyydettiin alkusyksystä 2024 raportoimaan aktiivisesti havaitsemistaan luvattomaan liikkumiseen liittyvistä tapahtumistaan. Raportointikampanja kesti muutaman viikon, mutta aktiivinen raportointi jatkui tämän jälkeenkin. Tästä johtuen vuoden 2024 lukumäärät ovat huomattavasti aikaisempia vuosia korkeampia. Tähän liittyen voidaan todeta, että vuoden 2024 tapausmäärät antavat aiempia vuosia todenmukaisemman kuvan tapahtumien yleisyydestä. Vilkastuneesta ilmoitusaktiivisuudesta voidaan silti todeta, että luvaton rautatiealueella liikkuminen on huomattavasti yleisempää, mitä tilastomme antavat ymmärtää.
Luvattomaan rautatiealueella liikkumiseen liittyvät turvallisuuspoikkeamat vuosilta 2020–2024 (Väyläviraston rautateiden turvallisuuskertomus 2024)
| Allejäänti | 56 | 38 | 59 | 59 | 65 |
| Allejäännin vaaratilanne | 9 | 19 | 53 | 59 | 189 |
| Luvaton liikkuminen rautatiealueella | 194 | 254 | 82 | 75 | 519 |
| Muu henkilöonnettomuus | 32 | 10 | 9 | 1 | 2 |
| Ilkivalta | 394 | 251 | 166 | 161 | 248 |
| Yhteensä | 685 | 572 | 369 | 355 | 1023 |
Lähde: Väyläviraston rautateiden turvallisuuskertomus 2024
Junan allejääntien ja niihin liittyvän luvattoman rautatiealueella oleskelun ja luvattomien radanylitysten estämisestä keskustellaan säännöllisesti toimijoiden kesken eri yhteistyöryhmissä. Vuonna 2019 aloitti toimintansa Traficomin kokoon kutsumana erityisesti tähän aiheeseen keskittyvä yhteistyöryhmä, jonka tavoitteena on mm. parantaa eri toimijoiden välistä tiedonvaihtoa sekä edistää aiheeseen liittyen tutkimusten ja toimenpiteiden toteuttamista. Vuonna 2024 yhteistyöryhmän puitteissa lähdettiin edistämään rautatietoimijoille suunnattua kansallista verkkokoulutusta, jonka aiheena on itsetuhoisen henkilön tunnistaminen ja kohtaaminen raideliikenteessä. Verkkokoulutus olisi tarkoitus saada toimijoiden saataville vuoden 2025 aikana.