Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Utsikter och utmaningar för framtiden för järnvägarna

I lägesbilden har utsikterna och utmaningarna för framtiden för järnvägarna granskats. Lägesbilden uppdateras i regel två gånger om året. Trafikledsverket ansvarar för att producera informationen. Uppgifterna är en del av den strategiska lägesbilden över trafiknätet.

I framtiden kommer det fortfarande att vara viktigt att ta hand om bannätets reparationsskuld. Dessutom ökar klimatförändringen mängden extrema väderfenomen och ändrar väderförhållandena, och banhållningen måste anpassas till klimatförändringen. Plankorsningssäkerheten måste förbättras även efter år 2030. Digitaliseringen och automatiseringen främjas genom projektet Digirata, som pågår under hela 2030-talet. 

Bannätets säkerhet och driftssäkerhet är de viktigaste utgångspunkterna. Driftssäkerheten inkluderar driftssäkerhet under normala förhållanden och under undantagsförhållanden. Det handlar också om den allmänna driftssäkerheten och den nationella försörjningsberedskapen.  

En miljö med många aktörer utvecklas, och bannätet måste erbjuda jämlika möjligheter. Godstrafiken har varit öppen för konkurrens under en längre tid, och antalet aktörer har också ökat. 

Målen och utmaningarna anknyter till hur tågtrafiken ska göras mer attraktiv som en hållbar rese- och transportform. Ett exempel på hur man kan öka persontrafikens attraktivitet är att erbjuda punktligare och snabbare tågförbindelser mellan landskapscentrum. En stor utmaning gäller tryggande av bannätets förmedlingsförmåga där efterfrågan växer och kapaciteten inte räcker till. 

Till uppfyllandet av olika behov för näringslivets transporter anknyter bland annat industrins investeringar, eventuella förändringar i transportströmmarnas mängd och riktning samt behoven av ett nätverk för lastningsplatser för rundvirke (även behov som uppstår till följd av utvecklingen av markanvändningen).  Transittrafikens utveckling och den övriga internationella trafikens utveckling (förbindelser såväl inom landet som till gränsövergångsställena) är centrala perspektiv i godstrafiken.  

Områdena har önskemål om utveckling av tvärgående förbindelser, med beaktande av banor med lite trafik och även banor som är stängda för trafik. I fråga om främjande av närtågstrafiken eller den regionala tågtrafiken finns lokala mål på olika håll i Finland. 

Många trafikplatser behöver utvecklas för att bättre motsvara passagerarnas och transporternas behov, även med beaktande av rese- och transportkedjornas funktion. Projekt för utveckling av stationsområden pågår i många kommuner, och de har ofta också kopplingar till och effekter på banorna och bangårdarna.

På bangårdarna och i järnvägstrafiken måste man beakta miljöeffekterna och effekterna på områden nära banan, såsom buller och vibrationer. Ändringar i lagstiftningen kan också medföra betydande förändringar i banhållningen. Hit hör exempelvis ändringar i TFÄ-lagstiftningen (transport av farliga ämnen) och eventuella betydande ändringar i kraven på bangårdarna samt eventuella skärpningar av miljölagstiftningen.