Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Svarstider på teleföretagens kundtjänst

Statistiken innehåller svarstider på teleföretagens kund- och rådgivningstjänster. Uppgifterna samlas in från utvalda teleföretag fyra gånger om året. För produktionen av informationen ansvarar Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Utveckling av mobiloperatörernas svarstider beskriver svarstider på mobiloperatörernas kundtjänst som kvartalsvis tidsserie. Traficom publiceras inte länge svarstider på teleföretagens kundtjänst.  

Förklaringar

Traficom har ålagt vissa mobil-, bredbands- och tv-operatörer att offentliggöra uppgifter om svarstiderna för den kundservice som de tillhandahåller konsumenterna. Det finns dock inte några bestämmelser om hur kundservicen ska organiseras eller vad de maximala väntetiderna får vara.

Svarstider på teleföretagens kundtjänst beskriver svarstiden på kundtjänsten hos utvalda teleföretag. De genomsnittliga svarstiderna ges i sekunder och täcker det senaste kvartalet. 

Svarstider på teleföretagens elektroniska kundtjänst beskriver de genomsnittliga svarstiderna på utvalda teleföretags elektroniska kundservicekanaler. Den genomsnittliga svarstiden ges i timmar under det senaste kvartalet.