I lägesbilden har analyserats huruvida de kriterier som fastställts för farlederna i inre farvatten uppfylls med transportnätverket TEN-T i Finland. Huruvida kriterierna för transportnätverket TEN-T uppfylls bedöms i regel två gånger om året. För produktionen av informationen ansvarar Transport- och kommunikationsverket Traficom. Uppgifterna är en del av den strategiska lägesbilden över trafiknätet.
Centrala kriterier för de inre vattenvägarna enligt förordningen om riktlinjer för TEN-T-nätet från 2013
I Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1315/2013 definieras vilka inre vattenvägar som hör till TEN-T-trafiknätet och kriterierna för dem. I Finland hör Saimens djupvattenfarleder och den del av Saima kanal som är i Finland till TEN-T-stomnätet. I Finland finns inga inre vattenvägar som hör till det övergripande nätet. TEN-T-nätet omfattar inte heller några insjöhamnar i Finland. Kriterierna som ställts upp för inre vattenvägar är följande:
- Medlemsstaterna ska säkerställa att floder, kanaler och sjöar är försedda med RIS (river information system, flodinformationstjänster).
- Man följer minimikraven för inre vattenvägar i klass IV enligt klassificeringen av inre vattenvägar: djupgående (2,50 m) och minimihöjd på brounderfarter (5,25 m).
- I stomnätet ska det finnas tillgång till alternativa rena bränslen.
Uppfyllande av kriterierna på de inre vattenvägarna
På de inre vattenvägar i Finland som hör till TEN-T-nätet uppfylls kriterierna enligt följande:
- RIS används inte på de inre vattenvägarna, eftersom det i Saimen används havsgående fartyg som följer författningarna för havstrafik. De inre vattenvägarna och trafiken på dem är inte heller kopplade direkt till ett annat EU-land. På dessa grunder anses kriteriet inte gälla Saimenområdet.
- Kraven på djupgående och underfarter uppfylls.
- Kravet på tillgång till alternativa rena bränslen anses uppfyllas, eftersom LNG kan levereras med långtradare eller pråm till alla Finlands hamnar.
- I Finland finns inget övergripande nät av inre vattenvägar. Hamnarna hör inte heller till TEN-T-nätet, och därför finns inga krav på dem.
En förnyelse av TEN-T-riktlinjeförordningen pågår inom EU-kommissionen. Genom förnyelsen eftersträvar man bland annat en bättre koppling till det europeiska programmet för grön utveckling (Green Deal). Ett förslag till en ny TEN-T-förordning publicerades i december 2021. Den slutgiltiga förordningen kommer sannolikt att träda i kraft år 2023.