Förstasidan: Tieto Traficom
Förstasidan: Tieto Traficom
Meny

Servicenivån och brister i denna för landsvägarnas huvudleder

I lägesbilden granskas huvudledsnätets servicenivå och bister i denna per förbindelsesträcka. Den anknytande lägesbilden uppdateras i regel en gång om året. Trafikledsverket ansvarar för att producera informationen. Uppgifterna är en del av den strategiska lägesbilden över trafiknätet.

När landsvägars servicenivå bedöms bör man notera att huvudledsförordningen preciserar några centrala servicenivåmål, men inte täcker alla grunder för förbättringsbehoven på landsvägarna. Enligt landsvägslagen ska en landsväg förbättras när den allmänna trafiken så kräver eller i syfte att avlägsna eller minska olägenheterna av trafiken eller om markanvändningen så kräver. Servicenivåkraven enligt huvudledsförordningen gäller framför allt trafikens behov. Behoven gällande markanvändningen, trafiksäkerheten samt minskningen av miljöolägenheterna från trafiken lyfts däremot inte fram.

De mest betydande servicenivåbristerna i huvudledsnätet 2020

Analyserna av brister i servicenivån på landsvägarnas huvudleder baserar sig på källuppgifter från år 2019. Analyserna uppdateras nästa gång våren 2022 utifrån källuppgifter från år 2021.

På huvudlederna finns 213 km vägavsnitt vars servicenivå är bristfällig på grund av hastighetsbegränsningar på under 80 km/h. Lägre hastighetsbegränsningar finns i synnerhet i stadsregioner och tätorter, på platser där det finns bostäder nära vägen och i korsningar.

Smidighetsproblem, det vill säga köbildning varje vecka, förekommer på 141 km av vägarna. De vägavsnitt där köbildning uppstår är vanligen infarter till städer eller ringleder. Smidighetsproblem mäts som HCM-servicenivå för årets hundrade livligaste topptimme. HCM-klassen E (dålig) eller F (mycket dålig) innebär en långsam trafikström med mycket köbildning. Den hundrade topptimmen innebär att problemet uppstår ungefär två gånger i veckan.

Flest servicenivåbrister finns på följande förbindelsesträckor:

Kuvassa Tampereen seutu
Bild: Tammerforsregionen
Kuvassa Turun seutu
Bild: Åboregionen
Kuvassa pääkaupunkiseutu
Bild: Huvudstadsregionen
Suomen kartassa maanteiden pääväylät, joissa nopeusrajoitus alle 80 km/h ja sujuvuusongelmia vuonna 2022.
Bild: Huvudleder med en hastighetsbegränsning på under 80 km/h och smidighetsproblem på Finlands karta

De mest betydande säkerhetsbristerna i huvudledsnätet 2020

Analyserna av säkerhetsbrister på landsvägarnas huvudleder baserar sig på källuppgifter från år 2019. Analyserna uppdateras nästa gång våren 2022 utifrån källuppgifter från år 2021.

På huvudlederna finns totalt 118 km vägavsnitt med betydande trafiksäkerhetsproblem, där det råder en förhöjd risk (per körkilometer) att hamna i en olycka som leder till personskador och där det också inträffar många olyckor som leder till personskador (per vägkilometer).

En betydande trafiksäkerhetsbrist har definierats så att risken för olyckor som leder till personskador i förhållande till prestationen överskrider 5,5 olyckor per 100 miljoner fordonskilometer och risken i förhållande till vägens längd överskrider 12 olyckor per år per 100 vägkilometer.

De mest betydande servicenivåbristerna i huvudledsnätet 2032

Analyserna av brister i servicenivån på landsvägarnas huvudleder baserar sig på källuppgifter från år 2019. Analyserna uppdateras nästa gång våren 2022 utifrån källuppgifter från år 2021.

Fram till år 2032 har trafikmängderna på huvudlederna ökat, och smidighetsproblem, det vill säga köbildning varje vecka, förekommer därför på 342 km av vägarna. I bedömningen har man beaktat investeringar som det redan fattats beslut om, men inte nya utvecklingsinvesteringar. Fortfarande finns 213 km med hastighetsbegränsningar under 80 km/h.

Med tanke på hela huvudledsnätet av landsvägar utgör trafikens smidighet inte ett betydande problem. På några förbindelsesträckor på huvudlederna kan smidighetsbristerna dock öka ganska kraftigt när trafiken ökar. Smidighetsproblem förekommer i synnerhet i Helsingfors, Tammerfors och Jyväskylä stadsregioner.

Flest servicenivåbrister finns på följande förbindelsesträckor:

Kuvasarjassa Tampereen, Turun ja Pääkaupunki seutu
Bild: Tammerforsregionen, Åboregionen och huvudstadsregionen
Suomen kartassa merkittävimpiin kuuluvat liikenneturvallisuuspuutteet pääväylillä
Bild: Trafiksäkerhetsbrister på huvudlederna som hör till de mest betydande

Servicenivåbrister och investeringsbehov på förbindelsesträckorna i huvudledsnätet

Kostnaderna för reparation av de allra mest betydande servicenivåbristerna på landsvägarnas huvudleder uppgår till totalt 2–3 miljarder euro under de kommande cirka 10 åren. Sammanfattningen av investeringsbehoven baserar sig på huvudledsförordningens servicenivåanalyser och de planer som redan gjorts upp. Sammanfattningen uppdateras nästa gång våren 2022 utifrån källuppgifter från år 2021.