Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa tarkastellaan yksityisteiden tämänhetkistä tilannetta ja yhteiskunnallista merkitystä. Yksityisteitä koskevaa tilannekuvaa päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tilannekuvassa on tarkasteltu myös tulevia tarpeita ja ennusteita. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tiedot ovat osa liikenneverkon strategista tilannekuvaa.

Yhteenveto

  • Yksityistiet ovat tärkeä osa Suomen tieverkostoa ja liikennejärjestelmää. Yksityisteillä on suuri yhteiskunnallinen merkitys: ne tukevat huoltovarmuutta, maataloutta ja metsäteollisuutta.
  • Valtio myöntää avustuksia yksityisteiden parantamiseen. Avustukset ovat harkinnanvaraisia, ja ELY-keskus päättää niiden myöntämisestä Traficomin osoittaman määrärahan puitteissa. Vuonna 2024 määräraha pieneni merkittävästi, minkä vuoksi hankkeita on jouduttu priorisoimaan ja karsimaan.
  • Monien yksityisteiden kantavuus ja turvallisuus eivät vastaa nykytarpeita, ja osa yksityistiesilloista on huonokuntoisia. Metsäkeskuksen TIESIT-hankkeessa kartoitetaan yksityisteiden ja yksityistiesiltojen kuntoa, jotta valtionavustuksia voidaan kohdentaa kiireellisimpiin parannustarpeisiin. Kartoituksissa lähes viidennes kohteista on todettu huonokuntoisiksi. 

Yksityistiet lukuina

  • Yksityisteitä on noin 370 000 km, kun valtion hallinnoimia teitä on noin 80 000 km.
  • Siltoja yksityisteillä on noin 12 000 kpl.
  • Yksityisteiden varrella on arviolta noin 30 000 yritystä, 40 000 maatilaa, 250 000 omakotitaloa ja 190 000 kesämökkiä.
  • Käyttäjiä yksityisteillä on noin 2 miljoonaa.
  • Yksityisteiden varrella asuu noin puoli miljoonaa suomalaista.
  • Yksityisteiltä lähtee noin 4 000 puurekkaa päivässä.

Yksityistien hallinnointi

Yksityistien rakentamisesta ja kunnossapidosta huolehtivat tieosakkaat yhdessä. Hallintoa ja tienpitoa varten voidaan perustaa tieosakkaista muodostuva tiekunta. Tiekunta voidaan perustaa yksityistietoimituksessa, tai tieosakkaat voivat perustaa sen itse kokouksessaan. Tiekunnan perustamisen edellytyksenä on, että kohteena olevaan tiehen kohdistuu pysyvä tieoikeus. Tienpidon ja hallinnon asiat käsitellään säännöllisesti pidettävissä tiekunnan kokouksissa, ja kokouksen päätökset sitovat tieosakkaita.

Yksityistiet ovat tärkeä osa Suomen tieverkkoa ja liikennejärjestelmää

Yksityistieverkolla on suuri yhteiskunnallinen merkitys Suomen tieverkostossa. Yksityisteiden varrella sijaitsee suuria metsäkiinteistöjä, maatiloja, monia yrityksiä ja muita Suomen omavaraisuuden ja huoltovarmuuden kannalta tarpeellisia toimintoja. Yksityistieverkon kehittäminen ja kunnossapito parantaa mahdollisuuksia hyödyntää mm. suomalaista puuta ja lisää kotimaisen maatalouden toimintaedellytyksiä. Suurin osa metsäteollisuuden puusta ajetaankin yksityisteiden varrelta. Tämän vuoksi metsä- ja elintarviketeollisuus tarvitsevat toimivan kuljetusketjun, jossa tavara liikkuu yksityisteitä ja alempaa tieverkkoa pitkin päätieverkolle, rataverkolle ja tuotantolaitoksille. Toimiva yksityistieverkosto mahdollistaa asumisen ja elinkeinotoiminnan maaseudulla ja tämän myötä ehkäisee osaltaan maaseudun autioitumista.

Toimiva yksityistieverkko parantaa matka- ja kuljetusketjujen toimivuutta ja liikennejärjestelmän tehokkuutta. Hyväkuntoinen yksityistieverkosto mahdollistaa sujuvamman liikennöinnin ja täydet hyötykuormat. Tällä on vaikutusta etenkin raskaiden ajoneuvojen kuljetuskustannuksiin, kun matka-ajat lyhentyvät ja polttoainekustannukset pienentyvät. Polttoaineen kulutuksen pienentyessä myös kuljetusten aiheuttamat päästöt vähenevät.

Suomen kartalla esitetty maakunnan osuus Suomen yksityisteistä sekä yksiteiden osuus maakunnassa asukasta kohden.

Yhteiskunnan avustukset yksityisteillä

Valtionavustusta yksityistien tienpitoon myönnetään ensisijaisesti rakentamiseksi luettavaan yksityisteiden parantamiseen. Tiekunta voi hakea avustusta yksityistien parantamiseen tai erityiskohteen, kuten lossin tai talvitien, ylläpitoon ja kunnostamiseen. Avustukset ovat harkinnanvaraisia, ja myöntämisestä päättää toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom päättää määrärahan tai sen osan kohdentamisesta toimivaltaisille ELY-keskuksille.

Vuosina 2022 ja 2023 valtio lisäsi yksityisteiden tienpitoon myönnettävien valtionavustusten määrärahaa. Vuonna 2023 valtionavustusmääräraha oli noin 23 miljoonaa euroa, josta 10 miljoonaa euroa oli huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden varmistamiseksi. Vuoden 2023 alussa valtioneuvoston asetuksella yksityistieasetuksen väliaikaisesta muuttamisesta korotettiin avustusprosentteja vuosille 2023–2025. Valtionavustusten enimmäismäärä tavanomaisissa tien parantamiskohteissa on tällä hetkellä 70 % hankkeen arvonlisäverollisista kustannuksista. Merkittävimmissä siltakohteissa se on 85 %. Avustusprosentin nosto sai tiekunnat aktivoitumaan, ja avustushakemuksia on tullut huomattavasti enemmän kuin yleensä. 

Vuonna 2024 yksityisteiden määräraha pieneni merkittävästi 8,5 miljoonaa euroon. Tämän vuoksi jo kuluvana vuonna avustettavia hankkeita on jouduttu priorisoimaan ja karsimaan, jotta on voitu varmistaa kriittisten siltakohteiden eteneminen. Yksityisteiden avustuksella katetaan myös yksityistielossien vuotuiset käyttö- ja kunnossapitokustannusten avustukset. Vuonna 2024 näitä avustuksia maksettiin 3,3 miljoonaa euroa. Yksityisteiden valtionavustuskohteiden haut eivät ole sidottuja määräaikoihin, ja avustusten maksatus tapahtuu hankkeen etenemisen myötä. 

* Vuoden 2022 ja 2023 summat sisältävät 10 milj. €/v. erillisrahoituksen huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden varmistamiseksi. Avustuksella katetaan myös yksityistielossien vuotuiset käyttö- ja kunnossapitokustannusten avustukset. Vuonna 2024 näitä avustuksia maksettiin 3,3 miljoonaa euroa. 

Valtion lisäksi kunnilla on itsehallintonsa mukainen vapaus päättää mahdollisen avustuksen määrästä ja toteutustavasta. Kunta päättää sen varoista yksityistien tienpitoon myönnettävistä avustuksista, avustuksen ehdoista ja käytön valvonnasta samoin kuin tien tekemisen tai kunnossapidon ottamisesta kokonaan tai osaksi kunnan suoritettavaksi (yksityistielaki 84 §).

Yksityisteiden kunto 2020–2032

Yksityisteiden kunto ei aina täytä kaikkien tienkäyttäjien vaatimuksia. Teiden kantavuudet ja liikenneturvallisuus eivät vastaa nykytarpeita, ja osa yksityistiesilloista on huonokuntoisia. 

Tällä hetkellä on käynnissä Metsäkeskuksen TIESIT-hanke, jossa kartoitetaan yksityisteiden ja yksityistiesiltojen kuntoa. Selvityksellä saadaan tietoa nyt ja lähitulevaisuudessa parannusta vaativista kohteista. Kartoitusta apuna käyttäen voidaan paremmin kohdentaa yksityisteiden valtionavustusta kohteisiin, joissa tarvitaan parantamistoimenpiteitä kiireellisimmin. Tähän mennessä kartoitetuista kohteista lähes viidennes on todettu huonoksi tai erittäin huonoksi.

Liikenne- ja viestintävirasto selvitti vuonna 2023 yksityisteiden valtionavustusten vaikuttavuutta. Työn tavoitteena oli selvittää valtionavustusten ja -tukien vaikuttavuutta sekä laatia paikkatietoaineistoihin pohjautuva malli ja kriteeristö tukien kohdentamiseksi ja vaikuttavuuden edistämiseksi. Selvitystyössä hyödynnettiin Metsäkeskuksen TIESIT-hankkeen tuloksia.

Työn aikana yksityistieisännöitsijöille suunnatun kyselyn perusteella valtionavustus on ollut ehdoton edellytys yksityistien parantamiselle. Etenkin siltahankkeissa parantamisen kustannukset nousevat yksittäisen tiekunnan osalta kohtuuttoman suuriksi ilman valtiontukea. Saman selvityksen mukaan yksityistieavustusten tarpeen arvioidaan kasvavan tulevaisuudessa muun muassa suuren korjausvelan, yleisen kustannusten nousun sekä sään ääri-ilmiöiden lisääntymisen myötä (esimerkiksi vauriokohteiden lisääntyminen). Selvitys yksityisteiden valtionavustusten vaikuttavuudesta löytyy täältä (Ulkoinen linkki).

Yksityisteiden tarpeet

Yksityisteiden rakentamisen ja kunnossapidon haasteena on, että niistä vastaavat yksityiset henkilöt eli tiekunnan osakkaat. Toimenpiteiden toteuttaminen on kallista ja vaatii rahoituksen lisäksi tieosakkaiden aktiivisuutta, osaamista ja yhteistyötä.

Yksityisteiden valtionavustus mahdollistaa parantamishankkeen toteuttamisen ja sen, että hankkeen kustannukset eivät jää pelkästään tieosakkaiden maksettavaksi. Hankkeissa olisi hyvä noudattaa nykyohjeistusta ja kantavuusvaatimuksia, jolloin parannetut tiet ja sillat vastaavat paremmin sekä nykyisiin että tuleviin tarpeisiin.

Yksityistieverkon kehittymisen kannalta on oleellista, että yksityisteiden ja yksityistiesiltojen kuntoa parannetaan, tietoisuutta yksityisteiden tarpeellisuudesta lisätään ja saadaan myös tiekuntien osakkaat osallistumaan ja innostumaan tiekunnan toiminnasta. Tiekunnat tarvitsevat koulutusta, opastusta sekä hankkeisiin uusia tekijöitä. Yksityisteiden valtionavustuksilla turvataan, että yksityistiet täyttävät jatkossakin kansalaisten päivittäisen liikkumiseen, asioinnin ja peruspalvelujen sekä teiden vaikutuspiirissä olevan monipuolisen elinkeinoelämän tarpeet.