Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuutta on tarkasteltu ajoneuvoluokittain ensirekisteröintien ja ajoneuvokannan osalta. Näitä Liikenne 12 -seurantaan kuuluvia tietoja päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ
Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus ajoneuvokannassa on jatkanut kasvamista. Kesäkuussa 2024 liikennekäytössä oli 9,3 % henkilöautoa, jotka käyttivät vaihtoehtoisia käyttövoimia. Kasvu näkyy erityisesti käytettynä maahantuotujen vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien henkilöajoneuvojen määrän lisääntymisenä.
Ajoneuvojen vaihtoehtoisiksi käyttövoimiksi lasketaan sähkö (täyssähkö ja ladattavat hybridit), vety, maa- ja biokaasu sekä korkeaseosetanoli (flexfuel). Vaihtoehtoisia käyttövoimia on muitakin, mutta niitä ei tarkastella tässä seurannassa, koska niiden käyttö ei vaadi uuden ajoneuvokaluston hankintaa. Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus liikennekäytössä olevista ajoneuvoista on vielä pieni, mutta se on kasvanut viime vuosina. Vaihtoehtoisten käyttövoimien lisääntyminen näkyy erityisesti ensirekisteröidyissä ja käytettyinä maahantuoduissa henkilöautoissa. Seuranta perustuu Traficomin tilastoihin liikennekäytössä olevista ajoneuvoista.
Henkilöautot
Suomessa oli kesäkuun 2024 lopussa liikennekäytössä yli 2,85 miljoonaa henkilöautoa, joista 9,3 % käytti vaihtoehtoisia käyttövoimia. Osuus on kasvanut nopeasti viime vuosina. Vuoden 2023 kesäkuussa osuus oli 7,1 %, vuoden 2022 kesäkuussa osuus oli 5,1 % ja vuoden 2019 kesäkuussa vain 1,2 %.
Erityisesti sähkökäyttöisten henkilöautojen määrä on jatkanut voimakasta kasvuaan. Täyssähköautojen määrä on kasvanut vuodessa noin 56 %. Kesäkuun 2022 lopussa täyssähköautoja oli 32 981 kappaletta, vuoden 2023 kesäkuun lopussa 63 788 kappaletta ja vuoden 2024 kesäkuun lopussa määrä oli kasvanut 99 343 kappaleeseen.
Ladattavien hybridiautojen määrä on noussut noin 29 %. Ladattavia hybridejä oli kesäkuun 2023 lopussa 118 444 kappaletta ja kesäkuun 2024 lopussa 152 209 kappaletta.
Vastaavat vuotuiset kasvuprosentit kesäkuun 2022 ja 2023 välisessä vertailussa olivat täyssähköautoilla 93 % ja ladattavilla hybrideillä 29 %, joten kasvu on hidastunut täyssähköautojen osalta. Ajoneuvojen lukumääriä verrattaessa täyssähköautojen määrä kasvoi vuodessa 35 555 kappaletta ja ladattavien hybridiautojen määrä 33 765 kappaletta.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvua on tarkasteltu myös maakunnittain, joista uusin tieto on vuodelta 2023. Täyssähköautojen osuus on merkittävin Uudellamaalla, jossa on noin 5,5 % kaikista liikennekäytössä olevista täyssähköautoista. Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa vastaava osuus on noin 3 %.
Sähköautoilun suosiota Uudellamaalla selittää asukasmäärä sekä kattava latauspisteverkosto.
Muista vaihtoehtoisista käyttövoimista sekä kaasu- että etanoliautojen osuus on henkilöautoista alle prosentti. Etanoli- ja kaasuautojen määrä liikenteessä pysyi vuosina 2023-2024 suunnilleen samana.
Vaihtoehtoiset käyttövoimat maakunnittain 2022-2023
Uusimaa | 1169 | 1118 | 6359 | 6308 | 21998 | 40792 |
Varsinais-Suomi | 416 | 424 | 1216 | 1255 | 4089 | 7625 |
Satakunta | 181 | 199 | 341 | 351 | 1130 | 2104 |
Kanta-Häme | 142 | 152 | 796 | 684 | 1066 | 1977 |
Pirkanmaa | 509 | 509 | 1596 | 1678 | 4323 | 7750 |
Päijät-Häme | 160 | 156 | 722 | 684 | 1269 | 2387 |
Kymenlaakso | 127 | 133 | 554 | 564 | 718 | 1337 |
Etelä-Karjala | 124 | 133 | 689 | 793 | 700 | 1241 |
Etelä-Savo | 135 | 131 | 278 | 296 | 558 | 1015 |
Pohjois-Savo | 179 | 178 | 228 | 260 | 1260 | 2510 |
Pohjois-Karjala | 137 | 136 | 82 | 155 | 691 | 1316 |
Keski-Suomi | 275 | 277 | 1099 | 1192 | 1445 | 2804 |
Etelä-Pohjanmaa | 183 | 198 | 237 | 301 | 1086 | 1897 |
Pohjanmaa | 239 | 241 | 576 | 806 | 919 | 1691 |
Keski-Pohjanmaa | 64 | 66 | 24 | 34 | 332 | 591 |
Pohjois-Pohjanmaa | 267 | 275 | 768 | 856 | 2336 | 4724 |
Kainuu | 52 | 52 | 4 | 9 | 186 | 389 |
Lappi | 114 | 111 | 25 | 36 | 696 | 1420 |
Yhteensä | 4473 | 4489 | 15594 | 16262 | 44802 | 83570 |
Ensirekisteröinnit ja käytettynä maahantuodut henkilöautot
Vuoden 2023 kesäkuussa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia henkilöautoja oli ensirekisteröity ensimmäistä kertaa fossiilisilla polttoaineilla toimivia autoja enemmän. Tammi-heinäkuussa 2024 ensirekisteröityjen vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevien henkilöautojen määrä on tippunut vuodesta 2023. Vuoden 2024 kesäkuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 47 % kulkee vaihtoehtoisilla polttoaineilla, joista n. 27 % on täyssähköautoja ja n. 20 % ladattavia hybridejä. Tammi-heinäkuussa rekisteröitiin 47 % bensiinikäyttöisiä autoja sekä dieselkäyttöisiä autoja noin 6 %.
Diagrammi: Ensirekisteröidyt henkilöautot käyttövoimittain tammi-heinäkuussa (bensiini, diesel, sähkö, kaasu, korkeaseosetanoli)
Ensirekisteröinnit ja uusien autojen myynti on vähentynyt 2020-luvulla. Vuonna 2024 ensirekisteröitiin vain 60 605 uutta henkilöautoa, mikä on 2000-luvun pienin lukema. Autokannan uudistumisnopeuden hitaus vaikeuttaakin liikenteen päästötavoitteiden saavuttamista.
Myös käytettynä maahantuoduissa henkilöautoissa yhä suurempi osuus kulkee vaihtoehtoisilla käyttövoimilla. Vuoden 2024 (tammi-heinäkuu) aikana käytettynä maahantuoduista henkilöautoista lähes 76 % on ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja, edellisvuoteen verrattuna kasvua on tapahtunut noin 48 %. Ladattavia hybridejä oli maahantuoduista autoista 47 % ja sähköautoja 29 %.
Pakettiautot
Liikennekäytössä olevista pakettiautoista suurin osa, noin 96 %, on dieselkäyttöisiä. Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus pakettiautoissa on 1,5 %. Osuus on hieman kasvanut edellisvuodesta.
Henkilöautoista poiketen pakettiautoissa on huomattavasti enemmän täyssähköautoja kuin ladattavia hybridejä. Täyssähköpakettiautoja oli kesäkuun 2024 lopussa 3744 ja ladattavia hybridejä 319 kappaletta. Määrät ovat molemmissa ryhmissä kasvussa. Ensirekisteröidyistä pakettiautoista 9,9 % on sähkökäyttöisiä. Kaasulla kulkevia pakettiautoja oli samana ajankohtana 1221, korkeaseosetanolilla kulkevia autoja 17 ja muita yhteensä 19. Kaasukäyttöisten pakettiautojen lukumäärän kasvu on ollut viimevuosina melko tasaista.
Kuorma-autot
Liikennekäytössä oli kesäkuun 2024 lopussa 97 363 kuorma-autoa ja niistä valtaosa, noin 96 %, oli dieselkäyttöisiä. Bensiinikäyttöisten osuus oli 2,6 % ja vaihtoehtoisten käyttövoimien 0,6 %. Edellisvuoden kesäkuuhun nähden kaasukuorma-autojen määrä on laskenut 144 ajoneuvolla. Puolestaan sähkökäyttöisten kuorma-autojen määrä on kasvanut 40 ajoneuvolla sekä korkeaseosetanolilla toimivien muutamalla ajoneuvolla.
Linja-autot
Linja-autoista valtaosa on dieselkäyttöisiä, mutta täysin sähköllä kulkevien linja-autojen määrä on kasvussa. Dieselillä kulkevia linja-autoja oli kesäkuun 2024 lopussa 9 576 kappaletta. Edellisen vuoden kesäkuun lukema oli 9 635. Sähkölinja-autoja oli vuoden 2022 kesäkuussa 325 kappaletta ja vuoden 2023 kesäkuussa jo 598. Vuoden 2024 kesäkuuhun mennessä sähkölinja-autojen määrä oli edelleen kasvanut sen ollessa 781.
Moottoripyörät ja mopot
Kesäkuussa 2024 liikennekäytössä oli 178 143 moottoripyörää. Näistä vain 0,1 % toimii vaihtoehtoisilla käyttövoimilla. Täyssähkökäyttöisten moottoripyörien määrä on kasvussa. Kesäkuussa 2024 täyssähkökäyttöisiä moottoripyöriä oli liikenteessä 147, kun vuoden 2023 kesäkuussa niitä oli 130, vuoden 2022 kesäkuussa 101 ja vuoden 2021 kesäkuussa vain 71.
Kesäkuun 2024 lopussa liikennekäytössä oli 118 058 mopoa. Näistä 96 % oli bensiinikäyttöisiä ja 4 % sähkökäyttöisiä. Muilla käyttövoimilla toimivia mopoja on lähinnä yksittäiskappaleita. Sähkökäyttöisten mopojen määrä on kasvanut merkittävästi. Sähkökäyttöisiä mopoja oli liikenteessä kesäkuun 2024 lopussa 4723 kappaletta. Vuoden 2022 kesäkuussa sähkömopoja oli 3820 kappaletta ja vuoden 2023 kesäkuussa 4317 kappaletta. Kaikkiaan kesäkuusta 2016 kesäkuuhun 2024 liikennekäytössä olevien sähkömopojen määrä kasvoi 744 ajoneuvosta 4723 ajoneuvoon.