Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuutta on tarkasteltu ajoneuvoluokittain ensirekisteröintien ja ajoneuvokannan osalta. Näitä Liikenne 12 -seurantaan kuuluvia tietoja päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus ajoneuvokannassa on jatkanut kasvamista. Vuoden 2025 kesäkuun lopussa liikennekäytössä olevista henkilöautoista 12,3 % käytti vaihtoehtoisia käyttövoimia. Kasvu näkyy erityisesti käytettynä maahantuotujen vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien henkilöajoneuvojen määrän lisääntymisenä.
Ajoneuvojen vaihtoehtoisiksi käyttövoimiksi lasketaan sähkö (täyssähkö ja ladattavat hybridit), vety, maa- ja biokaasu sekä korkeaseosetanoli (flexfuel). Vaihtoehtoisia käyttövoimia on muitakin, mutta niitä ei tarkastella tässä seurannassa, koska niiden käyttö ei vaadi uuden ajoneuvokaluston hankintaa. Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus liikennekäytössä olevista ajoneuvoista on vielä pieni, mutta se on kasvanut viime vuosina. Vaihtoehtoisten käyttövoimien lisääntyminen näkyy erityisesti ensirekisteröidyissä ja käytettyinä maahantuoduissa henkilöautoissa. Seuranta perustuu Traficomin tilastoihin liikennekäytössä olevista ajoneuvoista.
Henkilöautot
Vuoden 2025 kesäkuun lopussa Suomessa oli liikennekäytössä yli 2,77 miljoonaa henkilöautoa, joista 12,3 % käytti vaihtoehtoisia käyttövoimia. Osuus on kasvanut nopeasti viime vuosina. Vuoden 2024 kesäkuussa osuus oli 9,3 %, vuoden 2023 kesäkuussa osuus oli 7,1 %, vuoden 2022 kesäkuussa osuus oli 5,1 % ja vuoden 2019 kesäkuussa vain 1,2 %.
Erityisesti sähkökäyttöisten henkilöautojen määrä on jatkanut voimakasta kasvuaan. Täyssähköautojen määrä on kasvanut vuodessa noin 42 %. Vuoden 2023 kesäkuun lopussa täyssähköautoja oli 63 788 kappaletta, vuoden 2024 kesäkuun lopussa määrä oli 99 343 kappaleeseen ja vuoden 2025 kesäkuun lopussa määrä oli kasvanut 140 798 kappaleeseen.
Puolestaan ladattavien hybridiautojen määrä on noussut vuodessa noin 18 %. Ladattavia hybridejä oli kesäkuun 2024 lopussa 152 209 kappaletta ja kesäkuun 2025 lopussa 179 457 kappaletta.
Vastaavat vuotuiset kasvuprosentit kesäkuun 2022 ja 2023 välisessä vertailussa olivat täyssähköautoilla 93 % ja ladattavilla hybrideillä 29 %, joten kasvu on hidastunut molempien osalta. Ajoneuvojen lukumääriä verrattaessa täyssähköautojen määrä kasvoi vuodessa 41 455 kappaletta ja ladattavien hybridiautojen määrä 27 248 kappaletta.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvua on tarkasteltu myös maakunnittain, joista uusin tieto on vuodelta 2024. Täyssähköautojen osuus on merkittävin Uudellamaalla, jossa noin 7,6 % kaikista liikennekäytössä olevista autoista on täyssähköautoja. Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa vastaava osuus on noin 4 %.
Sähköautoilun suosiota Uudellamaalla selittää asukasmäärä sekä kattava latauspisteverkosto. Muista vaihtoehtoisista käyttövoimista sekä kaasu- että etanoliautojen osuus on henkilöautoista alle prosentti. Etanoli- ja kaasuautojen määrä liikenteessä pysyi vuosina 2023–2024 suunnilleen samana.
Vaihtoehtoiset käyttövoimat maakunnittain 2023-2024
| Uusimaa | 1118 | 1076 | 6308 | 6098 | 40792 | 56602 |
| Varsinais-Suomi | 424 | 412 | 1255 | 1269 | 7625 | 11044 |
| Satakunta | 199 | 189 | 351 | 350 | 2104 | 3035 |
| Kanta-Häme | 152 | 153 | 684 | 785 | 1977 | 2875 |
| Pirkanmaa | 509 | 520 | 1678 | 1690 | 7750 | 10987 |
| Päijät-Häme | 156 | 167 | 684 | 675 | 2387 | 3442 |
| Kymenlaakso | 133 | 144 | 564 | 561 | 1337 | 1960 |
| Etelä-Karjala | 133 | 131 | 793 | 858 | 1241 | 1795 |
| Etelä-Savo | 131 | 127 | 296 | 283 | 1015 | 1401 |
| Pohjois-Savo | 178 | 192 | 260 | 282 | 2510 | 3640 |
| Pohjois-Karjala | 136 | 145 | 155 | 209 | 1316 | 1760 |
| Keski-Suomi | 277 | 285 | 1192 | 1223 | 2804 | 4027 |
| Etelä-Pohjanmaa | 198 | 198 | 301 | 345 | 1897 | 2566 |
| Pohjanmaa | 241 | 233 | 806 | 946 | 1691 | 2451 |
| Keski-Pohjanmaa | 66 | 67 | 34 | 45 | 591 | 902 |
| Pohjois-Pohjanmaa | 275 | 285 | 856 | 914 | 4724 | 6954 |
| Kainuu | 52 | 65 | 9 | 9 | 389 | 578 |
| Lappi | 111 | 118 | 36 | 68 | 1420 | 1991 |
| Yhteensä | 4489 | 4507 | 16262 | 16610 | 83570 | 118010 |
Ensirekisteröinnit ja käytettynä maahantuodut henkilöautot
Vuoden 2023 kesäkuussa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia henkilöautoja oli ensirekisteröity ensimmäistä kertaa fossiilisilla polttoaineilla toimivia autoja enemmän. Tammi-heinäkuussa 2025 ensirekisteröityjen vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevien henkilöautojen määrä on kasvanut lievästi vuodesta 2024. Vastaavalla aikavälillä ensirekisteröidyistä henkilöautoista 55,6 % kulkee vaihtoehtoisilla polttoaineilla, joista 34,4 % on täyssähköautoja ja 21 % ladattavia hybridejä. Puolestaan bensiinikäyttöisiä autoja rekisteröitiin 40 % ja dieselkäyttöisiä autoja 4,4 %.
Ensirekisteröinnit ja uusien autojen myynti on vähentynyt 2020-luvulla. Vuonna 2025 ensirekisteröitiin vain 66 342 uutta henkilöautoa, mikä on 2000-luvun pienin lukema. Autokannan uudistumisnopeuden hitaus vaikeuttaakin liikenteen päästötavoitteiden saavuttamista.
Myös käytettynä maahantuoduissa henkilöautoissa yhä suurempi osuus kulkee vaihtoehtoisilla käyttövoimilla. Vuoden 2025 (tammi-heinäkuu) aikana käytettynä maahantuoduista henkilöautoista lähes 76 % on ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja, edellisvuoteen verrattuna kasvua on tapahtunut noin 1,3 %. Ladattavia hybridejä oli käytetyistä maahantuoduista autoista 23 % ja sähköautoja 52 %.
Pakettiautot
Liikennekäytössä olevista pakettiautoista suurin osa, noin 95 %, on dieselkäyttöisiä. Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus pakettiautoissa on 2,1 %. Osuus on hieman kasvanut edellisvuodesta.
Henkilöautoista poiketen pakettiautoissa on huomattavasti enemmän täyssähköautoja kuin ladattavia hybridejä. Täyssähköpakettiautoja oli kesäkuun 2025 lopussa 5449 ja ladattavia hybridejä 583 kappaletta. Määrät ovat molemmissa ryhmissä kasvussa. Ensirekisteröidyistä pakettiautoista 17,6 % on sähkökäyttöisiä. Kaasulla kulkevia pakettiautoja oli samana ajankohtana 935, korkeaseosetanolilla kulkevia autoja 19 ja muita yhteensä 22. Kaasukäyttöisten pakettiautojen lukumäärän kasvu on ollut viimevuosina melko tasaista.
Kuorma-autot
Liikennekäytössä oli kesäkuun 2025 lopussa 96 148 kuorma-autoa ja niistä valtaosa eli 96 % oli dieselkäyttöisiä. Bensiinikäyttöisten osuus oli 2,7 % ja vaihtoehtoisten käyttövoimien 0,9 %. Edellisvuoden kesäkuuhun nähden kaasukuorma-autojen määrä on noussut 155 ajoneuvolla, sähkökäyttöisten kuorma-autojen 63 ajoneuvolla ja korkeaseosetanolilla toimivien 9 ajoneuvolla.
Linja-autot
Linja-autoista valtaosa on dieselkäyttöisiä, mutta täysin sähköllä kulkevien linja-autojen määrä on kasvussa. Dieselillä kulkevia linja-autoja oli kesäkuun 2025 lopussa 9 344 kappaletta. Edellisen vuoden kesäkuun lukema oli 9 576. Sähkölinja-autoja oli vuoden 2023 kesäkuussa 598 ja vuoden 2024 kesäkuussa 6 781. Vuoden 2025 kesäkuuhun mennessä sähkölinja-autojen määrä oli edelleen kasvanut sen ollessa 1 016.
Moottoripyörät ja mopot
Kesäkuussa 2025 liikennekäytössä oli 170 883 moottoripyörää. Näistä vain 0,1 % toimii vaihtoehtoisilla käyttövoimilla. Täyssähkökäyttöisten moottoripyörien määrä on kasvussa. Kesäkuussa 2025 täyssähkökäyttöisiä moottoripyöriä oli liikenteessä 223, kun vuoden 2024 kesäkuussa niitä oli 147, vuoden 2023 kesäkuussa 130, vuoden 2022 kesäkuussa 101 ja vuoden 2021 kesäkuussa vain 71.
Kesäkuun 2025 lopussa liikennekäytössä oli 114 314 mopoa. Näistä 96 % oli bensiinikäyttöisiä ja 4 % sähkökäyttöisiä. Muilla käyttövoimilla toimivia mopoja on lähinnä yksittäiskappaleita. Sähkökäyttöisten mopojen määrä on kasvanut merkittävästi. Sähkökäyttöisiä mopoja oli liikenteessä kesäkuun 2025 lopussa 4 776 ja 4 723 kappaletta vuoden 2024 kesäkuun lopussa. Vuoden 2023 kesäkuussa sähkömopoja oli 4 317 kappaletta. Kaikkiaan kesäkuusta 2016 kesäkuuhun 2025 liikennekäytössä olevien sähkömopojen määrä kasvoi 744 ajoneuvosta 4 776 ajoneuvoon.