Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus tieliikenteen ajoneuvoista
Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuutta on tarkasteltu ajoneuvoluokittain ensirekisteröintien ja ajoneuvokannan osalta. Näitä Liikenne 12 -seurantaan kuuluvia tietoja päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ
Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus ajoneuvokannasta jatkaa kasvamistaan. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien ajoneuvojen osuus ylitti ensimmäistä kertaa fossiilisilla polttoaineilla toimivien määrän ensirekisteröinneissä.
Ajoneuvojen vaihtoehtoisiksi käyttövoimiksi lasketaan sähkö (täyssähkö ja ladattavat hybridit), vety, maa- ja biokaasu sekä korkeaseosetanoli (flexfuel). Vaihtoehtoisia käyttövoimia on muitakin, mutta niitä ei tarkastella tässä seurannassa, koska niiden käyttö ei vaadi uuden ajoneuvokaluston hankintaa. Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus liikennekäytössä olevista ajoneuvoista on vielä pieni, mutta se on kasvanut viime vuosina. Vaihtoehtoisten käyttövoimien lisääntyminen näkyy erityisesti ensirekisteröidyissä ja käytettyinä maahantuoduissa henkilöautoissa. Seuranta perustuu Traficomin tilastoihin liikennekäytössä olevista ajoneuvoista.
Henkilöautot
Suomessa oli kesäkuun 2023 lopussa liikennekäytössä yli 2,8 miljoonaa henkilöautoa, joista 7,1 % käytti vaihtoehtoisia käyttövoimia. Osuus on kasvanut nopeasti viime vuosina. Vuoden 2022 kesäkuussa osuus oli 5,1 % ja vuoden 2019 kesäkuussa vain 1,2 %.
Erityisesti sähkökäyttöisten henkilöautojen määrä on jatkanut voimakasta kasvuaan. Täyssähköautojen määrä on kasvanut vuodessa jopa 93 %. Kesäkuun 2022 lopussa täyssähköautoja oli 32 981 kappaletta ja vuoden 2023 kesäkuun lopussa 63 788 kappaletta. Ladattavien hybridiautojen määrä on noussut noin 29 %.
Ladattavia hybridejä oli kesäkuun 2022 lopussa 92 103 kappaletta ja kesäkuun 2023 lopussa 118 444 kappaletta.
Vastaavat vuotuiset kasvuprosentit kesäkuun 2021 ja 2022 välisessä vertailussa olivat täyssähköautoilla 125 % ja ladattavilla hybrideillä 47 %, joten kasvu on hidastunut, joskin se on edelleen nopeaa. Ajoneuvojen lukumääriä verrattaessa täyssähköautojen määrä kasvoi vuodessa 30 807 kappaletta ja ladattavien hybridiautojen määrä 26 341 kappaletta. Täyssähköautojen määrän lisäys on siis jo ohittanut hybridiautot. Ladattavia hybridiautoja on silti edelleen liikenteessä noin tuplasti täyssähköautoihin verrattuna.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvua on tarkasteltu myös maakunnittain, joista uusin tieto on vuodelta 2022. Täyssähköautojen osuus on merkittävin Uudellamaalla, jossa on noin 3 % kaikista liikennekäytössä olevista täyssähköautoista. Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa vastaava osuus on noin 1,5 %. Sähköautoilun suosiota Uudellamaalla selittää asukasmäärä sekä kattava latauspisteverkosto.
Muista vaihtoehtoisista käyttövoimista sekä kaasu- että etanoliautojen osuus on henkilöautoista alle prosentti. Etanoliautojen määrä liikenteessä pysyi vuosina 2021-2022 suunnilleen samana ja kaasuautojen määrä kasvoi noin 1000:lla.
Vaihtoehtoiset käyttövoimat liikennekäytössä olevista henkilöautoista maakunnittain 2021-2022
Manner-Suomen maakunnat | Etanoli- ja etanolihybridit | Kaasu- ja kaasuhybridi | Täyssähkö | Ladattava sähköhybridi | ||||
2021 | 2022 | 2021 | 2022 | 2021 | 2022 | 2021 | 2022 | |
Uusimaa | 1203 | 1169 | 6298 | 6359 | 11819 | 21998 | 37639 | 49137 |
Varsinais-Suomi | 421 | 416 | 1158 | 1216 | 2071 | 4089 | 7154 | 9874 |
Satakunta | 192 | 181 | 306 | 341 | 575 | 1130 | 2005 | 2843 |
Kanta-Häme | 151 | 142 | 775 | 796 | 529 | 1066 | 1789 | 2500 |
Pirkanmaa | 497 | 509 | 1504 | 1596 | 2242 | 4323 | 7079 | 9554 |
Päijät-Häme | 164 | 160 | 712 | 722 | 611 | 1269 | 2294 | 3285 |
Kymenlaakso | 128 | 127 | 544 | 554 | 353 | 718 | 1665 | 2430 |
Etelä-Karjala | 130 | 124 | 530 | 689 | 309 | 700 | 1304 | 1779 |
Etelä-Savo | 125 | 135 | 226 | 278 | 265 | 558 | 1116 | 1547 |
Pohjois-Savo | 174 | 179 | 183 | 228 | 599 | 1260 | 1996 | 2833 |
Pohjois-Karjala | 123 | 137 | 45 | 82 | 320 | 691 | 1125 | 1608 |
Keski-Suomi | 266 | 275 | 946 | 1099 | 667 | 1445 | 2465 | 3433 |
Etelä-Pohjanmaa | 180 | 183 | 171 | 237 | 518 | 1086 | 1371 | 1988 |
Pohjanmaa | 238 | 239 | 315 | 576 | 486 | 919 | 1795 | 2411 |
Keski-Pohjanmaa | 65 | 64 | 18 | 24 | 133 | 332 | 602 | 851 |
Pohjois-Pohjanmaa | 270 | 267 | 612 | 768 | 988 | 2336 | 3762 | 5292 |
Kainuu | 53 | 52 | 4 | 4 | 61 | 186 | 350 | 530 |
Lappi | 105 | 114 | 24 | 25 | 330 | 696 | 1323 | 1874 |
Yhteensä | 4485 | 4473 | 14371 | 15594 | 22876 | 44802 | 76834 | 103769 |
Ensirekisteröinnit ja käytettynä maahantuodut henkilöautot
Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia henkilöautoja on ensirekisteröity ensimmäistä kertaa fossiilisilla polttoaineilla toimivia autoja enemmän. Tammi-heinäkuussa 2023 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 52,2 % kulkee vaihtoehtoisilla polttoaineilla, joista n. 32 % on täyssähköautoja ja n. 20 % ladattavia hybridejä. Täyssähköautojen ensirekisteröinnit ovat kasvaneet 18 %-yks. edellisvuoden tarkasteluväliin verrattuna. Tammi-heinäkuussa rekisteröitiin kuitenkin edelleen lähes 42 % bensiinikäyttöisiä autoja sekä dieselkäyttöisiä autoja noin 6 %.
Ensirekisteröinnit ja uusien autojen myynti on vähentynyt 2020-luvulla. Vuonna 2022 ensirekisteröitiin vain 96 650 uutta henkilöautoa, mikä on 2000-luvun pienin lukema. Autokannan uudistumisnopeuden hitaus vaikeuttaakin liikenteen päästötavoitteiden saavuttamista.
Myös käytettynä maahantuoduissa henkilöautoissa yhä suurempi osuus kulkee vaihtoehtoisilla käyttövoimilla. Lähes 60 % käytettynä maahantuoduista henkilöautoista on ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja. Ladattavia hybridejä oli maahantuoduista autoista 37 % ja sähköautoja 22,5 %.
Pakettiautot
Liikennekäytössä olevista pakettiautoista suurin osa, noin 96 %, on dieselkäyttöisiä. Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus pakettiautoissa on 1 %. Osuus on hieman kasvanut edellisvuodesta.
Henkilöautoista poiketen pakettiautoissa on huomattavasti enemmän täyssähköautoja kuin ladattavia hybridejä. Täyssähköpakettiautoja oli kesäkuun 2023 lopussa 2410 ja ladattavia hybridejä 275 kappaletta. Määrät ovat molemmissa ryhmissä kasvussa. Ensirekisteröidyistä pakettiautoista jo 16 % on sähkökäyttöisiä. Kaasulla kulkevia pakettiautoja oli samana ajankohtana 1160, korkeaseosetanolilla kulkevia autoja 17 ja muita yhteensä 15. Kaasukäyttöisten pakettiautojen lukumäärän kasvu on ollut viimevuosina melko tasaista.
Kuorma-autot
Liikennekäytössä oli kesäkuun 2023 lopussa 98 768 kuorma-autoa ja niistä valtaosa, noin 97 %, oli dieselkäyttöisiä. Bensiinikäyttöisten osuus oli 2,5 % ja vaihtoehtoisten käyttövoimien 0,6 %. Edellisvuoden kesäkuuhun nähden kaasukuorma-autojen määrä on kasvanut 67 ajoneuvolla, sähkökäyttöisten 24 ajoneuvolla sekä korkeaseosetanolilla toimivien muutamalla ajoneuvolla.
Linja-autot
Linja-autoista valtaosa on dieselkäyttöisiä, mutta täysin sähköllä kulkevien linja-autojen määrä on huomattavassa kasvussa. Dieselillä kulkevia linja-autoja oli kesäkuun 2023 lopussa 9 635 kappaletta. Edellisen vuoden kesäkuun lukema oli 9 874. Sähkölinja-autoja oli vuoden 2022 kesäkuussa 325 kappaletta ja vuoden 2023 kesäkuussa jo 598. Vuonna 2022-2023 ensirekisteröidyistä linja-autosta jo yli 60 % on sähkökäyttöisiä. Kasvuun lienee vaikuttanut esim. julkisia hankintoja koskeva puhtaan kaluston direktiivi.
Moottoripyörät ja mopot
Kesäkuussa 2023 liikennekäytössä oli 185 626 moottoripyörää. Näistä vain 0,1 % toimii vaihtoehtoisilla käyttövoimilla. Täyssähkökäyttöisten moottoripyörien määrä on kasvussa. Kesäkuussa 2023 täyssähkökäyttöisiä moottoripyöriä oli liikenteessä 130, kun vuoden 2022 kesäkuussa niitä oli 101 ja vuoden 2021 kesäkuussa vain 71.
Kesäkuun 2023 lopussa liikennekäytössä oli 122 586 mopoa. Näistä 96,5 % oli bensiinikäyttöisiä ja 3,5 % sähkökäyttöisiä. Muilla käyttövoimilla toimivia mopoja on lähinnä yksittäiskappaleita. Sähkökäyttöisten mopojen määrä on kasvanut merkittävästi. Sähkökäyttöisiä mopoja oli liikenteessä kesäkuun 2023 lopussa 4317 kappaletta. Vuoden 2021 kesäkuussa sähkömopoja oli 2899 kappaletta ja vuoden 2022 kesäkuussa 3820 kappaletta. Kaikkiaan liikennekäytössä olevien sähkömopojen määrä on kasvanut 744 ajoneuvosta kesäkuun 2016 lopussa 4317 ajoneuvoon kesäkuun 2023 lopussa.