Tilannekuvassa tarkastellaan vaarallisten aineiden kuljetusten turvallisuutta. Tietoja päivitetään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Suomen rautateillä kuljetettavien vaarallisten aineiden määrä on jo pitkään ollut laskusuunnassa. 1990-luvun lopulla vaarallisia aineita kuljetettiin lähemmäs seitsemän miljoonaa tonnia vuosittain ja 2010-luvulla kuljetusmäärät olivat vuosittain noin viidessä miljoonassa tonnissa. Vuonna 2021 kuljetettujen vaarallisten aineiden määrä laski 4,2 miljoonaan tonniin, ja vuonna 2022 edelleen noin neljään miljoonaan tonniin. Vuonna 2023 määrät vähenivät edelleen, kun Suomen rautateillä kuljetettiin noin 1,75 miljoonaa tonnia vaarallisia aineita. Suomen rautateiden VAK-kuljetuksista suurin osa on ollut Venäjän ja Suomen välistä kauttakulkuliikennettä. Siten vuonna 2021 alkanut vaarallisten aineiden kuljetusten väheneminen liittyy mm. koronaan (Venäjä on mahdollisesti hyödyntänyt enemmän esim. nestetransiton osalta omia Suomenlahden satamiaan) sekä Venäjän hyökkäyssodan alkamiseen (VR-Yhtymä Oyj lopetti Venäjän liikenteen kokonaan vuoden 2022 lopussa).
Vuoteen 2020 asti VR-Yhtymä Oyj oli ainoa toimija, joka harjoitti vaarallisten aineiden kuljetuksia Suomessa. Vuonna 2021 vaarallisia aineita kuljettivat VR-Yhtymä Oyj:n lisäksi Operail Finland (nykyisin North Rail Oy) ja FoxRail Logistics Oy. Vuonna 2022 toimijajoukko laajeni kattamaan myös Fenniarailin, joka aloitti vaarallisten aineiden kuljetukset vuoden 2022 alussa. Venäjän hyökkäyssodan vaikutusten seurauksena Fenniarailin kuljettamat vaarallisten aineiden määrät pienenivät kuitenkin nopeasti ja loppuivat kokonaan vuoden 2022 loppuun mennessä. FoxRail Logictics Oy ei kuljettanut VAK-luokiteltuja tuotteita vuoden 2023 aikana, joten ainoita vaarallisten aineiden kuljetuksia harjoittavia toimijoita vuonna 2023 olivat VR-Yhtymä Oyj sekä North Rail Oy.
VR-Yhtymä Oyj kuljetti vuonna 2023 noin 1,4 miljoonaa tonnia vaarallisia aineita, joka vastaa noin 80 %:a kaikista Suomessa kuljetetuista vaarallista aineista. Suurin osa Suomessa kuljetetuista vaarallisista aineista oli syövyttäviä aineita. Lisäksi kuljetettiin palavia nesteitä sekä kaasuja.
Vuonna 2023 ei tapahtunut yhtään vakavaa vaarallisten aineiden onnettomuutta. VAK-vaunuja oli osallisena kahdessa merkittävässä onnettomuudessa, joista ensimmäinen tapahtui 3.3.2023 Hangonsaaressa, jossa kalustoyksiköt törmäsivät vaihtotöissä ja vaunu suistui kiskoilta. Onnettomuudesta ei aiheutunut vaarallisten aineiden vuotoa. Toinen onnettomuuksista tapahtui 9.5.2023 Joensuun Sulkulahdessa, jossa Joensuuhun saapumassa ollut tavarajuna osui vikaantuneeseen ratajohdon osaan. Tapahtuman seurauksena ajolanka putosi alas ja tilanteesta aiheutui sähköratavaurio.
Vuoden 2023 aikana tapahtui VR-Yhtymä Oyj:n raportoinnin mukaan viisi pientä vaarallisten aineiden kuljetuksen vuotoa. North Rail Oy:n mukaan heille ei tapahtunut vuoden 2023 aikana vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyvä turvallisuuspoikkeamia.