Tilastossa kuvataan perinteisen suoratoistopalvelujen (broadband ) ja lineaari-tv:n (broadcast) katseluosuuksia tiettyinä mittausaikoina. Tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin teettämään selvitykseen.
Netti-tv ohitti perinteisen tv-katselun alle 45-vuotiaiden keskuudessa. Yhä useammat suomalaiset ovat lisänneet television suoratoistopalveluiden käyttöä paljastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin teettämä selvitys tv-katselun tavoista. Muutokseen vaikuttavat osaltaan suoratoistopalvelujen tarjonnan laajeneminen, mutta myös kodeissa yleistyvät älytelevisiot sekä nopeat laajakaistaverkot, jotka mahdollistavat kattavasti ympäri maan sujuvan videokuvan siirron. Havaittavissa on, että nuorempien ikäryhmien katselutottumukset tulevat vaikuttamaan lineaaritelevision kokonaiskatseluun väestötasolla pidemmällä aikavälillä.
Tulokset käyvät ilmi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin teettämästä selvityksestä, jossa tv-sisältöjen katseluosuuksia on tarkasteltu tiettyinä mittausaikoina joulukuusta 2014 lokakuuhun 2021. Finnpanel Oy on käyttänyt selvityksessä tutkimusaineistojaan TV-mittaritutkimuksesta, TotalTV-tutkimuksesta ja Kansallisesta radiotutkimuksesta.
Kuva: Katselun jakauma alle 45 vuotiailla (% katseluajasta). Lähde: Finnpanel
Online streaming overtakes traditional TV viewing among Finns under the age of 45
More and more Finns have increased their use of internet TV streaming services, reveals a report on TV viewing habits commissioned by the Finnish Transport and Communications Agency Traficom. The change has been contributed to not only by the expanding range of available streaming services, but also the proliferation of smart TVs in households and fast broadband networks enabling smooth video streaming throughout Finland. It is evident that the viewing habits of younger age groups will affect the overall viewing of linear television at the population level over the long term.
The results are from a report commissioned by the Finnish Transport and Communications Agency Traficom for which the shares of TV content viewing methods were measured during specific measuring periods from December 2014 to October 2021. For the report, Finnpanel Oy drew on data collected for its TV Audience Measurement, TotalTV Measurement and the National Radio Survey.