Mittarilla seurataan kaukojunaliikenteen täsmällisyyttä tarkastelemalla osuutta junista, jotka ovat enintään 5 minuuttia myöhässä. Mittarilla seurataan myös radanpidon vaikutusta kaukojunaliikenteen myöhästymisiin. Mittari perustuu Fintrafficin Digitraffic-palvelun dataan sekä Väyläviraston raportointijärjestelmän tietoihin. Mittarin tiedon tuottamisesta vastaa Väylävirasto.
ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ
Hyvin positiivisen kehityksen jälkeen, kaukoliikenteen tilanne on heikentynyt loppuvuodesta 2023 alkaen.
Täsmällisyys kaukojunaliikenteessä kertoo niiden junien prosenttiosuuden, jotka ovat saapuneet määräasemalleen aikataulustaan enintään 5 minuuttia myöhässä. Keskimäärin kaukoliikenteen täsmällisyys on parantunut viime vuosina. Kausivaihtelu on kuitenkin tyypillistä täsmällisyydelle. Haastavat talviolosuhteet heikentävät täsmällisyyttä ja myös kesällä kiivain ratatyökausi ja mahdolliset myrskyt näkyvät jonkin verran täsmällisyydessä. Vuosi 2022 oli haastava. Etenkin hankalat talviolosuhteet, ratatöiden suuri määrä ja niihin liittyneet haasteet sekä tilapäisten nopeusrajoitusten suuri määrä heikensivät täsmällisyyttä. Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla täsmällisyystilanne oli hyvä, mutta sen jälkeen kaukoliikenteen täsmällisyys heikkeni. Koko vuoden täsmällisyys oli kuitenkin selvästi parempi kuin vuonna 2022. Merkittävin syy kaukoliikenteen tilanteen heikentymiseen loppuvuonna 2023 oli tilapäiset nopeusrajoitukset, joita on jouduttu asettamaan sekä ratatöihin että radankuntoon liittyvistä syistä. Etenkin pääradalla on ollut paljon nopeusrajoituksia. Alkuvuonna 2024 tilanne on pysynyt odotettua heikompana. Tilapäisiä nopeusrajoituksia on edelleen paljon, mutta myös talvi oli hyvin haastava. Etenkin pitkät pakkasjaksot aiheuttivat ongelmia sekä ratainfralle että junakalustolle.
Vuosina 2020 ja 2021 positiiviseen täsmällisyyskehitykseen vaikutti jonkin verran pandemiatilanteen takia pienentynyt liikennemäärä. Myöhästymiset vähenivät kuitenkin suhteessa selkeästi enemmän kuin mitä liikennemäärä supistui.
Myös radanpidon vuoksi myöhästyneiden junien laskennallinen osuus on keskimäärin pienentynyt. Vaihtelu on kuitenkin ollut suurta ja tämänkin osalta vuosi 2022 oli selvästi haastavampi. Kesällä 2021 radanpidon osuutta myöhästymisistä nostivat nopeusrajoitukset, jotka osittain johtuivat suistumisista aiheutuneista rajoitteista. Kesällä 2022 haasteet ratatöissä, sekä niiden jälkeen voimaan jääneet rajoitteet, aiheuttivat paljon myöhästymisiä. Tämän jälkeen tilanne parani selvästi, mutta heikkeni taas loppuvuonna 2023. Keskimäärin tilanne oli kuitenkin vuonna 2023 selvästi parempi kuin vuonna 2022. Loppuvuodesta 2023 heikentynyt tilanne johtuu pääasiassa tilapäisitä nopeusrajoituksista. Aiheutuneet myöhästymiset ovat keskimäärin pieniä, mutta niitä kertyy määrällisesti paljon, koska rajoitukset vaikuttavat kaikkiin juniin.