Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa tarkastellaan ratatöiden turvallisuutta. Tietoja päivitetään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Ratatyöt 

Ratatöillä tarkoitetaan radalla tai sen läheisyydessä tehtävää työtä, jolla voi olla vaikutusta junaliikenteen turvallisuuteen. Ratatöiden ja junaliikenteen turvallinen yhteensovittaminen onkin yksi keskeisistä rautatieturvallisuuteen liittyvistä haasteista. 

Radanpidon turvallisuuspoikkeamien määrän kehitys poikkeamakokonaisuuksittain

Suurin osa Suomessa tehtävistä ratatöistä tehdään valtion rataverkolla, jota hallinnoi Väylävirasto. Väylävirasto tarkastelee radanpidon turvallisuuspoikkeamien määrän kehitystä poikkeamakokonaisuuksittain. Alla olevassa taulukossa esitettyjen muutosten lähtökohtana on vuoden 2017 turvallisuuspoikkeamien lukumäärät, joihin verrataan vuosien 2021, 2022 ja 2023 lukuja.

Radanpidon turvallisuuspoikkeamien määrän kehitys vuodesta 2017 vuosiin 2021, 2022 ja 2023 poikkeamakokonaisuuksittain

Törmäykset ratatyössä tai törmäykset 
ratatyöstä aiheutuneisiin esteisiin
-60 %0 %-80 %
Luvattomat ratatyöt 
ja ratatyöalueen ylitykset
-44 %-40 %-30 %
Ratatyön paikantamis- ja päättämisvirheet, 
ratatyövastaavan muun toiminnan virheet
-54 %-66 %-47 %
Turvamiestoiminnan virheet-52 %-60 %-76 %
Nopeusrajoitus- ja JKV-virheet-61 %-64 %-52 %
Kaikki poikkeamat-50 %-52 %-44 %

Lähde: Väyläviraston rautateiden turvallisuuskertomus 2023

Taulukosta nähdään, että radanpidon turvallisuus on kehittynyt vuoteen 2017 verrattuna positiiviseen suuntaan ‒ radanpidon turvallisuuspoikkeamien vuosittainen lukumäärä on vähentynyt selkeästi kaikissa poikkeamakokonaisuuksissa, kun verrataan vuosien 2017 ja 2023 lukuja. Tarkempi tarkastelu kuitenkin kertoo, että vuonna 2023 tämä positiivinen kehitys hieman notkahti ja turvallisuuspoikkeamien kokonaismäärässä tapahtui pienoinen lisäys edelliseen vuoteen verrattuna (vähenemä -44 % vuonna 2023 vs. -52 % vuonna 2022). Poikkeamien lukumäärä lisääntyi edelliseen vuoteen verrattuna seuraavissa poikkeamakokonaisuuksissa: 

i)    luvattomat ratatyöt ja ratatyöalueen ylitykset
ii)    ratatyön paikantamis- ja päättämisvirheet sekä ratatyövastaavan muun toiminnan virheet
iii)    nopeusrajoitusvirheet ja junien kulunvalvontajärjestelmään (JKV) liittyvät virheet. 

Poikkeamien lukumäärä puolestaan väheni selvästi ratatyössä tapahtuneissa tai niistä aiheutuneissa törmäyksissä, ja pienoista vähenemää tapahtui turvamiestoiminnan virheisiin liittyvissä poikkeamissa.

Radalla tehtävien töiden turvallisuuden kehittyminen

Väylävirasto tarkastelee turvallisuuskertomuksessaan radalla tehtävien töiden turvallisuuden kehittymistä keskeisten poikkeamien lukumäärän ja onnistumisprosentin kautta. Onnistumisprosentti lasketaan jakamalla keskeisten poikkeamien lukumäärä myönnetyillä ratatyöluvilla. Vuoden 2023 onnistumisprosentti oli hyvin samalla tasolla kahden edellisen vuoden kanssa. Turvallisuuspoikkeamien lukumäärä kasvoi hieman, mikä aiheutti pienen vähenemän onnistumisprosentissa. Kuten alla olevasta kuvasta nähdään, ratatöiden turvallisuus on kehittynyt positiivisesti useiden vuosien ajan – tarkasteltaessa sekä keskeisten poikkeamien vuosittaista lukumäärää että onnistumisprosenttia.

Ratatöiden aikana tapahtuvia yleisimpiä turvallisuuspoikkeamia ovat ratatöiden suojaamisvirheet, ratatyöalueen rajan ylittäminen, töiden tekeminen ilman ratatyölupaa, ratatyön paikantamis- ja päättämisvirheet sekä turvallisuusohjeiden vastainen toiminta.