Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Kotimaan liikenteen CO2-päästöjen kehitystä on tarkasteltu liikennemuodoittain koko maan osalta. Näitä Liikenne 12 -seurantaan kuuluvia tietoja päivitetään lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

ARVIO VIIMEISIMMÄSTÄ KEHITYKSESTÄ

Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteiden kannalta ei merkittävää muutosta kehityksessä

Vuoden 2024 ennusteen mukaan kotimaan liikenteen CO2-päästöt nousivat 3,8 % edellisvuoteen verrattuna. Tieliikenteen päästöt nousivat niin ikään 3,9 %.

Liikenteen päästöjä seurataan vuosittain Tilastokeskuksen kasvihuonekaasuinventaarion avulla. Tilastokeskuksen pikaennakkotiedon mukaan kotimaan liikenteen päästöt olivat vuonna 2024 noin 9,8 Mt CO2-ekv ja ne nousivat edellisvuoteen verrattuna noin 3,8 % eli 0,36 miljoonaa tonnia. Tieliikenne aiheutti noin 9,3 miljoonaa tonnia CO2-ekv. päästöjä, mikä oli 3,9 % enemmän kuin edellisvuonna. Tieliikenteen päästöt vaikuttavat merkittävästi Suomen kokonaispäästöjen kehitykseen, sillä sen osuus kotimaan liikenteen hiilidioksidipäästöistä on noin 95 % ja kaikista Suomen tuottamista päästöistä ilman maankäyttösektoria noin 24 %.

Kotimaan lentoliikenteen päästöt olivat 0,14 miljoonaa tonnia vuonna 2024 ja pysyivät lähes samana edellisvuoteen verrattuna. Kotimaan vesiliikenteen ja rautatieliikenteen päästöt laskivat vuonna 2023. Kotimaan vesiliikenteen päästöt olivat 0,32 miljoonaa tonnia ja rautatieliikenteen päästöt 0,06 miljoonaa tonnia.

Kotimaan liikenteen päästöt kasvoivat tasaisesti 1990-luvun alun jälkeen vuoteen 2007 asti pääosin liikennesuoritteen kasvusta johtuen. Tämän jälkeen ne taittuivat laskuun muun muassa taantuman, autojen energiatehokkuuden paranemisen ja polttoaineiden bio-osuuden kasvun vaikutuksesta. 2020-luvun alussa liikenteen päästöjen väheneminen jatkui osin koronarajoitusten myötä, mutta vuoden 2024 ennakkotiedon perusteella ne olisivat kääntyneet nousuun.

Viime vuosina biopolttoaineiden osuuden muutokset liikenteen polttoaineissa ovat aiheuttaneet vuosittaista vaihtelua tieliikenteen päästöihin. Tähän on syynä Suomen jakeluvelvoitelainsäädäntö, jonka myötä jakelijoiden on ollut mahdollista täyttää biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta joustavasti etukäteen. Vuoden 2024 ennakkotiedon mukaan biopolttoaineiden osuus kaikista liikennepolttoaineista laski hienoisesti, mikä selittää liikenteen päästöjen lisääntymistä.

Olemassa olevan EU-lainsäädännön mukaan Suomen tulee vähentää taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöjään 50 prosentilla vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Kansallisella tasolla Suomi on sitoutunut vähentämään taakanjakosektorille kuuluvan kotimaan liikenteen päästöjä vähintään 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Kotimaan liikenteen osuus taakanjakosektorin päästöistä on suurin (noin 37 %), mikä takia liikenteen päästövähennykset ovat merkittävässä roolissa taakanjakosektorin vuoden 2030 tavoitteen saavuttamisessa. Taakanjakosektorin piiriin kuuluu liikenteen osalta tieliikenteen päästöt, vesiliikenteen päästöt Suomen talousalueella sekä raideliikenteen päästöt sähköntuotannon päästöjä lukuun ottamatta. Lentoliikenteen ja kansainvälisen meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöt eivät sisälly taakanjakosektorin soveltamisalaan. Euroopan talousalueen (ETA-alue) sisäisten lentojen lisäksi vuoden 2024 alusta alkaen myös meriliikenne on ollut osa EU:n päästökauppaa.

Suomen liikenteen kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet vuoteen 2023 mennessä jo noin 3,5 miljoonaa tonnia eli noin 27 % vuoden 2005 tasosta. Jotta kansalliset sitoumukset liikenteen päästövähennysten puolittamiseen saavutettaisiin, tulee päästöjä edelleen vähentää vielä noin kolme miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa noin 0,42 miljoonan CO2-ekv. tonnin vähentymää vuosittain.