Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

Tilannekuvassa esitetään kotimaan reittilentoliikenteen toteuttamistavat ja siihen liittyvä julkinen rahoitus. Tilannekuvaa päivitetään kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tiedot ovat osa liikennepalveluiden tilannekuvaa.

Kotimaan reittilentoliikenne on ennen koronapandemiaa perustunut pääosin markkinaehtoiseen liikenteeseen pääsääntöisesti kahden markkinaehtoisen operaattorin toimesta. Koronapandemian aikana viiden kentän markkinaehtoisen liikenteen lakkautuminen korvattiin valtion tilapäisellä ostoliikenteellä. Säännöllistä ostoliikennettä on ollut pidempään ainoastaan Savonlinna-Helsinki -välillä valtion ja Savonlinnan kaupungin yhteishankintana sekä Pori-Helsinki välillä Porin kaupungin hankkimana. Lisäksi Ahvenanmaan maakuntahallitus on ostanut liikennettä Maarianhaminasta Tukholmaan.

Viiden maakuntakentän - Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kemi ja Kokkola - nykyinen tukikausi jatkuu 28.3.2026 saakka ja mahdollisesta option käytöstä tulee päättää vuoden 2025 aikana. Lisäksi valtiolla on voimassa oleva sopimus tuettavista lennoista Savonlinnaan 19.12.2025 saakka ja kilpailutus tuettavista lennoista Poriin 1.1.2025-27.3.2027 ajalle. Ahvenanmaan maakuntahallituksen tekemän viimeisimmän lento-oston sopimuskausi on ajalle 1.10.2024 – 30.9.2028.

Markkinaehtoiset ja julkisen palveluvelvoitteen lentoreitit syksyllä 2024
Kuva: Markkinaehtoiset ja julkisen palveluvelvoitteen reittilennot syksyllä 2024.

Lentoyhteyksien hankkiminen kilpailuttamalla eroaa lentoyhtiöiden markkinaehtoisesti harjoittamasta liikenteestä siten, että valtio ja/tai kunnat ostavat palvelun lentoyhtiöiltä. Kilpailuttamiselle asetetut reunaehdot ovat EU-asetuksessa 1008/2008, joka tunnetaan myös nimellä lentoliikenneasetus. Asetuksen mukaan operaattori voidaan kilpailuttaa, jos markkinaehtoista liikennettä ei synny syrjäiselle lentoasemalle tai vähäliikenteiselle reitille. Ehtona on, että lennot eivät saa aiheuttaa markkinahäiriöitä muille kentille, jotka sijaitsevat alle 100 kilometrin etäisyydellä ja/tai ovat julkisilla liikenneyhteyksillä alle tunnin matkan päässä, tai muille kulkumuodoille, erityisesti alle 3 tuntia kestäville junamatkoille.

Asetus edellyttää ennakkoarviota näiden kriteerien toteutumisesta. Suomessa tämän arvion valmistelusta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto. Virasto asettaa ostoliikenteenä tapahtuvalle reittilentoliikenteelle julkisen palveluvelvoitteen rajatuksi ajaksi, jonka aikana valtio saa halutessaan rajoittaa muuta säännöllistä lentoliikennettä kyseisellä reitillä. Rajatun ajan jälkeen tilannetta ja tarvetta julkiselle palveluvelvoitteelle tarkastellaan uudelleen. Suomessa ei ole rajoitettu muuta säännöllistä liikennettä näillä yhteysväleillä.

Maakuntalentojen aluetaloudellinen merkitys on huomattava, sillä ne edistävät alueiden saavutettavuutta ja yhdistävät paikallisen elinkeinoelämän laajempiin kansallisiin ja kansainvälisiin markkinoihin. Hyvät lentoyhteydet parantavat yritysten kilpailukykyä tarjoamalla nopean ja tehokkaan kuljetusvaihtoehdon niin tavaroille kuin ihmisille. Tämä voi houkutella uusia yrityksiä sijoittumaan alueelle, mikä luo työpaikkoja ja lisää taloudellista aktiivisuutta. Lentoyhteyksien ansiosta yritykset voivat myös laajentaa toimintaansa helpommin, solmia kansainvälisiä kauppasuhteita ja osallistua globaalin talouden verkostoihin. Lisäksi matkailualan kehittyminen on usein sidoksissa lentoyhteyksien saatavuuteen, mikä voi tuoda lisätuloja paikallisille palveluntarjoajille ja tukea koko alueen taloudellista kasvua. Näin ollen maakuntalennot ovat elintärkeitä alueellisen elinkeinoelämän elinvoimaisuuden ja kestävän kehityksen kannalta.

Markkinaehtoiset lennot tarjoavat merkittävää joustavuutta verrattuna valtion ostopalveluna hankkimiin lentoihin, sillä ne mukautuvat paremmin kysynnän muutoksiin, mikä mahdollistaa palveluiden joustavaa ja innovatiivista kehittämistä reaaliaikaisten matkustajamäärien perusteella. Markkinaehtoisuus edistää kustannustehokkuutta ja kannustaa lentoyhtiöitä kehittämään palveluitaan ja tarjoamaan lisäarvoa asiakkaille. 

Lentoliikenteen julkinen rahoitus

Huhtikuussa 2024 päättyneen 9 kk optiokauden (8/2023-4/2024) hinta on valtiolle ollut 15 miljoonaa euroa eli keskimäärin noin 4 000 euroa lentoa kohden. Edeltävään sopimuskauteen verrattuna optiokauden lentokohtaiset hinnat olivat kalliimpia.

Valtion tuet viiden maakuntakentän ja Helsingin välisillä lennoilla

Valtion tuki (euroa)

Joensuu2 765 1343 079 6471 719 9382 278 749
Kajaani3 226 3364 224 0623 081 1433 842 673
Jyväskylä1 398 2551 446 1191 624 7562 429 567

Kemi-Kokkola 

-kolmiolento 

4 849 4065 692 5194 548 5045 927 132
Savonlinna340 276795 200481 822535 546
Yhteensä12 579 40715 237 54711 456 16315 013 667

Väliaikaista valtion rahoitusta saaneiden reittien keskimääräinen valtiontuki vaihtelee reiteittäin. Tukeen vaikuttaa mm. matkustajamäärä, reitin pituus ja käytössä oleva kalusto. Valtion keskimääräinen tuki matkustajaa kohden oli viimeksi päättyneellä kaudella keskimäärin 126 € suuntaansa eli 26 euroa aiempaa enemmän.

Lentokohtainen valtion tuki keskimäärin (euroa)

Joensuu3 6773 7242 1532 918
Kajaani4 6965 5074 1864 901
Jyväskylä2 4323 0062 9073 248
Kemi-Kokkola -kolmiolento3 4743 4294 7785 783
Savonlinna1 9331 2351 8821 548
Yhteensä3 5083 4803   4694 075

Valtion tuki per matkustaja keskimäärin (euroa)

Joensuu3322786183
Kajaani199229109130
Jyväskylä677606123140
Kemi-Kokkola -kolmiolento237274105141
Savonlinna630636420218
Yhteensä264282100126

Lentomatkustajien määrät

Lentomatkustajien määrät ovat koronaa edeltäviin määriin verrattuna edelleen alhaiset. Matkustajamäärät kasvoivat kuitenkin merkittävästi viidellä valtion tukemalla lentoreitillä vuosien 2022 ja 2023 välillä ja lähentyvät markkinaehtoisuuden mahdollistavia matkustajamääriä. Joensuun ja Jyväskylän lentokenttien matkustajamäärät ovat yli kaksinkertaistuneet. Kajaanissa, Kemissä ja Kokkolassa matkustajia on ollut puolta enemmän kuin vuonna 2022. Kysyntä näyttää kuitenkin vakiintuneen alkuvuoden 2024 lukujen ollessa edeltävän vuoden tasolla.

Lentomatkustajamäärät

Kenttäkohtaiset määrät, Finavian tilasto

Joensuu38 714-69 %
Jyväskylä23 492-65 %
Kajaani40 520-54 %
Kemi-Tornio37 351-41 %
Kokkola-Pietarsaari29 272-48 %
Mariehamn37 518-27 %
Pori12 077-16 %
Savonlinna2 977-72 %

 

Kenttäkohtaiset lentomatkustajamäärät 2018-2023
Kuva. Kenttäkohtaisten lentomatkustajamäärien kehitys.

Kaikkiaan valtion tukemia lentoja oli vuonna 2023 vajaat 7300, ja näillä matkusti noin 220 000 matkustajaa. Valtion tukemilla lennoilla oli vuonna 2023 täyttöaste 46 % ja näistä lennoista 16 % lennettiin täysinä (yli 75 %:n täyttöaste).

Kemin, Kokkolan ja Helsingin yhdistävien kolmiolentojen täyttöasteen keskiarvo oli päättyneellä optiokaudella  (8/2023-4/2024) 60 prosenttia. Täyttöaste kuvaa prosenttiosuutta, joka lentokoneen istumapaikoista on hyödynnetty. Kemissä lentojen hyödyntäminen on laskenut edeltävään sopimuskauteen verrattuna 6 prosenttiyksikköä. Kokkolan täyttöaste on pysynyt lähes ennallaan. Kajaanin täyttöaste pysyi 55 prosentissa. Joensuun täyttöaste oli 51 prosenttia, mikä oli vajaa 2 prosenttiyksikköä edelliskautta matalampi. Kaikkiaan lentojen hyödyntämisessä ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia.