Front Page: Tieto Traficom
Front Page: Tieto Traficom
Menu

Road transport safety in MAL regions

The page presents the number of deaths and injuries in relation to population in urban areas, which are covered by land use, housing and transport agreements between the municipality and the state, i.e. MAL agreements. The statistic is updated at least once a year. The information is produced by the Finnish Transport and Communications Agency Traficom. The information on this page is only available in Finnish for the time being.

Henkilövahinko-onnettomuudet ja niissä loukkaantuneet henkilöt vähenivät MAL-seuduilla vuosina 2020 ja 2021. Turun seudulla onnettomuudet vähenivät kaduilla enemmän kuin maanteillä, kun taas Jyväskylän ja Tampereen seuduilla onnettomuudet vähenivät maanteillä selvästi katuja enemmän. Liikennekuolemia suhteessa asukaslukuun tapahtuu MAL-seuduista vähiten Helsingin, Tampereen ja Turun seuduilla, noin 2 kuollutta vuodessa miljoonaa asukasta kohti.

Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimukset ovat sopimuksia, jotka valtio solmii suurimpien kaupunkiseutujen kanssa. Sopimuksissa määritellään tavoitteet ja konkreettiset toimenpiteet lähivuosien asuntotuotannolle sekä kestävän yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän kehittämiselle. Tällä hetkellä on voimassa seitsemän 12-vuotista MAL-sopimusta.

Asukasluvultaan suurimmilla MAL-seuduilla eli Helsingin, Tampereen ja Turun seudulla kuolee tieliikenteessä noin kaksi henkilöä vuodessa 100 000 asukasta kohti. Neljällä muulla MAL-seudulla kuolleita on noin 3-5 henkilöä vuotta ja 100 000 asukasta kohti. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemia tapahtuu vähiten Helsingin seudulla, noin 0,5 kuolemaa vuodessa 100 000 asukasta kohti.

Vuosina 2017-2021 poliisin tietoon tuli noin 65 tieliikenteessä loukkaantunutta vuodessa 100 000 asukasta kohti Helsingin, Tampereen ja Oulun seuduilla, ja muilla neljällä seudulla tätä enemmän, noin 75-110 loukkaantunutta. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden loukkaantumisia tuli poliisin tietoon 14-23 tapausta vuotta ja 100 000 asukasta kohti. Pyöräilijöiden loukkaantumisista huomattava osa ei kuitenkaan tule poliisin tietoon. Jyväskylän, Lahden ja Kuopion seudulla noin puolet loukkaantuneista oli taajamamerkin ulkopuolella loukkaantuneita ja tienkäyttäjäryhmältään muita  kuin jalankulkijoita tai pyöräilijöitä. Muilla kaupunkiseuduilla taajaman ulkopuolisen alueen osuus loukkaantumisista oli pienempi. Loukkaantumiset tieliikenteessä vähenivät MAL-seuduilla vuosina 2020 ja 2021. Syynä tähän voi olla koronapandemian aikana vähentynyt tieliikenne.

Henkilövahinko-onnettomuudet ovat onnettomuuksia, joissa joku osapuoli kuolee tai loukkaantuu. Vuosina 2017-2021 poliisin tietoon tulleet henkilövahinko-onnettomuudet vähenivät kaikilla seitsemällä kaupunkiseudulla. Väheneminen oli suurinta Oulun ja Jyväskylän seudulla, noin 40 % vähenemä henkilövahinko-onnettomuuksiin viidessä vuodessa. Turun seudulla onnettomuudet vähenivät kaduilla enemmän kuin maanteillä, kun taas Jyväskylän ja Tampereen seuduilla onnettomuudet vähenivät maanteillä selvästi katuja enemmän.

Poliisin tietoon tulleet loukkaantumiset ovat vähentyneet tieliikenteessä MAL-seuduilla kuten myös koko maassa, mutta ei ole tiedossa, missä määrin kyse on tilastoinnin heikkenemisestä. Lieviä loukkaantumisia jää nykyään todennäköisesti kirjaamatta aiempaa enemmän poliisin resurssien vähentymisen seurauksena. Vuonna 2021 poliisin tietoon tuli koko maassa noin 3900 loukkaantumista, mikä on noin puolet kymmenen vuoden takaisesta määrästä. Liikennevakuutuksesta korvatut vammautumiset vähenivät kymmenessä vuodessa huomattavasti vähemmän, 13 % vuosina 2010 - 2020.  Sairaaloiden hoitoilmoitusten mukaan tieliikenteessä vakavasti loukkaantuneista noin puolet yhdistyy poliisin tutkimiin tapauksiin, ja toisesta puolesta on käytössä vain sairaaloiden tiedot. Tilastokeskuksen julkaisemista hoitoilmoituksiin perustuvista tieliikenteen loukkaantumistiedoista ei kuitenkaan ole mahdollista laatia kunnittaisia onnettomuustilastoja.