Etusivu: Tieto Traficom
Etusivu: Tieto Traficom
Valikko

TEN-T-verkon vaatimukset ja niiden toteutuminen merisatamissa

Tilannekuvassa on analysoitu merisatamille asetettujen vaatimusten täyttymistä TEN-T-verkon satamissa Suomessa. TEN-T-verkon vaatimusten täyttymistä arvioidaan lähtökohtaisesti kerran vuodessa. Tiedon tuottamisesta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tiedot ovat osa liikenneverkon strategista tilannekuvaa.

TEN-T-suuntaviiva-asetuksen 2013 keskeiset vaatimukset satamille

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) N:o 1315/2013 on määritetty TEN-T-liikenneverkkoon kuuluvat merisatamat sekä niihin liittyvät vaatimukset. Suomesta TEN-T-ydinverkon satamiin kuuluvat HaminaKotkan, Helsingin, Turun ja Naantalin satamat. Lisäksi 12 satamaa kuuluu TEN-T-kattavaan verkkoon. TEN-T-verkon merisatamille asetetut vaatimukset ovat seuraavat:

  • Kaikissa tavaraliikennettä palvelevissa merisatamissa on vähintään yksi terminaali, jonne käyttäjillä on syrjimätön pääsy.
  • Ydinverkolla tulee olla saatavilla vaihtoehtoisia puhtaita polttoaineita.

Lisäksi TEN-T-verkon merisataman tulee täyttää ainakin yksi ao. vaatimuksista:

  • Matkustajamäärä on vähintään 0,1 % unionin kaikkien merisatamien vuotuisesta matkustajamäärästä.
  • Vuotuinen kokonaislastimäärä – kun kyseessä on joko irtolastin tai muun lastin käsittely – on yli 0,1 % unionin kaikissa merisatamissa vuosittain käsitellystä (irtolastin tai muun lastin) kokonaislastimäärästä. (1)
  • Satama sijaitsee yli 200 km:n päässä lähimmästä toisesta kattavan verkon satamasta.
(1) Tilastona käytetään Eurostatin tilastojen viimeisintä saatavilla olevaa kolmen vuoden keskiarvoa (2017–2019).
Kuvassa Suomen kartassa ydin- ja kattavan verkon satamat. Ydinverkon satamia ovat Kotka, Hamina, Helsinki , Turku ja Naantali. Muut Suomen rannikon isot satamat on luokiteltu kattavan verkon satamiksi.
Kuva: Ydin- ja kattavan verkon satamat

Vaatimusten täyttyminen satamissa

Suomen TEN-T-verkon merisatamien vaatimusten toteutuminen päivitetään, kun uusi TEN-T-asetus astuu voimaan. Aikaisempien tarkastelujen mukaan nykyisen TEN-T-asetuksen mukaiset vaatimukset ovat täyttyneet seuraavasti:

  • Syrjimättömyysvaatimus täyttyy kaikissa satamissa (Sköldvikin teollisuussataman tarkoitus ei ole palvella muuta liikennettä, siksi avointa terminaalia ei ole - sataman toiveena on TEN-T-statuksen poistaminen).
  • Vaatimus vaihtoehtoisten puhtaiden polttoaineiden saatavuudesta katsotaan täyttyväksi, koska kaikkiin Suomen merisatamiin voidaan toimittaa LNG:tä rekalla tai proomulla.
  • VTMIS ja SafeSeaNet on pantu täytäntöön direktiivin mukaisesti sekä otettu käyttöön sähköiset meripalvelut ja satamissa on vaatimusten mukaiset varusteet aluksella syntyvän jätteen ja lastijäämien käsittelemiseksi.
  • Vaatimukset matkustajamääristä tai rahtimääristä täyttyy kaikilla ydinverkon satamilla sekä lisäksi Eckerön, Hangon, Kokkolan, Mariehamnin, Naantalin, Porin, Raahen, Rauman ja Sköldvikin satamissa.
  • Mikään satamista ei sijaitse yli 200 km etäisyydellä (tieyhteys) lähimmästä kattavan verkon satamasta.
     

EU Komissiossa on käynnissä TEN-T-suuntaviiva-asetuksen uudistaminen. Uudistuksella haetaan mm. nykyistä parempaa yhteyttä Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaan (Green Deal). Ehdotus uudeksi TEN-T-asetukseksi julkaistiin joulukuussa 2021. Euroopan neuvosto saavutti yleisnäkemyksen TEN-T-asetuksesta joulukuussa 2022. Parlamentti muodosti kantansa huhtikuussa 2023. Tämän tilannekuvan kirjoittamisen aikaan on käynnissä kolmikantaneuvottelut, jossa kantoja yhteensovitetaan. Asetuksen lopullinen sisältö ja asetuksen voimaan tulon aikataulu riippuvat kolmikantaneuvottelujen lopputuloksesta. Aikaisintaan asetus tullee voimaan vuoden 2024 aikana, mutta ajankohtaan liittyy suuria epävarmuuksia.